Historioitsija Juha Siltala. Työtä halvennettu liikaa.
Siltalan mukaan keskiluokan ahdinkoon ei olekaan syynä ay-liike vaan liika oikeistolaisuus. Aika radikaalia.
https://seura.fi/asiat/historioitsija-juha-siltala-tyota-halvennettu-li…
Kommentit (32)
lehdenjakajien jatkuvat, toistuvat törkeät palkanale*nukset, zaaaa...t@na!!!!
Uskomatonta. Hän väittää, että suursijoittajat ja elinkeinoelämän vaikuttajat eivät haluakaan parantaa ihmisten ja yhteiskunnan elintasoa, vaan ansaita itse enemmän. Eivät välitä edes siitä että heidän toimensa voivat johtaa työttömyyden lisääntymiseen, jos he itse voittavat enemmän.
Ei kai tämä salaliitto voi pitää paikkaansa?
"Liian pienet palkat syynä työvoimapulaan"
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/9b90a71e-e38a-3329-9517-4c3baa1ea…
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Hän väittää, että suursijoittajat ja elinkeinoelämän vaikuttajat eivät haluakaan parantaa ihmisten ja yhteiskunnan elintasoa, vaan ansaita itse enemmän. Eivät välitä edes siitä että heidän toimensa voivat johtaa työttömyyden lisääntymiseen, jos he itse voittavat enemmän.
Ei voi pitää paikkaansa. He pääsevät linnan juhliinkiin, eikä sinne huolita muuta kuin ihmisiä, jotka tekevät kaikkensa koko yhteiskunnan, myös vähäosaisten puolesta.
Jos tuo salaliitto pitäisi paikkansa, menettäisin täysin uskoni ihmisiin.
Siltala on rehellinen realisti. Hänellä ei ole syytä valehdella kenenkään hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se on ollut noin ympäri maailman. Pankkikriisi on helvtin iso asia esim. Maailma pelasti pankit ja rahat valu johtaijien bonuksiin jne. Se on vttu törkeätä ja siitäkään ei edes meuhkata enää. Se on lakastu mappi ööhön. Suomessa se näkyy kikyllä ja aktiivimallilla. Meidän pomo ei esim palkannut yhtään kesäduunaria enää. Kaikki oli aktiivimallilaisia.
Pomo ei ole palkannut yhtään työntekijää oikealla palkalla kun aktiivimalli astu voimaan. Kaikki duunarit on ollut sen jälkeen kiertäviä 9e ihmisiä. Ja nyt parin kuukauden aikana firmassa pyörii asia, että käyrät on alaspäin. Pomo on vihjaillu välillä, että pitäs saada pari isoa kohdetta nopeasti... Voin sanoa, että paskapuhetta. Meidän firma ei ole minkäänlaisessa ahdingossa, mutta se on tajunnut että säästää rahaa selkeästi, kun kierrättää ihmisiä. Miksi siis pitää meitä kalliita miehiä ja naisia töissä. Sen noista ihme uusien kohteiden etsimisestä puhuu aika moni duunikaveri. Kaikki tajus mikä on oikeasti homman nimi, kunhan nyt aluksi vähän vihjailee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan se on ollut noin ympäri maailman. Pankkikriisi on helvtin iso asia esim. Maailma pelasti pankit ja rahat valu johtaijien bonuksiin jne. Se on vttu törkeätä ja siitäkään ei edes meuhkata enää. Se on lakastu mappi ööhön. Suomessa se näkyy kikyllä ja aktiivimallilla. Meidän pomo ei esim palkannut yhtään kesäduunaria enää. Kaikki oli aktiivimallilaisia.
Pomo ei ole palkannut yhtään työntekijää oikealla palkalla kun aktiivimalli astu voimaan. Kaikki duunarit on ollut sen jälkeen kiertäviä 9e ihmisiä. Ja nyt parin kuukauden aikana firmassa pyörii asia, että käyrät on alaspäin. Pomo on vihjaillu välillä, että pitäs saada pari isoa kohdetta nopeasti... Voin sanoa, että paskapuhetta. Meidän firma ei ole minkäänlaisessa ahdingossa, mutta se on tajunnut että säästää rahaa selkeästi, kun kierrättää ihmisiä. Miksi siis pitää meitä kalliita miehiä ja naisia töissä. Sen noista ihme uusien kohteiden etsimisestä puhuu aika moni duunikaveri. Kaikki tajus mikä on oikeasti homman nimi, kunhan nyt aluksi vähän vihjailee.
