Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiuskiva mies?

Vierailija
27.11.2018 |

Mitähän tällaiselle ongelmalle voisi tehdä...? Mieheni tiuskii minulle joka päivä, puhuu kyllä joka päivä tiuskimattakin. Mutta en jaksaisi enää kuunnella tuota pikkuasioista tiuskimista. Jos vaikka kysyn haluaako vielä kupin kahvia (voisin kaataa hänelle tai sammuttaa keittimen), niin tiuskaisee vihaisena vastauksen. Tai jos en kuule mitä hän sanoo, kun puhuu minulle viereisestä huoneesta, ja kysyn, että "mitä sanoit?", niin tiuskaisee sen mitä oli sanomassa (vaikka siis ensin sanoi asian ihan iloisesti). Ilmapiiri on ikävä, kun on tuollaista tiuskimista ja välillä riidelläänkin, kun sanon takaisin, että minulle ei tarvitse tiuskia (tästä suuttuu). Olen pyytänyt monta kertaa, että ei tiuskisi arkisista tavallisista asioista. Olen kysynyt sitäkin, että haluaako erota kun kerran puhuu minulle joka päivä niin ikävällä äänellä, niin tarkoittaako se, että ei halua olla enää yhdessä. Ei kuulemma halua erota vaan haluaa olla yhdessä eikä kuulemma tiuskiminen liity mihinkään yhdessäoloomme. Lapsia on kaksi pientä, niin en itse haluaisi erota vain tiuskimisen vuoksi (ilman lapsia olisin eronnut kyllä, koska en jaksa enää kuunnella tiuskimista). Onko kellään muulla tiuskivaa miestä - miten sen saa loppumaan?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mikä siinä on kun jotkut puhuvat ikävimmin juuri niille, jotka on läheisimpiä ja tärkeimpiä. Yksi exäni tiuski omalle äidilleen jatkuvasti. En ymmärtänyt sitä sitten ollenkaan, kun tuli oikein hyvästä ja rakastavasta perheestä. Onneksi erottiin aika pian.

En tiedä, mitä tuo vaatisi. Kai se heräisi, jos vastaisit samalla mitalla, mutta teillä on lapsiakin, eikä riitaa kannnata tarkoituksella tuoda lastenkin kotiin.

Tuo kuitenkin vaivaa sua ja vaikuttaa päivääsi ja mielialaasi paljon. Ehkä teidän pitäisi kokeilla pariterapiaa. Miehellesi tuo on ehkä vain jokin ikävä tapa, eikä hän käsitä, miten paljon se vaikuttaa suhun. Miten hän puhuu sisaruksilleen ja vanhemmilleen? Tuleeko tuo tapa ehkä sieltä?

Vierailija
2/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mikä siinä on kun jotkut puhuvat ikävimmin juuri niille, jotka on läheisimpiä ja tärkeimpiä. Yksi exäni tiuski omalle äidilleen jatkuvasti. En ymmärtänyt sitä sitten ollenkaan, kun tuli oikein hyvästä ja rakastavasta perheestä. Onneksi erottiin aika pian.

En tiedä, mitä tuo vaatisi. Kai se heräisi, jos vastaisit samalla mitalla, mutta teillä on lapsiakin, eikä riitaa kannnata tarkoituksella tuoda lastenkin kotiin.

Tuo kuitenkin vaivaa sua ja vaikuttaa päivääsi ja mielialaasi paljon. Ehkä teidän pitäisi kokeilla pariterapiaa. Miehellesi tuo on ehkä vain jokin ikävä tapa, eikä hän käsitä, miten paljon se vaikuttaa suhun. Miten hän puhuu sisaruksilleen ja vanhemmilleen? Tuleeko tuo tapa ehkä sieltä?

