Kavereiden/tuttavien arvostelu, kun ostan kalliita tuotteita
Olen pienituloinen opiskelija ja ostan todella harvoin vaatteita tai muitakaan tuotteita. Aina, kun ostan ne ovat tarpeeseen. Sitten esim. meikissä niin meikkivoide maksaa sen. reilun 45€, joka on kallis. mutta omalle iholle sopiva. En todellakaan käyttäisi näin paljon meikkivoiteeseen, jos halvemmalla löytäisin paremmin omalle iholle soveltuvan. En edes muista, koska olen viimeksi ostanut vaatteita mutta, kun ostan niin pyrin ostamaan laatua, en välitä merkeistä tai brändeistä. Ostin black fridayna mm. reilun 100€ laadukkaat nahkengät ja n. 40€ villa kaulahuivin, joka oli kalliilta merkiltä. Yhtä hyvin olisin voinut esim. tämän kaulaliinan merkin ottaa huivista pois mutta ei kai sillä väliä. Sain nyt ja olen ennenkin saanut kommenttia kaikista kalliista tuotteista, joita olen ostanut. "Ei mulla ainakaan olisi varaa ostaa tolla hinnalla. Ai tollaseen on varaa laitata rahaa mutta ei ole varaa tulla kahville tms. "
Siis nämä samat ihmiset, jotka voivat itse ostaa vaikka yhdessä talvessa paritkin halvat kengät, kun edelliset on ehtinyt mennä rikki. Itse ajattelen, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Mieluummin pyrin ostamaan yhden laadukkaan tuotteen, joka kestää aikaa, kun halvempia, jotka menevät hetkessä huonokuntoiseksi. Ärsyttää vain nämä kommentit, ikään kuin mulla ei ole oikeutta omilla rahoila ostaa kalliimpia tuotteita, koska olen pienituloinen. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (5)
Isäni alkoi myös ulisemaan kun ostin uuden kalliin auton, jota olin jo pitkään himoinnut. Totesin vain, että omia rahojani tässä käytän. Eipä ole ulkopuolisilla siihen nokan koputtamista.
Oikeasti köyhällä ei ole varaa. Voit valita ostatko halvat kengät vai kävelet ilman. Kirppiksiltä voi löytyä mutta sen varaan ei voi laskea. Elin opiskelijana 90€ kk budjetilla sisältäen kaiken paitsi asumisen, ja sadan euron kenkien olisi käytännössä riuduttanut mut nälkään.
Nyt kun olen töissä,ostan vain laatua ja vähän. En ole rikas.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti köyhällä ei ole varaa. Voit valita ostatko halvat kengät vai kävelet ilman. Kirppiksiltä voi löytyä mutta sen varaan ei voi laskea. Elin opiskelijana 90€ kk budjetilla sisältäen kaiken paitsi asumisen, ja sadan euron kenkien olisi käytännössä riuduttanut mut nälkään.
Nyt kun olen töissä,ostan vain laatua ja vähän. En ole rikas.
Joo, tiedän :-S Olen samanlaisella budgetilla ollut. Nyt on hieman enemmän rahaa käytössä ja päätin satsata kunnon kenkiin.
Itseänikin rasittaa tuttavien huomauttelu, kun ostan jotain. Erona alkuperäiseen tosin se, että itse olen ihan hyväpalkkaisessa työssä (jonka olen saanut pitkään opiskeltuani ja kerättyäni ensin runsaasti työkokemusta alemman tason töistä) eikä minulla ole mitään suuria pakollisia kuluja. Minulla siis jää ylimääräistä rahaa käyttööni. Miksi en saisi itse ansaitsemillani rahoilla ostaa mitään (itselleni tai muille) tai käyttää rahaa mihinkään, kun sitä rahaa kuitenkin jää käyttööni ihan mukavasti ja siksihän työssäkin kai periaatteessa käydään, että saisi rahaa elämiseen. En edes shoppaile määrällisesti kovinkaan paljon, vaan kuten ap:kin ostan harvemmin laadukkaampaa. Ihmettelen, että mihin rahansa saisi sitten käyttää, mikä on hyväksyttävä kohde, joka ei herätä tuttavissa tarvetta mäkättämiseen.
Joo mulla kanssa tuttava joka taivastelee hintoja..kaikki pitää saada mahdollisimman halvalla.