Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä saisin oikeasti akuuttia apua asunnon etsimisessä? Terveydentilani laskee kriittisesti enkä osaa enää muuta kuin itkeä...

Vierailija
28.11.2018 |

Olen 23-vuotias, yliopiston kesken jättänyt terveyssyistä. Minulla on vakava neurologinen sairaus, jonka vuoksi olen kuntoutuseläkkeellä. Päivässä saan nykyään ehkä tiskattua, syötyä, käytyä lyhyellä lenkillä ja peseydyttyä, siinä kaikki. Sekin on jo liikaa ja uuvun täysin mutta peruskunnosta on huolehdittava. Pakotan itseni siihen. Menetän päivässä monta tuntia dissosiaatioon, ja saan äärimmäisiä ahdistuskohtauksia. Olen uupunut, nukun jatkuvasti ja vain itken. Saan kyllä apua tähän sairauteen.

Mutta asunto... Sen pitäisi löytyä ja pian. Todella pian. Koska ex avopuolisoni ja minä olemme eronneet (yhteismielessä terveydentilani vuoksi, en kanna kaunaa, haluan itsekin mielummin parantua nyt yksin ja rauhassa ilman häpeää taakasta toista kohtaan) eikä hän enää jaksa odottaa että löydän asunnon. Hän haluaa muuttaa nyt, enkä kykene tätä asuntoa yksin maksamaan. Tai saisi edes jäädä koska tämä on opiskelija-asunto jossa asun hänen puolisonaan. Kuulemma uudeksi vuodeksi vuokrasopimus on purettu! Olen hakenut kaupungin asuntoja, selittänyt tilanteeni parhaani mukaan, kuinka akuutti tilanne on kysessä mutta 2kk eikä mitään... Asuntonäytöissä minulla ei ole saumaakaan, lisäksi suurin osa ei hyväksy eläimiä, ja 14-vuotiasta kissaani en varmasti kotiuta uudelleen kun on tiensä päässä ja niin rakas. Joo, tiedän että köyhällä taas lemmikki jne jne. Mutta kun hänestä aika jättää en uutta hanki, sillä en voi sen hyvinvointia kustantaa.

Kuitenkin, kukaan ei halua vuokralaisekseen kuntoutuseläkkeellä olevaa nuorta. Kaikki luottotietoni ovat moitteettimat, en juo, polta, juhli, tai rellestä. Olen käytännössä "tahraton" muuten kuin sairauteni saralta. Se ei myöskään saa minua käyttäytymään holtittomasti/agressiivisesti tmv, vain lamaantuneesti. Unelmani olisi asua nukkumalähiössä jossa saan parantua rauhassa ja hiljaisuudessa. Mutta tässä tilanteessa muutan lähes mihin vain. Lääkärini tosin lähes vaati etten muuta mihinkään räkälään sillä mm tupakan haju laukaisee pahan dissosiaation ja ahdistuksen, joten en paranisi varmaan koskaan.. (tästä tarkoitus päästä yli, viime kerralla terapiassa pitelin savuketta käsissäni eli edistystä ilmassa.)

Olen niin rikki, väsynyt ja toivoton. Itsemurhayritys takana n. 4v sitten ja siihen olen luisumassa ellen jotenkin selviä tästä. Olen ollut yhteydessä sosiaalitoimeen, jossa sain apua ihanalta ihmiseltä kaupungin asuntojen hakuun. Hän pyysi soittamaan 2kk sisään ellei asuntoa kuulu ja soitin. Sain ohjeet hakea vuokra-asuntoa itsenäisesti, ei muuta. Olen yrittänyt mutta en pärjää millään. Se vie kaikki voimani, en enää syö, itken vain, ja kaikki asunnot ovat liian kalliita tuloilleni. Syön herekeittoa ja makaronia, kissani tarpeet maksan, en osta uusia asioita tai vaatteita ikinä, en biletä, minulla ei ole spotifyta, nerflixiä jne.. en meikkaa tai muuta. Ostan vain ruokaa ja maksan laskut. Lääkkeeni maksavat lähes 200€kk.

Mitä teen? Olen niin voimaton, en jaksa... Yksikin asuntonäyttö meni kokonaan ohi koska dissosioin sen päivän.

Apua, mitä ihmettä teen..? Viimeiset 3kk olen tehnyt kaikkeni asunnon edestä. Kuukauden kuluttua joudun tuonne pakkaseen kissan ja yhden pienen matkalaukun kanssa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä kuntasi vammaispalveluun.

Vierailija
2/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta hetkeksi kotiin, sisaruksen luo tms.? Vaihda paikkakuntaa. Savonlinnassa on asuntoja tyhjillään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sosiaalityöntekijälle. En tiedä, ovatko nämä kumpikaan oikeat tahot, mutta neuvot saat, kun soitat vaikka tänään!

Vierailija
4/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimiston hommia. Soita sinne.

