Asuntokupla puhkeamassa Suomessa? YLE:"Asuntojen hinnat laskussa – Espoossa ja Vantaalla hinnat rojahtivat"
"Helsingissä ja Oulussa hinnat pysyivät lähes ennallaan."
https://yle.fi/uutiset/3-10529265
Pääsevätkö asunto"sijoittajat" kohta 2-10 kämpän loukkuun?
Tuleeko pankit taas pelastaa rehellisen veronmaksajan seläkänahasta?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo Espoon pudotus jo merkittävä ja tullut lyhyessä ajassa. Se on 300 000€ asunnossa jo pudotusta 11 100€
Täällä näyttää olevan varakasta porukkaa kun peukuista päätellen tuollainen reilu 11k€ ei tunnu missään.
Onko sun kovinkin vaikea tajuta että jos ei ole myymässä asuntoaan eikä siihen ole lähivuosina tarvetta, ei tuolla ole väliä?
Asuntoni on rutkasti esimerkkihintaasi kalliimpi mutten ole myymässä. Se kun on kotini.
Moni kuitenkin on vaihtamassa.
Miten muuten luulet että asuntovälittäjät ovat olemassa?
Siksi että ihmiset ovat laiskoja. Tuliko yllärinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kuplan puhkeamista puhuttu nyt n. 50 vuotta, niin kauan kun minä muistan. No sitä odotellessa.....
Olitko hereillä 90-luvulla?
Olitko itse? Markkinatilanne oli tuolloin TÄYSIN erilainen kuin nykyään. Myös valuutta. Tutustu historiaan, ennenkuin sanot mitään.
Jargonisi ei muuta faktoja.
Tarkista käyttämäsi termin merkitys. Tuo ei ollut jargonia. Tilanne on toinen nyt.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo Espoon pudotus jo merkittävä ja tullut lyhyessä ajassa. Se on 300 000€ asunnossa jo pudotusta 11 100€
Täällä näyttää olevan varakasta porukkaa kun peukuista päätellen tuollainen reilu 11k€ ei tunnu missään.
Onko sun kovinkin vaikea tajuta että jos ei ole myymässä asuntoaan eikä siihen ole lähivuosina tarvetta, ei tuolla ole väliä?
Asuntoni on rutkasti esimerkkihintaasi kalliimpi mutten ole myymässä. Se kun on kotini.
Onko sun vaikea tajuta, että moni ei ole samassa tilanteessa. Moni nuori on juuri nyt ostamassa ensi asuntoa. Jos sen saa vuoden päästä 20 000€ halvemmalla, kyllä se minusta kannattaa ostaa vasta silloin.
Outoa, että jotkut kieltävät asuntomarkkinoiden riskit täysin. No vapaa maahan tämä on, mutta ei pidä sitten valittaa jos maksaa ylihintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä kuplan puhkeamista puhuttu nyt n. 50 vuotta, niin kauan kun minä muistan. No sitä odotellessa.....
Eli siis jos jotain ei ole aikaisemmin tapahtunut, sitä ei voi koskaan tapahtuakaan? Kuulostaa "fiksulta" tavalta ajatella. :D Eipä ihme, että suomalaisille käy aina huonosti jos älykkyys on tätä tasoa.
Asunnot ovat sijoitus siinä missä muutkin. Myös jenkeissä oli sama meno, asuntojen hinnat nousivat aina. Ei edes kuviteltu , että ne voisivat romahtaa.. mutta niin vain kävi. Ja jälki oli pahaa. Siksi ihmisiä on hyvä varoittaa riskeistä joita asuntoihin liittyy. Ehkä tämä on vain väliaikaista tai sitten ei.
No ihan tiedoksesi että yksi sijoittamisen perussääntö on, että oma asunto EI ole sijoitus.
Ja asuntoromahdus (1,7 %) onkin taas click bait, eli ei mitään uutista.
Kyllä se on sijoitus. Sen sijoituksen tarkoitus on vähentää asumisen kustannuksia. Jos asuntojen hinnat laskee, laskee myös vuokratkin, joten asunto täytyy ostaa oikeaan aikaan ja laskea mikä on paras tapa asua sekä millä alueella.
No ei todellakaan ole. Se on kuluerä-vai miksi kutsuisit vakuutuksia, veroja, kiinteistöhuoltoa, korjauksia jne. ? Varsinkin isännöinnissä näyttää Suomessa olevan todella kalliit hinnat ja tehty työ pientä. Lisäksi asunnon hinta ei ole staattinen, etkä voi luottaa hinnannousuun.
