"Kohta seitan on kaikkialla – pian herkutellaan seitan-wingsejä ja yhä useammassa kodissa kinkku vaihtuu vegevaihtoehtoon"
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut lukuisia "lihankorvikkeita", mutta en ole pitänyt niistä oikein mistään. Eihän lihastakaan tehdä tomaatteja ja porkkanoita, miksi kasviksista pitäisi tehdä makkaroita tai joulukinkkuja? Jos tykkää sellaisista, niin eipä siinä mitään. Itse en vaan pidä noiden korvikkeiden mausta ja sen vuoksi kasvisruokani ei edes yritä olla liharuokaa.
Itse tykkään monesta korvikkeesta enemmän kuin alkuperäisestä. Esim. quornia sisältävä intialaistyyppinen ruoka on minusta parempaa kuin sama kanalla. Hälsans Kökin soijapullia syön ihan maun takia mieluummin kuin lihapullia. Oumph! on ihan herkkua. Sitten nämä härkikset ja nyhtikset taas on kyllä minusta ihan pahvin makuista tavaraa, joita käytän kyllä proteiininlähteeksi vahvasti maustetuissa ruoissa toisinaan silti.
"Eihän lihastakaan tehdä tomaatteja ja porkkanoita, miksi kasviksista pitäisi tehdä makkaroita tai joulukinkkuja?"
Minusta se olisi vähän ankeaa jos joulupöydässä olisi vain niitä tomaatteja ja porkkanoita ja vastaavia. Silloin kun olin sekasyöjä, minäkin ajattelin vähän noin että kasvisruoka kunnolla kasvisruokana, mutta vegenä on tarve saada proteiiniakin ainakin suurimmalla osalla aterioista, jolloin mitkään pelkistä kasviksista tehdyt jutut ei ainoaksi ruoaksi käy. Erilaiset lihankorvikkeet on käteviä proteiinin saannin turvaamiseen vaihtelevasti.
Pavut, linssit ja herneetkin ovat kasviksia. Meillä syödään erilaisia kasvismurekkeita, kasvispihvejä ja -pyöryköitä, mutta en mä niihin tarvitse quornia, nyhtökauraa, härkistä, seitania tms. Mulla saattaa joulupöydässä olla esim punajuuri-herne-pähkinämureke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut lukuisia "lihankorvikkeita", mutta en ole pitänyt niistä oikein mistään. Eihän lihastakaan tehdä tomaatteja ja porkkanoita, miksi kasviksista pitäisi tehdä makkaroita tai joulukinkkuja? Jos tykkää sellaisista, niin eipä siinä mitään. Itse en vaan pidä noiden korvikkeiden mausta ja sen vuoksi kasvisruokani ei edes yritä olla liharuokaa.
Itse tykkään monesta korvikkeesta enemmän kuin alkuperäisestä. Esim. quornia sisältävä intialaistyyppinen ruoka on minusta parempaa kuin sama kanalla. Hälsans Kökin soijapullia syön ihan maun takia mieluummin kuin lihapullia. Oumph! on ihan herkkua. Sitten nämä härkikset ja nyhtikset taas on kyllä minusta ihan pahvin makuista tavaraa, joita käytän kyllä proteiininlähteeksi vahvasti maustetuissa ruoissa toisinaan silti.
"Eihän lihastakaan tehdä tomaatteja ja porkkanoita, miksi kasviksista pitäisi tehdä makkaroita tai joulukinkkuja?"
Minusta se olisi vähän ankeaa jos joulupöydässä olisi vain niitä tomaatteja ja porkkanoita ja vastaavia. Silloin kun olin sekasyöjä, minäkin ajattelin vähän noin että kasvisruoka kunnolla kasvisruokana, mutta vegenä on tarve saada proteiiniakin ainakin suurimmalla osalla aterioista, jolloin mitkään pelkistä kasviksista tehdyt jutut ei ainoaksi ruoaksi käy. Erilaiset lihankorvikkeet on käteviä proteiinin saannin turvaamiseen vaihtelevasti.