Vierailija
5/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brother Christmas

Vierailija
6/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi on pitkä aika. Asunto löytyy kyllä.

Vierailija
7/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos todella paljon vastauksista. Soitan tänään molempiin, toivottavasti saan apua. Perhettä minulla ei ole, pompin nuorisokodista toiseen ja yh-äitini kuoli pari vuotta sitten, emme tosin olleet edes väleissä.. paljon jäi selvittämättä, toivottavasti hänellä on hyvä nyt. -AP

Vierailija
8/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossuun olet ollut jo yhteydessä. Onhan siellä tieto milloin nykyinen asumisesi päättyy?

Vierailija
9/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mies on voinut yksin irtisanoa yhteisen asunnon?

Vierailija
10/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijän kanssa olet jo jutellut. Olisiko mahdollista vaihtaa paikkakuntaa, kun joissakin paikoissa on tyhjiä kunnan asuntoja. Voitko kertoa, missä päin Suomea asut? Ja oletko hakenut yksityiseltä. Vaikka tilanteesi on mikä on, niin voi löytyä kuitenkin yksityinen vuokranantaja, koska sinulla säännöllinen tulo. Laita tori.fi ilmoitus.

Vierailija
11/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan myös toimittanut paperin vuokrasopimuksen irtisanomisesta kunnan asuntoihin. Jos et ole, pyydä se ex-mieheltäsi ja toimita asunnonhakuun.

Tarve asuntoon on suurin tekijä.

Vierailija
12/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityistä asuntoa hakemaan vain, ei sinun tarvitse niin korostaa ns. huonoja puolia eli tuota kuntoutuseläkettä vaan ennemmin niitä hyviä eli luottotietoja, moitteetonta asumishistoriaa, säännöllisiä tuloja ja vähän kaunistellen "luultavasti syksyllä uudelleen alkavia opintoja". Sinulla on sisäsiisti, hyvinkäyttäytyvä kissavanhus.

Tsemppiä.

Vierailija
13/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette väleissä ex-puolison kanssa. Eikö hän ole suostunut auttamaan asunnon etsimisessä. Tietysti sos. toimi, vammaispalvelu ym.

Vierailija
14/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi toki, jos on tehnyt yksin vuokrasopimuksen.

Vierailija
15/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon voimia ap! Olen ajautumassa vähän vastaavaan tilanteeseen, omat pääkoppa-asiat on niin surkeassa tilassa etten enää kykene parisuhteeseen, mutta eroaminen ahdistaa ja tuo että pitäisi sitten löytää se asunto asap, mutta pelkään juurikin etten tule löytämään mitään enkä pärjää noissa näytöissä ja joudun jäämään kodittomaksi tai asumaan tässä vanhassa johon ei yksin ole varaa. :( Ja ne puhelinsoitot joka paikkaan... koen jonkin asteista puhelinkammoa, en saa soitettua edes tärkeitä peruspuheluja niin entäs sitten tällaiset. Apua!!!

Yritän ajatella että joku päivä asiat järjestyvät. Eiköhän sullekin se asunto löydy, vaikka asunto löytyskin alkuun vähän huonommalta seudulta niin muista että se on kuitenkin väliaikainen ratkaisu!

Vierailija
16/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on ollut päävuokralainen.

Vierailija
17/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudestaan vaan yhteys sosiaalitoimeen, siellä on ruuhkaa joten ikävä kyllä yrittävät viimeiseen asti jättää ihmiset yksin selviämään. Mutta apua pitäisi kyllä saada. Olethan hakenut toimeentulotukea lääkekustannuksiin? Ne kuuluvat kokonaan korvattaviksi.

Vierailija
18/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiiko kysyä, mikä tuo neurologinen sairautesi on? On niin tutun kuuloisia oireita enkä tiedä mikä minua vaivaa. :(

Vierailija
19/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin asunnon ns. nukkumälähiöstä, syksyllä alakertaan muutti lapsiperhe joka möykkää iltapäivästä alkuyöhön, yläkerran mummo taas on sarjaröökaaja joka aloittaa aamun tupakalla klo 6 ja vetää tasaisesti pitkin päivää ja iltamyöhään viimeiset. Näin talviaikaan ei haittaa mutta kesällä olisi ollut kiva tuulettaa. 

No, pääsen sentään arkisin töihin lepäämään :D

Vierailija
20/33 |
28.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeeni maksavat lähes 200€kk.

Paskapuhetta.

Kelan lääkekatto vuonna 2018 on vajaa 606 euroa, jonka jälkeen maksat 2,50 euroa/lääke/hakukerta.

Eli JOS lääkkeesi maksaisivat lähes 200 euroa/kk olisi lääkekatto tullut täyteen jo huhtikuussa.

Toki jos lääkkeesi ovat hihhulihoitolääkkeitä tyyliin yksisarvisen sarvipapanoita....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän