Kaverini eivät tule alkottomiin pikkujouluihin
Ajattelin järjestää kavereilleni alkoholittomat pikkujoulut, koska olen raskaana. Hyvää ruokaa, seuraa ja fiilistelyä. Yhtä lukuun ottamatta kaikki kaverini ovat kuitenkin ties millä syyllä estyneitä saapumaan. Ja viimeinenkin perui, kun kuuli, ettei muut ole tulossa.
Onko nyt todellakin niin, ettei voida kokoontua yhteen ilman alkoholia vai mikä tässä on taustalla?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palstalla ei saa keskustella alkoholin aiheuttamista laaja-alaisista yhteiskunnallisista haitoista ja tuhoista, vaikka kyseessä on kuitenkin eniten yhteiskuntaamme tuhoava asia ja lisäksi alkoholi on yleisin kuolinsyy maassamme? Ja myös kallein kuluerä veronmaksajille. Jonninjoutavasta paskasta saa keskustella, mutta ei todella vakavista asioista, jotka koskettavat koko yhteiskuntaa ja sen tulevaisuutta.
Nimittäin jos Suomen tieliikenteessä kuolisi yhtä monta ihmistä mitä alkoholi vuodessa tappaa, kyseessä olisi melkoinen katastrofi, mutta kun alkoholihuume tappaa yli 4000 ihmistä vuodessa, kukaan ei kiinnostu.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/51795-mtv3-alkoholikatastrofi-suomessa…
Lisäksi asialliset keskustelut sangen vakavasta aiheesta sensuroidaan.
Mikään muu asia ei kuitenkaan tuhoa yhteiskuntaamme niin paljon kuin tappava ja eniten väkivaltaa aiheuttava alkoholihuume.
Pikkujoulut onkin sangen vakava aihe
Miksi pikkujouluissa pitäisi käyttää tappavaa ja väkivaltaa aiheuttavaa alkoholihuumetta, joka tuhoaa eniten yhteiskuntaamme ja aiheuttaa suurimmat kulut veronmaksajille?
Itse otin pikkujouluissa vain kaksi annosta, tervetuliaisjuomana glögiä, koska se lämmitti kivasti, ja ruokajuomana viiniä, koska se täydensi ruokaa hyvin. Juhlien jälkeen tapasin mieheni baarissa (1 annos) ja kävimme vielä toisessa baarissa (1 annos) ja illan päätteeksi joimme hotellissa skumppaa (3 annosta) ja juttelimme.
Siksi siis että juoma oli hyvää ja meillä oli kivaa.
yiyuiu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en tulisi alkolliseen enkä alkottomaan. Kukaan täysjärkinen ei käytä noita sanatypisteitä ellei halua vasiten antaa itsestään yksinkertaista kuvaa.
Sinä et varmaankaan koskaan käytä minkäänlaisia lyhenteitä, niinpä niin. Sanot että linja-auto, sosiaalinen media ja niin edelleen. Oletko asperger?
Olen eri, mutta en ole ennen tätä palstaa ikinä törmännyt sanaan "alko" saati "alkoton" tarkoittaen alkoholijuomia. Onko tää joku murresana?
Alko on se liike jossa myydän alkoholijuomia - ja myös alkoholittomia.
"Otan yhden alkottoman oluen kun olen raskaana" Ei, ei ja ei. Kuulostaa todella omituiselta.
Vierailija kirjoitti:
Noh... ainakin musta tosi itsekästä ajatella, että kun sä et juo, niin muutkaan ei saa.
Ei omien rajoitteiden vuoksi rajoiteta muiden toimintaa. Ja nyt kun niin teit, niin lopputulema tämä.
Kyllä jos minä menen jonkun juhliin niin kunnioitan isäntäväen toivetta. Ei tulisi mieleenkään mennä vetämää perseitä raskaana olevan kaverin kämpille. Meillä on itseasiassa nyt viikonloppuna holittomat pikkujoulut, koska ystäväni on raskaana ja saapuu tänne meille. Ei ole tuottanut kenellekään ongelmia.
