Sosiaalinen kömpelyyteni tappaa halun olla mukana työelämässä :(( !
En osaa olla kuin muu t. En osaa puhua väkinäisesti aiheista mitkö ei edes tunnu omalta. Työpäivän saldona ahdistus ja monimuotoisia itseensäpettymis tilanteita .
Onko jotain kursseja = Opi olemaan työelämässä tai Opi sosiaalisia taitoja ?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Työuran edetessä sosiaaliset taidot yleensä karttuvat, myös ammatillinen itsetunto kasvaa ajan myötä. Ole huoleti.
Ei pidä kaikilla paikkansa. Mulla tuntuu huononevan vuosi vuodelta!
Mitä diagnooseja teillä on sosiaalisesti kömelöt?
liittyykö teillä muita liitännäisoireita sos. kömpelyyteen? motorinen heikkous ?
Asioita jotka on helpottanut itseäni:
- Hyväksy ominaisuutesi. Introverttiys, ujous, hiljaisuus jne. ovat ominaisuuksia. Ne ei tee susta huonompia eikä parempia kuin muut.
- Älä esitä muuta kun olet.
- Sosiaalisuus on muutakin kun puhumista, esimerkiksi kuuntelemista.
- Keskity tekemään työsi, tervehdi, puhu jos on asiaa ja vastaa kun kysytään. Ei muuta tarvita.
yhteiskunta minkä mielestä toistuva puheripuli on normi on sairas
Tuttua tällaiselle pahimman sortin introvertille. Työssä vielä jaksan pinnistellä jollainlailla sosiaalisena mutta esimerkiksi työporukan pikkujoulut, laiva- tai seminaarimatkat ovat yhtä tuskaa, kun en pääse olemaan yhtään rauhassa ja latautumaan itsekseni. Yleensä saan ylirasituksesta migreenin tai flunssan sellaisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua tällaiselle pahimman sortin introvertille. Työssä vielä jaksan pinnistellä jollainlailla sosiaalisena mutta esimerkiksi työporukan pikkujoulut, laiva- tai seminaarimatkat ovat yhtä tuskaa, kun en pääse olemaan yhtään rauhassa ja latautumaan itsekseni. Yleensä saan ylirasituksesta migreenin tai flunssan sellaisen jälkeen.
joskus iskee ripuli jo kesken yhteisten juhlien tai matkojen.
Millä alalla työskentelet? Moni tekniikan insinööri on kokemukseni mukaan taipuvainen sosiaaliseen kömpelyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten osallistut sellaisiin? Itse en koskaan osallitu, ja olen ihan suoraan sanonut syyksi, että olen epäsosiaalinen ja ahdistun sellaisissa tilaisuuksissa. Ei ole ollut mitään ongelmia töissä tästä.
Olen tullut siihen tulokseen, että ongelma en ole minä, vaan muut. Kun sattuu hyvä työporukka, työt sujuvat oikein kivasti ja kaikilla on vieläpä suht mukavaa. Sitten kun joudut tekemään samaa hommaa muutaman vihamielisen ääliön kanssa, aiemmin kiva homma onkin hirveää suorittamista, jossa pelkää vaan epäonnistuvansa. Ja sitten pelkää sitä, että joutuu syntipukiksi. Minun mittapuullani ns. tolkun ihmisiä on omalla alallani ehkä n. 20 prosenttia, loput tavalla tai toisella hyvin raskaita ihmisiä. Näillä mennään. Muita ei voi muuttaa, ainoastaan itseään. Eli olen oppinut antamaan itselleni anteeksi muiden nihkeän suhtautumisen - ei se ole minun vastuullani jos työkaverit ovat epämiellyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Typerästi tokaistu. Jos jaskanpauhanta ei kiinnosta, ei se ole mikään mielenterveysoire. Sun päässäs ideaali-ihminen ilmeisesti tarkoittaa ikipuheliasta sirkkua, mun maailmassa sellaisten seura on raskasta pidemmän päälle, pieninä satseina menee, eikä ole hullun papereita. Ihmiset on erilaisia, eikö susta saisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerästi tokaistu. Jos jaskanpauhanta ei kiinnosta, ei se ole mikään mielenterveysoire. Sun päässäs ideaali-ihminen ilmeisesti tarkoittaa ikipuheliasta sirkkua, mun maailmassa sellaisten seura on raskasta pidemmän päälle, pieninä satseina menee, eikä ole hullun papereita. Ihmiset on erilaisia, eikö susta saisi olla?
