Joulukuusi
Onko teidän joulukuusi muovia vai puuta? Me ajateltiin tänä vuonna ilmastoa eikä haluttu hakata lisää metsiä. Mies kävi hakemassa Citymarketista muovikuusen hintaan 19,90€.
Kommentit (8)
Kumpikohan se nyt on ekologisempaa, joku öljystä tehty muovihimmeli joka on rahdattu tänne Kiinasta, vai kotimainen nuori puu joka on sitonut itseensä hiilen ilmasta?
Ostan uuden muovisen kuusen joka vuosi. Entisen heitän mereen.
Meillä on muovikuusi. Se ostettiin aikoinaan yli 30 vuotta sitten, kun vanhin lapsemme oli pieni. Sillä samalla joulupuulla mennään edelleen, on jopa ihan hyvän näköinen, vaikka vanha onkin.
Ripaus tunnelmaa ja perinteitä nykyajan kylmän tunteettomuuden keskelle. Aito kuusi ehdottomasti. Ihmettelen ketä variseminen haittaa, ei kai tässä mitään täydellisyyttä tavoitella muutenkaan. Ja se tuoksu!
Saan ilmaiseksi poistopuita, eli liian tiheään kasvavasta metsiköstä poistokuusia. Eivätpähän mene ihan hukkaan kun ensin joku niitä ihailee :)
Sanoinkin tämän vuoden kuusille, että anteeksi, että teidät on kaadettu, älkää olko minulle vihaisia, koska minä en sitä tehnyt. Minä vien teidät hemmoteltavaksi ja koristelen ja kiitän kauneudestanne.
Olen kuusihullu ja itken jo valmiiksi yhtä kaunista kuusta, joka on liian lähellä sähkölinjaa ja kaupunki varmaan poistaa sen. Tekisi mieli käydä hakemassa se juurineen ja siirtää sellaiseen paikkaan, jossa se voisi kasvaa täyteen mittaansa.
Kai tiedät, että myytävät joulukuuset ovat viljeltyjä? Ei siis metsästä kaadettuja, vaan ihan pellossa kasvatettuja. Ainakin pääasiassa näin. Jossain toki voi olla luonnonkuusiakin myynnissä, mutta metsän harvennuksen yhteydessä ne joka tapauksessa tulisi kaadettua, joten...
Kotimainen kuusi, jos vielä lähellä viljelty, hakkaa varmasti muovi (=öljy) kuusen. Samalla tulee tuettua suomalaisia pienyrittäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Saan ilmaiseksi poistopuita, eli liian tiheään kasvavasta metsiköstä poistokuusia. Eivätpähän mene ihan hukkaan kun ensin joku niitä ihailee :)
Sanoinkin tämän vuoden kuusille, että anteeksi, että teidät on kaadettu, älkää olko minulle vihaisia, koska minä en sitä tehnyt. Minä vien teidät hemmoteltavaksi ja koristelen ja kiitän kauneudestanne.
Olen kuusihullu ja itken jo valmiiksi yhtä kaunista kuusta, joka on liian lähellä sähkölinjaa ja kaupunki varmaan poistaa sen. Tekisi mieli käydä hakemassa se juurineen ja siirtää sellaiseen paikkaan, jossa se voisi kasvaa täyteen mittaansa.
https://puuproffa.fi/puutieto/yleista-puista/kuusi/
Mun pappa ei - kirjoitusten mukaan - hyväksynyt joulukuusta, mutta hän onkin/oli vuosimallia 1888, joten herää kysymys kun lukee tuon:
"Kuusi on metsäpuista viimeisin tulokas jääkauden jälkeen."
Tosiaan, niinhän se täytyy olla, että maankohoamisen myötä menee aika kauan, ennen kuin luodoille on alkanut kasvaa kuusentaimia ja sitten ne silloiset nulikat ovat sahanneet ne pois sieltä?
Vaihtoehto "ei kuusta" puuttuu kokonaan ja se on se ympäristöystävällisin vaihtoehto.