Ostimme asunnon 2009, jolloin ed. asunnon vuokra oli 880€ ja jatkoi kasvuaan (5 % tuolloin kasvu), vaikka tuli pientä laskua asunnon hintoihin. Eli jälkimmäinenkin väite on harhaa.
Paljon fiksumpaa on ostaa pientalopellolla nököttävä ihana maalaisromanttinen elementtitalo taantuvan ”taajaman” laidalta ja sekin vähintään 100 km päästä lähimmästä kasvukeskuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko itse? Markkinatilanne oli tuolloin TÄYSIN erilainen kuin nykyään. Myös valuutta. Tutustu historiaan, ennenkuin sanot mitään.
Aikamoista tietämättömyyttä, jos et kykene erottamaan nykytilannetta 90-luvusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista tietämättömyyttä, jos et kykene erottamaan nykytilannetta 90-luvusta.
Tiedätkö mitä puoluetta Aho ja Sipilä edustaa?
Entäs Holkeri ja Katainen/Stubb?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irlannissa, Portugalissa, Espanjassa ja Kreikassakin oli euro käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta! Suomen luottoluokitus on sattuneesta syystä täysin eri kuin noissa Etelä-Euroopan manana-kulttuureissa. Ei ne lainankorot muutu ihan sattumalta ja täytenä yllätyksenä. Nyt valoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole mitään merkitystä.
Ainahan se puhkeaa. Lasku oli muuten edelliseen kk verrattuna. Edellisen vuoden samaan kuukauteen verrattuna nousua. Ja ne hinnat ovat yleensä talvella hieman alempana kuin kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se puhkeaa. Lasku oli muuten edelliseen kk verrattuna. Edellisen vuoden samaan kuukauteen verrattuna nousua. Ja ne hinnat ovat yleensä talvella hieman alempana kuin kesällä.
No aina kun näiden rommareiden kanssa keskustelee, niin sama virsi jatkuu ja jatkuu. Ei minkäänlaista suhteellisuudentajua viimeisen 30 vuoden ajanjaksolta. Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta! Suomen luottoluokitus on sattuneesta syystä täysin eri kuin noissa Etelä-Euroopan manana-kulttuureissa. Ei ne lainankorot muutu ihan sattumalta ja täytenä yllätyksenä. Nyt valoja!
Ai että Irlanti on nykyään Etelä-Eurooppaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole mitään merkitystä.
Kaikella on merkitystä, varsinkin kun Aho on Sipilän taustajoukoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, siis asuntojen hinnat tuplaantuvat aina kymmenen vuoden välein. Mitä välii hei pikku notkahduksella.
Jos jää notkahdukseksi, niin ei sillä mitään väliä olekaan. Mut nyt näyttää, että Helsinkiin rakennetut kämpät ei käy kaupaksi. Pakkohan ne on jollain hinnalla myydä. Jos tarjontaa on enemmän kuin kysyntää, hinnat laskevat.
Luultavasti käy niin että kaupunki ostaa myymättömiksi jääneet talot ja vuokraa ne uusille tulokkaille ja vuokrat maksetaan asumistuella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä niille ongelma, jotka ostavat asuntoja, remontoivat ja myyvät eteenpäin. Sijoitusasunnon ostaneilla taas vuokralainen maksaa vuokraa edelleenkin eikä sijoitusasunnon arvon aleneminen vaikuta asiaan millään tavalla.
Vuokralaiset vaihtuvat eikä jatkossa voi pyytää yhtä paljon vuokraa.
Eli kyllä on ongelma.
Vuokraa tarvitsee laskea vasta sitten, kun tarjontaa on enemmän kuin kysyntää. Joka ainoa elokuu pääkaupunkiseudulla on paljon muualta tänne opiskelemaan tulevia, jotka tarvitsevat asunnon. Nämä nuoret vuokraavat mieluummin yksiön kuin menevät soluasuntoihin. Niin kauan, kun yksiöille on kysyntää, ei ole tarpeen laskea vuokraa.
Ei tule hinnat laskemaan pk-seudulla. Välillä voi sakata tai hidastua kasvu, mutta sitä romahdusta ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että Irlanti on nykyään Etelä-Eurooppaa?
Kun takertuu yhteen valtioon jää näköjään koko jutun pointti huomioimatta. Niin se näkyy olevan joillakin koko keskustelussa.
Mitäs Islanti? Sielläkin oli pankkikriisi 2008. Kerropa, mitä siellä tehtiin eri tavalla kuin Suomen 1990-luvun lamassa.
Ainahan ne hinnat sahaa muutaman prosentin.
Kiinteistlvälittäjätkin hinnoittelevat asunnot miten sattuu ja niissä saattaa olla heittoja kymmeniä prosentteja saman asunnon kohdalla.