Uskaltaako influenssarokotteen ottaa?
Kuulun riskiryhmään, mutta musta kolmio ja mainitut harvinaiset haittavaikutukset, kuten enkefalomyeliitti ja halvaantuminen pelottavat.
Kommentit (46)
31:n influenssarokotus tänä vuonna.
En ole sairastanut influenssaan.
En ole saanut mitään oireita rokotteesta.
Ottaisin siis, ja rokotuttaisin myös lapseni, jos sellaisia olisi.
Otin rokotuksen pari viikkoa sitten, eikä ainakaan tähän mennessä ole tullut minkäänlaisia vaikutuksia siitä. Eiköhän ollut hyvä päätös.
Olen viime vuosina yleensä ottanut. Sikainfluenssapiikkiä en ottanut, onneksi.
Yleensä ei ole tullut haittavaikutuksia, mutta nyt sain koko kattauksen. Kuumetta, koko kropan ihon kosketusarkuutta, lihas- ja nivelkipuja, päänsärkyä ja maha meni aivan sekaisin ja oli todella kipeä.
Aina olen ottanut, eikä mitään haittavaikutuksia koskaan.
Mieti itse. Sinun terveytesi.
Itse en kuulu riskiryhmään, joten päätän olla ottamatta. Tuntuu siltä, että normaali elämäni olisi jo aivan mahdotonta, jos joka vuosi ottaisin rokotteita ja influenssarokotus on minulla ainut, joka täytyisi ottaa noin usein.
Olen sairastanut muutaman influenssan, joten suurinpiirtein tiedän, että mitä vastaan en rokotuta itseäni. Katson, että paras tapa pitää itseni terveenä jatkossa, on välttää minulle ei niin tärkeitä rokotteita.
N48 kirjoitti:
Melko monta olet ehtinyt tänä vuonna ottaa. :O Kolmisen kertaa kuukaudessa kuulostaa aika paljolta.
En ole ottanut. Käytiin se sikainfluenssarokote joskus ottamassa, ja parhaan ystävän pikkusisko sairastui siitä narkolepsiaan. Sitä seuranneena voin kyllä todeta, että kuolisin mieluummin tautiin. Tuon takia en ole halunnut ottaa näitä kausirokotteita, koska oma todennäköisyyteni sairastumiselle on mielestäni hyvin heikko. Otan vain sen perus jäykkäkouristuspiikin. Olen nuori ja terve enkä mitenkään ylihygieeninen, en kohtaa työssäni ihmisiä, en ole ikinä sairastanut influenssaa enkä vuosiin edes flunssaa, asun yksin jne, joten minun kohdallani mahdolliset riskit rokotteesta eivät välttämättä ole pienemmät kuin itse tautiin sairastumisesta, toisin kuin vanhuksella tai lapsella tai paljon ihmisten kanssa töitä tekevällä.
Vierailija kirjoitti:
N48 kirjoitti:
Melko monta olet ehtinyt tänä vuonna ottaa. :O Kolmisen kertaa kuukaudessa kuulostaa aika paljolta.
No hehheh...
Vierailija kirjoitti:
Minä otin. Kuolema influenssaan on hurjan paljon todennäköisempi kuin ne harvinaiset haitat.
Väärin. Viime vuonna kuoli yksi rokotettu tyttö. Muut olivat ikäloppuja rokotettuja. Haittoja ei rekisteröidä.
Kiitos, ehkä otan rokotteen. Miksi alapeukut? Tiedostan kyllä vakavien haittavaikutusten harvinaisuuden, mutta mielestäni silti asiallinen kysymys. t. ap