Haluan pois sihteeritöistä! En enää jaksa olla kaikkien palvelija, järjestää kahveja neukkareihin ja lähetellä joulukortteja. Miten pääsen ylöspäin?
Minulla on kaksi korkeakoulututkintoa, mutta koska ne ovat humanistiselta ja kulttuurialalta, työllisyysnäkymät ovat olleet viimeisen vuosikymmenen aika onnettomat. Olen ollut erilaisissa assistentti- ja sihteeritöissä valmistuttuani, vaikka osaamista, koulutusta ja halua olisi asiantuntijatöihin. En niinkään haaveile mistään esimiestason töistä, mutta haluaisin tehdä jotain muuta kuin suorittavaa rutiinityötä.
Päiväni koostuvat kokouspöytäkirjojen laatimisesta, neuvottelutilanteiden järjestämisestä (tarjoilut, lehtiöt ja kynät ja muut, tekniikka yms.), toimistotöistä (kuten tarviketilaukset, puhelimeen vastaaminen, postitus yms.).
Alan olla jo lähempänä neljääkymppiä ja tuntuu siltä, että yhteesä 9 vuoden korkeakouluttautumiseni on ollut turhaa. Nämä asiat voisin opettaa 15-vuotiaalle tyttärelleni ja hän handlaisi samat asiat noin vain. Ei tällaiseen työhön vaadita kummoistakaan koulutusta, enemmän merkitsee luonne, stressinsietokyky ja järjestelmällisyys.
Mitä teen? Otin jo aikamoisen taloudellisen riskin irtisanoutuessani edellisestä työstäni ja kulutin säästöjä toiseen korkeakoulututkintooni, jolla toivoin olevan merkitystä parempaan työllisyyteen. Nyt on vakituinen sihteeritason työ, josta toki olen iloinen, mutta samalla joka päivä tuntuu siltä, että vain raahustan työhön, jolla ei ole minulle mitään merkitystä.
Jatkanko vain työnhakua ja toivon, että joskus tärppää?
Kommentit (27)
Miltä alalta koulutuksesi siis tarkalleen ottaen ovat (ja ovatko amk vai yliopisto)? Tunnen paljon humanisteja (ja olen itsekin humanisti) mutta se on niin laaja käsite että tarkennus auttaisi vinkkien antamisessa.
Itse olen opiskellut pääaineena kieliainetta ja minulla on myös opettajan pätevyys. Olen työnhaussa lähtenyt siitä missä haluaisin tulevaisuudessa työskennellä ja millaisella polulla sinne voisi päästä. Mietin työpaikkoja hakiessa onko kyseisessä paikassa etenemismahdollisuuksia tai onko sen työn tarjoamalla osaamisella taas vähän helpompi hakea haastavampia paikkoja.
Tervetuloa kerhoon, olen näivettynyt samankaltaisissa hommissa jo 8 vuotta, ja motivaatio on täysin nollassa. Ainoa syy miksi olen täällä edelleen on se, että olen laiska hakemaan uuttakaan hommaa (ja mitä edes tekisin, oma luovan alan tutkinto on vanhentunut jo ajat sitten), ja että liksani on työnkuvaan nähden liiankin hyvä. Vituttaa raahautua töihin kuuntelemaan nurinaa milloin mistäkin asiasta ilman kiitosta, enkä pahemmin pidä työkavereistanikaan, ainoat hyvät tyypit ovat tajunneet nostaa kytkintä kauan sitten. Lasken vuosia siihen, että asuntolaina on maksettu, ja vähemmälläkin palkalla pärjää.
Yhteisöpedagogi sekä kulttuurintuottaja AMK:sta? Kummallakin on hankala työllistyä. Mielenkiintoisia varmaan olleet.
Itse varmaan tuossa tilanteessa hakisin kaikkia töitä minne mahdollisuus päästä, ja vaihtaisin paikkaa jos onni osuu kohdalle. Oletko harkinnut yrittäjyyttä, mitä palveluita voisit tarjota? Entäs ulkomaat, kiinnostaisiko hakea ulkomalle töihin, jos suomessa hankala työllistyä. Hankalaahanvsebonnjos on perhe, mutta lapsille se olisi upea elämänmuutos kun pääsisi muuttanaan ulkomaille.
Mulla on sama juttu kuin aloittajalla paitsi että yritän hirveästi saada jonkun sihteerihomman. Tästä on kyllä saanut hyviä vinkkejä. Laittakaa lisää... :)
Sä tiedät kyllä kuinka tämä toimii. Sulje ovi perässäsi kun tulet, niin hoidetaan hommat alta pois.
T. Toimitusjohtaja
Kaikissa yrityksissä, jos on tarpeeksi suuri, on henkilöstöosastoa, taloushallinto… ei AMK taso ole mikään este taloushallinnon alueella etenemiseen. Tai jos siis nämä eivät kiinnosta mitkään (IT, HR, Fina) niin en näe muuta mahdollisuutta kun hakeutua järjestöihin tms tekemään sisällöllisesti kiinnostavampaa työtä. Tosin palkka voi olla mitä on.
Insinöörifirmassa (jos olisit) on silti erilaisia ulottuvuuksia siinä insinöröintityössä. Nykyään on palvelumuotoilua, asiakaslähtöistä ajattelua, projektinjohtajuutta vaaditaan ym. Moni sihteeri eteneekin projektinhallinnan myötä projektipäälliköksi tms. Mieti nyt mitä haluat tehdä ja hommaa joku opintokokonaisuus (avoimessa), vaikka 20 op jotain design-ajattelua mitälie jos se sinua kiinnostaa ja sitten alat tuoda esiin töissä että haluat laajentaa toimenkuvaasi. Olisi hyvä hankkia jotain uutta nykyisestä tukemaan vaihtoa muualle.