Ikäviä kavereita, tuossahan se ystävyys punnitaan... on todella harmillista jos toisten seurassa ei pärjää jos ei ole humalassa. Sosiaaliset estot on jännä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palstalla ei saa keskustella alkoholin aiheuttamista laaja-alaisista yhteiskunnallisista haitoista ja tuhoista, vaikka kyseessä on kuitenkin eniten yhteiskuntaamme tuhoava asia ja lisäksi alkoholi on yleisin kuolinsyy maassamme? Ja myös kallein kuluerä veronmaksajille. Jonninjoutavasta paskasta saa keskustella, mutta ei todella vakavista asioista, jotka koskettavat koko yhteiskuntaa ja sen tulevaisuutta.
Nimittäin jos Suomen tieliikenteessä kuolisi yhtä monta ihmistä mitä alkoholi vuodessa tappaa, kyseessä olisi melkoinen katastrofi, mutta kun alkoholihuume tappaa yli 4000 ihmistä vuodessa, kukaan ei kiinnostu.
Mikään muu asia ei kuitenkaan tuhoa yhteiskuntaamme niin paljon kuin tappava ja eniten väkivaltaa aiheuttava alkoholihuume.
Miksi pikkujouluissa pitäisi käyttää tappavaa ja väkivaltaa aiheuttavaa alkoholihuumetta, joka tuhoaa eniten yhteiskuntaamme ja aiheuttaa suurimmat kulut veronmaksajille?
Mikä tää tällänen alkoholihuume on? Mua ei oo alkoholi vielä tappanu, enkä mä oo tappanu ketään. En oo ollu väkivaltainenkaan, en edes pikkuustakaan vihaanen. Eikä kukaan mun kaveripiiristä.
Älä ny ylidramatisoi. Äläkä ikinä mee pikkujouluihin paasaamaan tätä julistusta, tapat tunnelman ihan selvittepäin.
Vaikka sinä et olekaan vielä kuollut alkoholiin, alkoholihuume on kuitenkin työväestömme yleisin kuolinsyy ja merkittävin taustatekijä mielenterveys- ja työkyvyttömyyseläkkeissä.
Laitappa linkkiä. Mä just kattelin tietoa yleisimmistä työikäisten kuolinsyistä eikä alkoholi ollut ekana.
https://yle.fi/uutiset/3-5808380
Alkoholi on työikäisten yleisin kuolinsyy
Työikäisten suomalaisten yleisin kuolemansyy on alkoholista johtuva sairaus tai -myrkytys. Alkoholi on tappanut suomalaismiehiä sepelvaltimotautia enemmän jo parin vuoden ajan.
Ja vaikka alkoholi ei edes olisi yleisin kuolinsyy, niin tuo vähättelysi aiheessa on lähinnä vain kuvottavaa.
Tuo sun linkki on kymmenen vuotta vanha. En saa linkitettyä jostain syystä, mutta katoppas Tilastokeskuksen tietoa, viimeisin vuodelta 2016. Ei oo alkoholi ekana.
Enkä mä vähättele, mä pysyn totuudessa enkä vauhkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää tällänen alkoholihuume on? Mua ei oo alkoholi vielä tappanu, enkä mä oo tappanu ketään. En oo ollu väkivaltainenkaan, en edes pikkuustakaan vihaanen. Eikä kukaan mun kaveripiiristä.
Älä ny ylidramatisoi. Äläkä ikinä mee pikkujouluihin paasaamaan tätä julistusta, tapat tunnelman ihan selvittepäin.
Vaikka sinä et olekaan vielä kuollut alkoholiin, alkoholihuume on kuitenkin työväestömme yleisin kuolinsyy ja merkittävin taustatekijä mielenterveys- ja työkyvyttömyyseläkkeissä.
Laitappa linkkiä. Mä just kattelin tietoa yleisimmistä työikäisten kuolinsyistä eikä alkoholi ollut ekana.
Työikäisten suomalaisten yleisin kuolemansyy on alkoholista johtuva sairaus tai -myrkytys. Alkoholi on tappanut suomalaismiehiä sepelvaltimotautia enemmän jo parin vuoden ajan.
Ja vaikka alkoholi ei edes olisi yleisin kuolinsyy, niin tuo vähättelysi aiheessa on lähinnä vain kuvottavaa.
Tuo sun linkki on kymmenen vuotta vanha. En saa linkitettyä jostain syystä, mutta katoppas Tilastokeskuksen tietoa, viimeisin vuodelta 2016. Ei oo alkoholi ekana.
Enkä mä vähättele, mä pysyn totuudessa enkä vauhkoa.
Ja niiden kymmenen vuoden aikana alkoholiin on kuollut Suomessa noin 50 000 ihmistä ja alkoholipsykooseja on ollut jotakuinkin sama määrä. FAS-lapsia on syntynyt noin 6000, joista monet vaativat koko elämän mittaista laitoshoitoa, koska alkoholi on tuhonnut aivot jo ennen syntymää.
Olet selkeästi osa ongelmaa.
Miten mä oon osa ongelmaa? Ei mulla ole FAS-lasta, en oo kuollu, en räyhännyt, en hakannu ketään, ei oo ollut psykooseja enkä oo koskaan edes kaatuillut kun alkoholia olen nauttinut.
Tottakai alkoholi aiheuttaa paljon pahaa jos siitä tulee riippuvuus. Suurella osalla ei sitä riippuvuutta ole. Mä en ymmärrä sun hysteeristä vaahtoamista, sähän tässä tunnut olevan lähellä psykoosia ihan ilman alkoholiakin.
Fiilistely (ilman alkoholia)?
Mitä se on?
Fiilistellään sitä, kun olet, ap, raskaana?
-
Ymmrrän hyvin, ettei kukaan halua osallistua pikkujouluihin, joissa selvin päin fiilistellään jotakin.
En ole lasiin sylkijä, mutten myöskään alkoholisti.
-
Olen ollut jopa pari kertaa baby showerissa, joissa on tarjottu kuohuviiniä (myös alkoholitonta), toisessa jopa ihan kunnon boolia.
Kukaan ei kuollut, ei örveltänyt eikä tapellut.
Fiilisteltiin kyllä kovasti.
Oli todella rento tunnelma, vaikka baby showerit ovatkin vähän hassuhko juttu Suomessa, mutta molemmilla kerroilla tulevat äidit eivät olleet suomalaisia.
Eli, ap, järjestä baby showerit ennemmin kuin pikkujoulut.
-
Ei se kohtuullinen alkoholin tarjoaminen ja nautiiminen tarkoita mitään tappamiskänniä, että ollaan saappaat sekaisin ja ämpärit päässä.
Ei, hyvänen aika...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh... ainakin musta tosi itsekästä ajatella, että kun sä et juo, niin muutkaan ei saa.
Ei omien rajoitteiden vuoksi rajoiteta muiden toimintaa. Ja nyt kun niin teit, niin lopputulema tämä.
Kyllä jos minä menen jonkun juhliin niin kunnioitan isäntäväen toivetta. Ei tulisi mieleenkään mennä vetämää perseitä raskaana olevan kaverin kämpille. Meillä on itseasiassa nyt viikonloppuna holittomat pikkujoulut, koska ystäväni on raskaana ja saapuu tänne meille. Ei ole tuottanut kenellekään ongelmia.
Ikäviä kavereita, tuossahan se ystävyys punnitaan... on todella harmillista jos toisten seurassa ei pärjää jos ei ole humalassa. Sosiaaliset estot on jännä juttu.
Mä en ole koskaan vetänyt perseitä kenenkään juhlissa. Sellainen on epäkohteliasta, vaikka juhlien järjestäjä ei olisikaan raskaana.
Jollakin kirjoittajalla on nyt todellinen missio. Tässä keskustelussa ei ole kuitenkaan kyse alkoholin ongelmakäyttäjistä, tai alkoholin terveys- tai yhteiskunnallisista haitoista. Kannattaa varmaan aloittaa tästä aiheesta ihan erillinen keskustelu.
Ap:n viestiin kommenttina, että joulun alla monella on todellakin joka viikonloppu jotain menoa. Itsellänikin on vain yksi viikonloppu ennen joulua, jolloin ei ole mitään ohjelmaa jo suunniteltuna. Jossain välissä pitää ne joulvalmistelutkin tehdä. En usko, että syy osallistujakatoon on siinä, ettei tarjolla ole alkoholia. Joulun alla vietetään työpaikoilla, yhteistyökumppaneiden luona ja ties missä lukemattomia pikkujouluja, ja joka paikassa on tyrkyllä alkoholijuomia. Itse ainakin osallistuisin ihan mielelläni illanistujaisiin, joissa ei tarjoilla mitään alkoholipitoisia.
Joku tuolla jo ehdottikin, että voisit järjestää baby showerit, kun pikkujoulukausi on ohi ja joulu vietetty. Esim. tammikuussa on monella jo paljon enemmän tilaa kalenterissaan.