Sosiaalinen kömpelyys on ominaista mielenterveyshäiriöisille.
Tv: 30 vuotta hoitoalaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En silti yleistäisi noin, saa kuvan että kaikilla ei-seurapörriäisillä pitäisi olla jotain vinossa kuupassa, vaikka näin ei todellakaan ole.
-15 vuotta opetusalaa
Samaa mieltä, olen itse samanlainen. Tosiasia kuitenkin on, että vaikka miten hyväksyisi itsensä, niin suurin osa nykyajan työpaikoista ovat sellaisia, missä sosiaaliset taidot ja nimenomaan kovaäänisyys ratkaisevat. Vaikka työ ei olisi mitään lipevää myyntityötä tms helppoheikin hommaa. Vaikka olisit todella hyvä työssäsi, niin sosiaalinen epävarmuus vie tilaisuutesi tuoda sitä esiin ja sosiaaliset perhoset vievät paremmat paikat nenäsi edestä. Näin ei saisi olla, mutta niin se vain on. Olen itse tämän vuosien aikana huomannut enkä jaksa enää taistella tuulimyllyjä vastaan. Sosiaalisesti kömpelöt vaan ovat työpaikkojen kakkosporukkaa. harvassa ovat ne harvat hajamielisen professorin paikat, jossa saa toteuttaa itseään sosiaalisesti epäkömpelönä ja saada silti arvostusta.
Miksi on häpeä olla epäsosiaalinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No etpä ole moneen narsistiin tai psykopaattiin törmännyt jos tuohon suuntaan yleistät, taloudenhoitoalastako puhut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En silti yleistäisi noin, saa kuvan että kaikilla ei-seurapörriäisillä pitäisi olla jotain vinossa kuupassa, vaikka näin ei todellakaan ole.
-15 vuotta opetusalaa
Nykyaikana saisi kyllä kaikista ihmisistä jonkun mt-diaknoosin. Katsoin kerran dokkarin narsisteista ja psykopaateista. Yksi niistä sanoi, että sitä pitäisi opettaa nykyajan ihmisille, koska he hallitsevat nykyään tätä maailmaa. Ovat johtoportaissa tai menestyjiä. Itsekkin huomannut että ilkeys, töykeys ja massan mukana meno palkitaan. Erilaisuudesta saa ruoskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Työuran edetessä sosiaaliset taidot yleensä karttuvat, myös ammatillinen itsetunto kasvaa ajan myötä. Ole huoleti.
Ei pidä kaikilla paikkansa. Mulla tuntuu huononevan vuosi vuodelta!
Tähän liittyen vielä se, että itse olen kokenut niin että nuorena se helpommin hyväksytään. Voidaan laittaa nuoruuden epävarmuuden tms piikkiin. Nyt 24-vuotiaana on alkanut tuntua siltä, että pitäisi olla jo Oikea Aikuinen muiden joukossa, eikä se uusi nuori ujo kesätyttö...
Vierailija kirjoitti:
Miksi on häpeä olla epäsosiaalinen?
Olen tätä miettinyt paljonkin, miksi tunnen itseni kakkosluokan kansalaiseksi kun säästä puhuminen tuntuu hapen tuhlaukselta? Yksi ääripäätelmä on raha, tehokkaiden ja tuottavien ihmisten oletetaan tuottavan tehokkaasti myös puhetta, esittävän kiinnostunutta vaikka mistä. Omalla kokemuksella tosin ne keiden leipäläpi käy eniten saavat myös vähiten aikaan...
Inhoan tätä jenkkityylistä tehomaailmaa!
Herää kysymys miksi olet alalla jossa toimiminen vaatii sosiaalista taitoa?