Tiuskii myös vanhemmilleen ja siskolleen :( , ystävilleen tai työkavereilleen ei. En halua itse tiuskia, varsinkaan kun lapset on paikalla, niin en viitsi alkaa antamaan samalla mitalla takaisin, enkä edes usko, että se vähentäisi miehen tiuskimista että minä tiuskisin hänelle. Pariterapiaakin olen ehdottanut (ennen kuin kysyin, että eikö halua olla kanssani ja haluaako erota), mutta mies ei suostu mihinkään terapioihin. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja olen siis itse kodista, jossa kukaan ei tiuskinut ikinä kenellekään, vaan ilmapiiri oli tosiaan sellainen lämmin. En tiedä miten suhtautua tiuskimiseen, koska se on minulle aivan uutta. Ap

Vierailija
4/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tulee tehtyä samaa miehelle. Tiuskin helposti jos olen väsynyt, olen erittäin kärttyinen väsyneenä, välttelenkin kellekään puhumista juuri heränneenä. Tiuskin helposti myös, jos joudun toistelemaan asioita, koska mies ei sisäistä niitä vaikka kuunteleekin. 

Toki pyydän aina anteeksi, enkä todellakaan joka päivä tiuski miehelle.

Vierailija
5/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tulee tehtyä samaa miehelle. Tiuskin helposti jos olen väsynyt, olen erittäin kärttyinen väsyneenä, välttelenkin kellekään puhumista juuri heränneenä. Tiuskin helposti myös, jos joudun toistelemaan asioita, koska mies ei sisäistä niitä vaikka kuunteleekin. 

Oletko tullut koskaan ajatelleeksi, että ehkä miehesi miettii jopa eroa tiuskimisesi takia (kuten itse mietin oman mieheni tiuskimisen takia)? Ap

Vierailija
6/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiuskii myös vanhemmilleen ja siskolleen :( , ystävilleen tai työkavereilleen ei. En halua itse tiuskia, varsinkaan kun lapset on paikalla, niin en viitsi alkaa antamaan samalla mitalla takaisin, enkä edes usko, että se vähentäisi miehen tiuskimista että minä tiuskisin hänelle. Pariterapiaakin olen ehdottanut (ennen kuin kysyin, että eikö halua olla kanssani ja haluaako erota), mutta mies ei suostu mihinkään terapioihin. Ap

Tällainen tuntuu useimmiten olevan yhteyksissä lapsuuden perheeseen. Olet heidän kanssaan samassa kategoriassa miehen päässä, siis olet perhettä. Ero vain on siinä, että kumppanista pääsee tuolla helposti eroon, kun taas muu perhe on pysyvämpää. Tuskin hän pahaa tarkoittaa, ei vain itse huomaa asian vakavuutta sulle.

Ystävät ja työkaverit on tietysti eri juttu, kun eihän he tuollaista mörköä jaksaisi.

Ehkä voisit tarjota "porkkanaa". Palkitse se jotenkin ystävällisestä käytöksestä ja jos on mahdollista, jätä tiuskimiset huomiotta. Jos se on alkuun koko päivän kohtelias, niin anna sile kunnon hieronta esimerkiksi näin alkuun. Tämä vähän muunneltuna tepsii usein koiriin. Yllättäen ihmisiin ja koiriin toimii samat keinot aika pitkälti...

Jotain on tehtävä lastenkin takia. Hehän oppivat tuon mallin lopulta siinä missä mieskin on sen alunperin varmasti jo lapsena oppinut.

Pidä myös itsestäsi huolta. Mäkin olen vähän herkkä tuollaiselle ja vaikka siihen tottuisikin, niin ei tunnu hyvältä. Mä olen opetellut meditoimaan välillä ja se palauttaa mun rauhani. Käy välillä ulkona ja hengitä syvään. Luonto on hyvää terapiaa.

Vierailija
7/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos jätät kuulematta kaikki tiuskimalla sanotut asiat? En tiedä auttaisiko...

Ei varmaan auta kuin keskustella. Ja todeta, että haluat sinua kohdeltavan kuin työkaveria eikä perheenjäsentä (tässä tiuskimis asiassa)...

