Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menin ensimmäistä kertaa kaukojunalla Turkuun. Minua ei autettu ollenkaan, katsottiin vain kuin hölmöä.

Vierailija
27.11.2018 |

Olen 39-vuotias helsinkiläinen, asunut Helsingissä koko ikäni. Kaupungin sisällä kuljen julkisilla, eli käytän hyvin paljon busseja, junia, ratikkaa jne. Kaupungin ulkopuolelle menen pääasiassa aina autolla.

Nyt tulin Turkuun, ensimmäistä kertaa ikinä kaukojunalla. Lipun ostaminen oli mielestäni hankalaa, koska en hahmottanut kumpaan suuntaan juna oli menossa ja kumpaan suuntaan istuimeni olisi. Tulen pahoinvoivaksi, jos on selkä menosuuntaan päin.

No, astuin junaan ja osasin kyllä etsiytyä oikeaan junavaunuun. Jostain syystä en nähnyt penkeissä numeroita ollenkaan, etsin niitä lentokonetyylisesti penkkien yläpuolelta, mutta ne olivatkin penkeissä kiinni. Kysyin muilta matkustajilta missä paikka sejase on. Katsoivat kuin hölmöä. Toistin, että minulla on paikka sejase, että osaisiko joku auttaa, missä se paikka on. Joku mummo vain osoitti penkeissä olevia laattoja, jolloin älysin katsoa oikeaa paikkaa.

Käytän kaupungin sisällä vain matkakorttia, eli en leimaa mitään lippua missään, eikä niitä koskaan kysellä. Nyt en tiennyt, miten liput tarkastetaan vai olisiko ne pitänyt jo tarkastaa/leimauttaa jossain ennen kuin astuu junaan. Kysyin vierustoverilta, että milloin nämä liput tarkastetaan. Hän otti kuulokkeet korvilta ja sanoi, ettei tiedä. Vastasi kai totuudenmukaisesti, kun ei sitten tiennyt, milloin se konduktööri tulee.

Otti kyllä päähän. Olen mielestäni ihan kykeneväinen ihminen, mutta koska tämä oli ensimmäinen kerta, kaikki oli uutta. Ihan kuin olisin ollut turisti - ja kyllähän turistit saavat kysyä ja heitä autetaan! Mutta suomalainen kysyy apua yksinkertaiseen asiaan - pakko olla jotenkin jälkeenjäänyt.

Jäi paha maku suuhun. Ensi kerralla menen autolla :( No, kunhan pääsen täältä junalla takaisin Helsinkiin.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuhaleja

Vierailija
2/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellastahan se voi olla, kun tekee jotain uutta. Mutta nyt osaat sitten matkustaa kaukojunallakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy ensi kerralla ihan vaan siellä omassa Helsinki-kuplassasi.

Vierailija
4/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy ensi kerralla ihan vaan siellä omassa Helsinki-kuplassasi.

Vierailija
5/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi.

Vierailija
6/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saithan sinä apua. Olisiko mummon pitänyt kantaa sinut omalle paikallesi?

Vierailija
7/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2014062818447456

Ja suomalaiset ovat Euroopan älykkäin kansa. Muka.

Vierailija
8/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan muu junassa olleista ei varmasti edes muista tapausta mutta sinä päätät takertua siihen ja tuntea siitä pahoin. Kysymys kuuluu, miksi?

Vierailija
9/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. En tosin ymmärrä, miksei alapeukuttajat tai monet muut kommentoineet kykene näkemään tilannetta sinun kannaltasi.

Olen itse pöndeltä alunperin kotoisin (kuitenkin alle tunnin päässä Helsingistä), ja muistan ihka ensimmäisen junakokemukseni Vantaalta Helsingin puolelle. Olin kauhusta kankeana, kun en ymmärtänyt mistä saan lipun (siihen aikaan vielä sai ostaa, mutta piti olla oikeassa vaunussa) ja missä pitää jäädä pois. On epämiellyttävää, jos on yksikin uusi asia mikä pitäisi siinä hässäkässä handlata, saati että koko matka olisi täysin uusi kokemus.

Vierailija
10/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ikävää! Luulen, että ihmiset ovat vain hieman ujoja auttamaan.

Vierailija
11/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia. 

Vierailija
12/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat tuollaisia. Minä kysyin bussissa kerran että mihin tämä on menossa kun kuljettaja ei ollut paikalla eikä ikkunassa lukenut mitään. Kukaan ei vastannut. Katsoin silmiin etupenkillä istuvaa miestä ja kysyin mihin hän matkustaa tällä bussilla, niin käänsi vaan katseen pois :,D

Vierailija
13/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin koko lähi- ja kaukoliikennejaottelu on aivan naurettavaa. Mitä ihmeen lähiliikennettä se on rovaniemeläiselle? Kyseessä on kuitenkin Valtion rautatiet eikä Helsingin rautatiet.

Vierailija
14/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla näiden kommentoijien kanssa samassa junassa. Ettekö osaa yhtään asettua toisen asemaan?

ap

Vierailija
15/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuljen melko usein junalla, niin en ole vieläkään keksinyt lippuja ostaessa että mistä näen kumpaan suuntaan juna kulkee! Tosi monesti tullut ostettua selkä menosuuntaan lippu, minulla sama ongelma kuin ap:lla.

Vierailija
16/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, kuinka pa*kamaiselta tuollainen tuntuu, itsekin inhoan tuollaisia uusia tilanteita ja vaivaa pitkän aikaa, jos tuntee itsensä tyhmäksi. Mutta kuten joku sanoikin, oikeastihan ne muut matkustajat ei varmasti enää edes muista koko juttua.

Vierailija
17/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutenkin koko lähi- ja kaukoliikennejaottelu on aivan naurettavaa. Mitä ihmeen lähiliikennettä se on rovaniemeläiselle? Kyseessä on kuitenkin Valtion rautatiet eikä Helsingin rautatiet.

Lähiliikennettä on muissakin kaupungeissa kuin Helsingissä.

Vierailija
18/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisin olla näiden kommentoijien kanssa samassa junassa. Ettekö osaa yhtään asettua toisen asemaan?

ap

Suahan autettiin. Mummo näytti missä paikkanumerot lukee ja vieruskaveri sanoi ettei tiedä milloin liput tarkastetaan.

Vierailija
19/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä joudun matkakorttini kortinlukijalle näyttämään Helsingissä. Käsittääkseni vain 550 ja 560 sekä jotlut metron liityntälinjat ovat sellaisia, joissa ei tarvitse näyttää.

hiukan ohis

Vierailija
20/70 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä apua olisit siis mielestäsi tarvinnut vielä enemmän? Löysit paikkasi, kun mummeli osoitti sinulle numeron. Vierustoveri kertoi, ettei tiedä, koska lippu leimataan. Ei hän varmaan käsittänyt ensikertalaisuuttasi ja sitä, että tarkoitit kysymykselläsi myös sitä, että kuka leimaa, leimataanko aulassa jne.