Aivan. Eli ihmisen luontaiseen ja luonnollisimpaan ruokavalioon kuuluu liha.
Hienosti kyllä toimit kääntäjänä tässä! :D Proteiini ei ole synonyymi lihalle
Eikö olisi mukava keksiskellä uusia nimiä ruuille, jotka ovat ihan uusia, ja tehty aineista jotka on vasta nyt keksitty prosessoida tietynlaisiksi, kuten seitan, quorn, härkikset sun muut?
Mä taas en yhtään pidä siitä, että pitää olla joku etuliite-syöjä nykyään.
Itse olen päättänyt jo vuosia sitten, että aina jos kysytään mikä syöjä minä olen, niin vastan että olen syöjä. Ilman etuliitettä.
Ja tämä että pitää olla joka kasvisruokaa, tai liharuokaa, tai vegaanista ruokaa. Ei. Meillä kotona tehdään vain ruokaa. Pinaattilätyt ja muusi on pinaattilätyt ja muusi, ei kasvisruokaa, Makkarasoppa on makkarasoppa, ei liharuoka.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanista kinkkua, vegaanisia wingsejä ja vegaanista kebabia.
Kovasti tuntuu olevan ikävä lihaa, kun korvikkeita pitää kehittää.
Niin, osa ei syö lihaa koska ei pidä siitä, mutta suurella osalla syyt ovat muualla, joten lienee ihan ymmärrettävää.
Itse en syö lihaa, vaikka tavallaan pidän siitä, mutta tavallaan en. Siinä on siis sellainen tietty lihaisa maku joka suorastaan ällöttää minua vaikka se tavallaan on hyvää ilman sitä makua. Eli minusta nämä korvaavat tuotteet ovat hyviä juuri siksi kun niistä puuttuu se inhottava lihaisa maku mutta ovat kuitenkin tavallaan samanmakuisia.
Vaikea selittää, mutta luulen että meitä on muitakin?
Oisin ostanut härkistä jo pari kertaa mutta kun se on kalliimpaa kuin aito tavara joten pakko sanoa ei kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vegaanista kinkkua, vegaanisia wingsejä ja vegaanista kebabia.
Kovasti tuntuu olevan ikävä lihaa, kun korvikkeita pitää kehittää.
Minä ainakin rakastan lihaa, mutta mielelläni vähentäisin sen käyttöä (en aio lopettaa) jos kohtuuhintaan saa samalta tuntuvia korvikkeita.
Syön toki papuja tms. Mutta kun eivät ne vain ole yhtä hyviä/tuntumaltaan samankaltaisia.
Mikäs siinä sitten on paha asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut, linssit ja herneetkin ovat kasviksia. Meillä syödään erilaisia kasvismurekkeita, kasvispihvejä ja -pyöryköitä, mutta en mä niihin tarvitse quornia, nyhtökauraa, härkistä, seitania tms. Mulla saattaa joulupöydässä olla esim punajuuri-herne-pähkinämureke.
On joo, mutta niihin kyllästyy jos niitä aina joka päivä syö. Kyllä meilläkin syödään paljon palkokasviruokia, mutta ei aina jaksa niitä. Välillä maistuu vaikka Vöneristä tehty vebab riisillä kebabravintolan tapaan tai soijaproteiinista tehdyt wienerleikettä muistuttavat pihvit.
Juu ei tasan vaihdu. En syö mitään vegaanieineksiä enkä hyönteisiä.
Seitan meni jo pois muodista. Meillä ainakin syödään tänä jouluna kunnon kinkkua.
Vegaanit eivät syö heinäsirkkoja. Vegaaneilla myös kulkee kakka verrattaen hyvin, kiitos kasviksista saadun kuitumäärän.
Herra voi keskittyä ihan vaan omaan peräaukkoonsa.