Vierailija
8/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tullut koskaan ajatelleeksi, että ehkä miehesi miettii jopa eroa tiuskimisesi takia (kuten itse mietin oman mieheni tiuskimisen takia)? Ap

Tottakai ajattelen asiaa, paljonkin. Puhunkin asiasta miehen kanssa, eikä hän harkitse eroa omien sanojensa mukaan ja uskon kyllä häntä.

Meillä on hyvä avioliitto muilta osin ja puhumme aina asioista, jotka häiritsevät meitä jne. Hän myös tietää sen, että väsyneenä varsinkin tiuskahtelen helposti ja antaakin minun herätä rauhassa 15min, jonka jälkeen "vaara on ohi". Aika harvakseltaan sitten muuten tiuskin.

Vierailija
9/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos jätät kuulematta kaikki tiuskimalla sanotut asiat? En tiedä auttaisiko...

Ei varmaan auta kuin keskustella. Ja todeta, että haluat sinua kohdeltavan kuin työkaveria eikä perheenjäsentä (tässä tiuskimis asiassa)...

Voin kokeilla sitä, että tiuskimalla sanottuihin asioihin en reagoi mitenkään (eli jos vaikka tiuskaisee, että haluaa lisää kahvia, niin olen kuin en kuulisi, enkä kaada hänelle kahvia). Ap

Vierailija
10/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja olen siis itse kodista, jossa kukaan ei tiuskinut ikinä kenellekään, vaan ilmapiiri oli tosiaan sellainen lämmin. En tiedä miten suhtautua tiuskimiseen, koska se on minulle aivan uutta. Ap

Mulla on vähän sama juttu. Mut kasvatettiin todella kohteliaaksi ja ihmiset pitävät sitä välillä jonkinlaisena ylikiltteytenä ja heikkoutena. En sano, että tämä on paras mahdollinen tapa, kun ei sellaista ole, mutta kokemuksesta tiedän, miten sitä helposti tulkitsee toisten pienen ärsyyntymisen valtavaksi raivosi ja joksikin paljon pahemmaksi kuin se on. Jos itse tiuskisin muille, niin se tarkoittaisi sitä, että olisin suurinpiirtein valmis käymään kimppuun. Mun siskoni sanoo, ettei muista mun ikinä raivostuneen tai huutaneen. Muiden käytöstä tulee useimmiten tulkittua itsensä kautta tällä tavalla.

Miehesi maailmassa tiuskiminen ei varmasti tarkoita yhtään mitään, eikä hän ymmärrä, miksi teet kärpäsestä härkäsen. Hän ei varmaan mitenkään osaa samaistua suhun tässä asiassa. Monille pienet kiukut ja niiden purkaminen sanallisesti on ihan arkipäivää, eikä se välttämättä ole paha juttu. Harmillista, jos ettet pysty oikeasti keskustelemaan tästä.

Sulla on varmaan myös rauhallisempi tempperamentti. Näitä luonne-eroja voi olla vaikea käsittää.

Mun sisko on aika tuittupää ja se on ikuisena ruvennut purkamaan kiukkuaan ikäänkuin "ilmalle". Se ei ota edes katsekontaktia ja kiukkuaa siitä, mikä vaivaa ja hetken päästä kaikki on taas ihan normaalisti. Lapsena meidän välit oli tosi huonot, koska hän purki muhun tempperamenttiaan välillä fyysisestikin. Mun piti sitten vanhempana sisaruksena olla se järkevämpi. Nykyään ihailen sitä, miten hän on oppinut hallitsemaan "luontoaan". Äidin kanssa ne kyllä ottavat yhteen kun kumpikin on tuossa samanlainen ja ne provosoivat helposti toisiaan. Se voi olla tosi rankkaa näin sivullisenakin, kun tuolloin ns. hajaluodit ja sirpaleet lentelee sinne tänne noin metaforisesti.

Vierailija
11/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhdeongelma ja paino sanalla pari.

Oletko miettinyt omaa käytöstäsi?

