Olen 35v köyhä duunari ja haluan nousta korkeampaan yhteiskuntaluokkaan ja vaurastua, mitä lähteä opiskelemaan?
Olen niin kyllästynyt tähän työhöni ja pienituloisuuteen. Työskentelen tällä hetkellä siivoojana, silloin tällöin lisähommina kaupoissa, ravintoloissa ym.
Olen aikoinani käynyt lukion ja opiskellutkin vähän, mutta opinnot jäivät kesken. Nyt olisin valmis opiskelemaan.
Työni on raskasta, joten en usko jaksavani sitä mitenkään eläkeikään asti, asunnonostosta ei näillä tuloilla edes haaveilla. Elän miltei kädestä suuhun. Vähän yritän säästää, mutta eipä sitä paljon jää. Mihinkään kivaan on hyvin harvoin varaa. Pelkään putoavani kunnon köyhyyteen, jos jatkan nykyiseen malliin. Lisäksi tehostamispaineet ovat kovat, aina vain enemmän pitäisi tehdä.
Tavoitteenani olisi nousta tästä suosta ja saada työ, joka olisi suht hyvin palkattu (minulle jo 3000e/kk on hyvin), ja ei kovin rasittava fyysisesti, jotta siinä jaksaisi mahdollisimman pitkään. Mielekäs ja arvostettukin saisi olla, työllistävä myös tietysti.
Haluan turvatumman aseman, työn jossa en riko itseäni, sekä rahaa ostaa esim. asunnon ja kerätä vanhuuden turvaa. Mitä pyrkiä opiskelemaan?
Kommentit (34)
Mahtavaa! Myöhemmällä iälläkin on uskallettava vaihtaa alaa. Hienoa, että haluat tehdä jotain korkeammalle tähtäävää, etkä vain luovuta ja katkeroidu.
Sopisiko sinulle kiinteistövälitys, isännöinti tai se jo mainittu koodaus? Koodarit ovat tosi kysyttyjä ja meidän ohjelmistotaloonkin on tullut kehittäjiä suoraan koulun penkiltä AMK:sta. Toki ala vaatii tiettyä sinnikkyyttä ja matemaattisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni tarkoitus oli rikastua joten turha tarjota jotain sosiaalialaa tai lastenhoitoa ratkaisuksi. Jos työskentelemällä haluaa rikastua niin suosittelen joko lääkärn tai lakimiehen hommaa. Kaikki insinöörit ei tienaa niin ihmeitä.
Mä ymmärsin että vaurastua (tarkoittaa eri ihmisille eri summia) ja ylipäänsä päästä kevyempään työhön ja parempaan asemaan, jotta ei tarvitse elää koko ajan kädestä suuhun.
Lastenhoidolla ei paljon siivoojaa paremmaksi pistetä, mutta kyllähän sosiaalityöntekijöillä on ihan kohtuulliset palkat, kolmea tonnia ja siitä vähän ylös päin. Toki itse työ voi olla raskasta henkisesti. Lääkäri nyt itsestäänselvästi on eliittiammatti.
Sitten on aloja, joilla voi saada nopeastikin isoa palkkaa, mutta saattavat olla epävarmoja työllistäjiä muuten, ja varsinkin iän karttuessa.
Ilmiselvä trollihan tämä. Valmistuessaan tuon ikäinen olisi jo 40vuotias. 40 vuotias voi työllistyä vain jos omaa 15 vuoden työkokemuksen alalta. 0/5
Vierailija kirjoitti:
Ilmiselvä trollihan tämä. Valmistuessaan tuon ikäinen olisi jo 40vuotias. 40 vuotias voi työllistyä vain jos omaa 15 vuoden työkokemuksen alalta. 0/5
Aika moni aikuisena alaa vaihtanut on kuitenkin työllistynyt nelikymppisenäkin. Riippuu niin alasta, paikkakunnasta, omasta aktiivisuudesta, tuurista, satunnaisesta muuttujasta jne.
Ehkä en esim medianomiksi lähtisi tuossa iässä opiskelemaan, mutta tuskinpa nelikymppisen lääkärin tai sossun tarvitsee työttömäksi jäädä.
Ja jos eläkeikä ap:llakin tulee olemaan lähempänä 70v, niin todellakin kannattaa lähteä opiskelemaan. Tuskinpa kovin moni jaksaa varttuneenpana heilua mopin varressa sitä tahtia, kun vaaditaan. Tai työskennellä ravintolassa.
Hienoa, että suunnittelet uusia kuvioita jos nykytilanne ei ole hyvä. Älä lannistu kaikista vauvaforumin lannistajista, häntä pystyyn vaan ja tulta päin :)
Missä tulevan omistusasuntosi tulisi sijaita? Pk-seudulla asunnot ovat kalliimpia kuin muualla, siellä tarvittava käsiraha on luonnollisesti myös suurempi mutta sen kerryttäminen vaikeaa, kun vuokra-asuminen on sekin kallista. Etuovi.comista löytyy hintoja. Olisiko mahdollista ostaa jostain muusta kasvukeskuksesta?
Kuinka pitkään opiskeluaikaan olet valmis? Koodariksi pääsee hätäisimmillään 12 viikossa, farmasian alalle 3 vuodessa, DI ja LL vie ainakin 5-6 vuotta. Koodareita kaivataan ainakin pk-seudulle, treelle ja ouluun, farmasian alan ihmisistä pulaa erityisesti vaasa/rannikkoseudulla.
Yhteiskuntaluokkaa ei nosteta tuosta vain. Vaurastumaan pystyy kyllä vähemmälläkin koulutuksella, jos on tuuria, röyhkeyttä, ahkeruutta, kietoutta tms. enemmän kuin keskiverokansalaisella. Suosittelen kaupallista alaa. Esim. huutokaupan pitäjä, kiinteistönvälittäjä tai kyläkauppias on ok jos lisäksi esiintyy ahkerasti tositv:ssä.
Miesnukkena voi tienata 100e tunnissa. Kysele Kurhiselta lisää.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat varman työpaikan ja työn jolla on tarkoitus, niin ei muuta kuin opiskelemaan joko sairaanhoitajaksi, sossuksi tai opettajaksi. Kaikilla noilla riittää varmasti töitä ja palkka on noissa lukemissa. Työ stressaa, mutta lähinnä henkisesti.
Sinähän se välkky olet.
Sosiaalityö tai oikis. Jos on matikkapäätä niin lääkis tai hoitsuksi. Käytännössä täystyöllisyyden aloja.
Kokeilepa jotain insinöörialaa AMK:n puolella. Opiskelu helpompaa kuin yliopiston puolella, mutta voit edetä ihan yhtä hyviin tuloihin, jos vaan pärjäät alalla.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään sinun ei kannata vaihtaa alaa.
Mun ikivanhat vanhemmat asuvat maalaispitäjässä, jossa on asukkaita 3000. Kunnalta ei saa kotisiivouspalvelua vaan se on ostettava siivousyrittäjältä, joita on tasan yksi koko kunnassa. Kuvittelisin, että sillä on ihan mukavasti töitä ja varaa laskuttaakin, kun hoitaa kaikkien huonokuntoisimpien kotona asuvien vanhusten kodit.
Kannattaa siis kartuttaa, missä kunnissa on suurin vahuspopula, ja ottaa selvää, miten niissä on hoidettu vanhusten kotihoidon siivouspuoli.
Jaksaako pelkän rahan takia opiskella ja tehdä töitä millä tahansa aloilla? Mitä jos miettisit myös sen kautta, mikä sinua kiinnostaa, mihin on valmiuksia ja toisaalta jotain sisällöllistäkin kiinnostusta? Mitä suuntia on ehkä aiemmin jäänyt seuraamatta ja toteuttamatta, kun olet ajautunut töihin, joissa et nykyisin viihdy?
Ehkäpä jotain tuollaistakin kautta voisi löytyä jotain toteuttamiskelpoisia ideoita ja vaihtoehtoja...(?)
Anti-itsensämyyjä eli työnvieroksuja kirjoitti:
Jaksaako pelkän rahan takia opiskella ja tehdä töitä millä tahansa aloilla? Mitä jos miettisit myös sen kautta, mikä sinua kiinnostaa, mihin on valmiuksia ja toisaalta jotain sisällöllistäkin kiinnostusta? Mitä suuntia on ehkä aiemmin jäänyt seuraamatta ja toteuttamatta, kun olet ajautunut töihin, joissa et nykyisin viihdy?
Ehkäpä jotain tuollaistakin kautta voisi löytyä jotain toteuttamiskelpoisia ideoita ja vaihtoehtoja...(?)
Luonnollisesti alan valinta lähtee kiinnostuksesta, mutta palkkaus ja työllistävyys ovat myös tärkeitä kriteerejä minulle tässä kohtaa elämää.
Olen aika avoin monille vaihtoehdoille kriteerieni puitteissa, yrittäjyyttä ja vuorotyötä lukuunottamatta.
Ap
Ei se sijoittaminen ole mikään oikotie onneen. Sillä voi myös menettää rahaa. Jos ap tahtoi vähemmän raskaan työn niin ratkaisu ei ole että "siivoa vielä enemmän ja vielä raskaammin".