YT:t lähestyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YT:t lähestyy?
Eiköhän.
Sinällään ihmettelen että itketään 9e päivä duunareista, kun pitäisi ihan oikeasti taistella siitä ettei meillä olisi edes 9e tunti duunareita. Ei 9e tunti palkalla pärjää taloudellisesti, saati maksa edes vuokraa.
Eli keskustelu pitäisi kulkea siinä että matalapalkka-alojen palkkojen minimi pitäisi olla Suomessa 15e tunti. Sen alempaa hintaa ei kyllä tulisi löytyä tästä maasta!
15e sen takia koska ahneet oikeistolaiset tykkää tinkiä ja tinkimiseen on annettu varaa 2e. Eli 13e tunti alemmalla ei siivota eikä kerätä tomaatteja tai rakenneta työmaalla tippaakaan mitään!
Tämä selvä oikeistopellet?
Pian alkaa Pariisin kaltaiset mellakat jos hommat ei etene. Tämä on selvä.
Ikuisuuksiin ei työväenluokka jaksa odotella maltillisesti.
Myös työn verotus on kova, työntekijän maksaman veron päälle työnantaja maksaa palkasta laskettavan veron, eli on osa palkkan verotusta. Ns piilovero palkansaajalle, ei edes ymmärrä tätä maksavansa.
Verrattuna osinkoihin, palkkoja verotetaan kaikenkaikkiaan moninkertaisesti.
Tuolla oli myös jonkun taloushepun näkemys että 15 % on ihmisistä on tuottavaa eliittiä ja loppujen tulee palvella heitä..
Olipa hyvä artikkeli ja totta joka sana. Nytkin on käynnissä aggressiivinen myllytys ay-liikkeen alas ajamiseksi jotta päästään sopimaan paikallisesti eli alentamaan palkkoja ja huonontamaan työehtoja.
Tuttuni saa myyjän työstä alle 8 euroa tunti, kun ei ole aiempaa kokemusta. Ei sillä elä, hengissä tuo näyttää pysyvän, Kelasta saa vuokrarahat.
AY-liikkeellä ei ole sijaa sosialistisessa eu-federaatiossa. Joten alasajo on väistämätön. Vai monessako kommunisti diktaturissa oli AY-liike ? On ihmiset tyhmiä...
Vierailija kirjoitti:
No, tuohan me ollaan täällä av:lla tiedetty koko ajan. Ei yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pitää paikkaansa. He pääsevät linnan juhliinkiin, eikä sinne huolita muuta kuin ihmisiä, jotka tekevät kaikkensa koko yhteiskunnan, myös vähäosaisten puolesta.
Jos tuo salaliitto pitäisi paikkansa, menettäisin täysin uskoni ihmisiin.
Tämä on varmasti sarkasmia. Se on taitolaji, varsinkin kirjoitettuna.
Siltala sanoo, että työtä on halvennettu liikaa työntekijöiden samalla toimiessa vastuullisesti, mutta ei kuitenkaan anna mitään syytä sille, miksi näin on käynyt. Kun työntekijät ovat toimineet vastuullisesti ja tuottavuus vertailuvälillä laahannut (mikä mittää työntekijöiden tehokkuutta) palkkojen samansuuntaisesti, niin eihän se silloin voi johtua palkkojen aiheettomasta alentamisesta.
Jostain syystä sitä suurinta syytä työvoiman halpenemiseen ei koskaan sanota ääneen. Jos tuplaat työvoiman, niin tietenkin seurauksena on palkkojen romahdus. Siis naisten tulo työmarkkinoille halpuutti työn hintaa ja kun naisten työpanos vielä keskittyy julkisen sektorin tuottamattomaan työhön, niin ei se työvoiman kokonaistuottavuuttakaan nosta. Tätä ei koskaan julkisessa keskustelussa nosteta esille, annetaan vain ymmärtää, että naisten ja miesten keskinäinen kiplailu työmarkkinoilla on kiistatta hyvä asia.
No sanoohan sen nyt järkikin ettei näillä 0-soppareilla, ilmaisilla harjoittelijoilla ja aktivoituneilla ole mitään järkeä. Kaikki noista saatu hyöty valuu vain jonnekin paratiisisaarten pankkeihin. Ja oma kansa kikytetään ja säästetään puolikuoliaiksi niin ettei ostovoimaa enää kertakaikkiaan ole. Mikä noidankehä. Meinaako nuo kokoomuslaiset että vielä tästä voisi jonnekin suuntaan kiristää?