Yritätkö päsmäröidä liikaa yhdentekevissä asioissa, kuten esim. tuo kahvinkeittimen sulkeminen, lisäkahvin kaataminen? Häiritseekö miestäsi jatkuva tapasi sekaantua hänen asioihinsa. Aikuinen ihminen saa kahvia kaadettua kyllä itselleen ja ajastettu keitin sammuu itsekseen jonkin ajan kuluttua.

Kuunteletko sinä mitä miehesi sinulle sanoo, vai kysytkö joka kerta, mitä?

Jos et kuuntele, se vaikuttaa miehesi dissaamiselta, huomiotta jättämiseltä ja kauan toistuessaan aiheuttaa ärtymystä sanojen toistajassa.

Vierailija
12/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritätkö päsmäröidä liikaa yhdentekevissä asioissa, kuten esim. tuo kahvinkeittimen sulkeminen, lisäkahvin kaataminen? Häiritseekö miestäsi jatkuva tapasi sekaantua hänen asioihinsa. Aikuinen ihminen saa kahvia kaadettua kyllä itselleen ja ajastettu keitin sammuu itsekseen jonkin ajan kuluttua.

Jos et kuuntele, se vaikuttaa miehesi dissaamiselta, huomiotta jättämiseltä ja kauan toistuessaan aiheuttaa ärtymystä sanojen toistajassa.

Mielestäni kuuntelen häntä, ja meillä molemmilla on tapana kaataa toiselle kahvia, jos sattuu olemaan itselleen kaatamassa samalla. Ei se ole toisen asioihin sekaantumista. Ap

Vierailija
13/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kuuntelen häntä, ja meillä molemmilla on tapana kaataa toiselle kahvia, jos sattuu olemaan itselleen kaatamassa samalla. Ei se ole toisen asioihin sekaantumista. Ap

Hmm, sitten menee kinkkisemmäksi, sillä vaikutat kaikinpuolin täydelliseltä ihmiseltä ja vain miehesssäsi on jotain vikaa :-)

Hemmetti vieköön kun lukee näistä parisuhteen vaikeuksista, aina uudelleen tapahtuu sama asia. Haluaisi lukea toisen osapuolen kertomuksen samasta "ongelmasta".

Miksette te tee niin. Kertokaa puolisoillenne että tällaisen tekstin nyt heititte Vauvapalstalle kun ette kyenneet asiasta kumppanillenne sanomaan ja pyytäkää kirjoittamaan vastaus samaan ketjuun.

Olisi apua varmasti monelle muullekin ihmiselle kun haluaisi ymmärtää toisen käyttäytymistä, mutta kun ei vain kykene asettautumaan toisen asemaan puutteellisten speksien vuoksi.

Vierailija
14/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, sitten menee kinkkisemmäksi, sillä vaikutat kaikinpuolin täydelliseltä ihmiseltä ja vain miehesssäsi on jotain vikaa :-)

Hemmetti vieköön kun lukee näistä parisuhteen vaikeuksista, aina uudelleen tapahtuu sama asia. Haluaisi lukea toisen osapuolen kertomuksen samasta "ongelmasta".

Miksette te tee niin. Kertokaa puolisoillenne että tällaisen tekstin nyt heititte Vauvapalstalle kun ette kyenneet asiasta kumppanillenne sanomaan ja pyytäkää kirjoittamaan vastaus samaan ketjuun.

Olisi apua varmasti monelle muullekin ihmiselle kun haluaisi ymmärtää toisen käyttäytymistä, mutta kun ei vain kykene asettautumaan toisen asemaan puutteellisten speksien vuoksi.

En tietenkään ole täydellinen. Mutta ei kai minun viat oikeuta miestä tiuskimaan minulle ihan arkisissa asioissa, kuten esim. että en kuule mitä hän sanoo minulle kun puhuu toisesta huoneesta ja pyydän toistamaan mitä sanoi. Ja johtuuko mielestäsi meidän parisuhdeongelmasta sekin, että hän tiuskii myös vanhemmilleen ja siskolleen? Ap

Vierailija
15/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä eroaisin. En kuuntele tiuskimista keneltäkään omassa kodissani. Jos ei kykene puhumasn ystävällisesti ja asiallisesti, ei saa olla suhteessa kanssani. Niin yksinkertaista se on.

Vierailija
16/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä eroaisin. En kuuntele tiuskimista keneltäkään omassa kodissani. Jos ei kykene puhumasn ystävällisesti ja asiallisesti, ei saa olla suhteessa kanssani. Niin yksinkertaista se on.

Näin minäkin tekisin, jos ei olisi kahta lasta. Olen miettinyt, että onko pelkkä tiuskiminen riittävä syy ottaa ero ja siten aiheuttaa lapsille paljon surua ja se, että he eivät voi enää koskaan elää ja asua osana ydinperhettä. Ap

Vierailija
17/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumaa kylmää hoito. Välillä karjutaan ihan täysillä takaisin ÄLÄ SAATAVANA JÄTKÄ TIUSKI MULLE!!!! ja sitten jatketaan normaalisti kaadoin sullekin kupin kahvia. Välillä ei olla kuulevinaan ja ei kaadeta kuppia kahvia toisellekin vaan kaadetaan loput kahvista viemäriin. Antaa toisen päätellä mistä voisi olla kysymys. Vastine tiuskimiseen pidetään ikävämpänä kuin tiuskimisen arvo tiuskijalle on niin oppii hiljalleen, ehkä.

Ehkä kannattaa toteuttaa kun lapset eivät ole kuulolla mutta tiuskimiseen lopulta kyllästyy niin, ettei enää välitä.

Vierailija
18/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin tekisin, jos ei olisi kahta lasta. Olen miettinyt, että onko pelkkä tiuskiminen riittävä syy ottaa ero ja siten aiheuttaa lapsille paljon surua ja se, että he eivät voi enää koskaan elää ja asua osana ydinperhettä. Ap

Minä halveksin tuollaisia öyhääjiä, ja parisuhteesta ei tule mitään, jos halveksii toista. Ei tuossa olisi mitään vaihtoehtoa. Lapsillekin on tärkeämpää oppia terveet vuorovaikutusmallit kuin asua ydinperheessä. Äidille tiuskiminen vaikuttaa lapsiin hyvin negatiivisesti.

Vierailija
19/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot miehelle selkeästi, että sinulle ei tiuskita, etkä tästä lähtien hyväksy tiuskimista. Kerrot mitä siitä seuraa, eli et kuuntele kuin asiallista puhetta ja jos tiuskiminen silti jatkuu, tapahtuu asia X.

Sitten jos miehesi tajuaa muuttaa tapojaan, halaat, kiität ja sanot että olet ylpeä että on opetellut uusia tapoja.

Vierailija
20/22 |
27.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuumaa kylmää hoito. Välillä karjutaan ihan täysillä takaisin ÄLÄ SAATAVANA JÄTKÄ TIUSKI MULLE!!!! ja sitten jatketaan normaalisti kaadoin sullekin kupin kahvia. Välillä ei olla kuulevinaan ja ei kaadeta kuppia kahvia toisellekin vaan kaadetaan loput kahvista viemäriin. Antaa toisen päätellä mistä voisi olla kysymys. Vastine tiuskimiseen pidetään ikävämpänä kuin tiuskimisen arvo tiuskijalle on niin oppii hiljalleen, ehkä.

Ehkä kannattaa toteuttaa kun lapset eivät ole kuulolla mutta tiuskimiseen lopulta kyllästyy niin, ettei enää välitä.

Tää oli mainio. Meilläkin mies tiuskii ja 2 päiväkoti-ikäistä.

Tiedän, että mies raivostuu jos toimin noin, mutta ihan oikein sille. En enää jaksa koko miestä. Sitten riidellään, en jaksa enää olla kiltti ja kohtelias.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi