Kodin siisteys -> mieliala -> painonhallinta
Kulkeeko muilla nämä "käsikädessä"?
Huomaan että jos koti on hujan hajan niin myös mieliala huono ja pinna kireällä ja painonhallintakin retuperällään tuolloin.
Tulee syötyä koko ajan.
Mikä on syy ja mikä seuraus, en tiedä?
Itsellä adhd ja miettinyt onko tällä merkitystä tähän?
Huomenna alkaa dieetti ja oikein odotan siivoamista ja sitä myöten mielikin kohenee ja jaksaa ylläpitää siisteyttä, kunnes taas..
Kommentit (9)
Päläpäläpälä pistäppä listaasi ylemmäksi mieliala ja kärkeen hormonit, niin voit vapauttaa itsesi vastuusta.
Joo. Mulla tuo menee niin päin että mieliala vaikutta sekä kodin siisteyteen että painonhallintaan. Jos on hyvä mieliala, ei liikaa stressiä töissä tai yksityiselämässä, niin jaksan siivota kotia ja myös panostaa terveelliseen ruokaan. Sitten jos painetaan duunia burnoutin rajalla niin ei ole energiaa siivoamiseen ja ruokakin kuitataan hampurilaispaikkojen tarjonnalla.
Jep. Elämänhallinta on/off, välimuotoa ei juurikaan ole, itselläkin adhd. Joko oon hyvä ja läsnäoleva vanhempi, panostan työhön, pidän kodin kunnossa, treenaan, syön oikein jne. tai sitten olen sohvalla lihapiirakkaa mutustava hermokimppu. Yleensä auttaa, jos saa yhden homma hallintaan, niin muutkin jutut alkaa sujua.
En välttele vastuuta vaan olen huono käsittelemään kuormittavia tilanteita ADHD:n takia, mikä on näkynyt koko elämän ajan näin.
Muillakin siis samaa 😀
Tuo juuri että kun koti on siisti niin ruoanlaittoon tulee panostettua.
Sotkuiseen keittiöön ei huvita mennä.
Huomenna pistän tiskit koneeseen, pyykkään pyykit ja siivoan muutenkin.
Meillä suunnilleen aina perussiistiä mutta jos eteinen on täynnä lasten kenkiä ja takkeja miten sattuu, taaperon lelut olkkarin lattialla levällään ja tiskipöydällä tiskiä ja roskapussi täynnä niin heti vaikuttaa oloon. Niin ja tasot pyyhkimättä..
Ap
Mulla taas siivoaminen nousee prioriteettilistalla korkeammalle, kun olen ahdistunut.
Onnellisena pistän etusijalle kaiken kivan ja annan kodin repsottaa.
Siivoaminen on parasta terapiaa.
Ja jos koti on likainen/sotkuinen, lihon.
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas siivoaminen nousee prioriteettilistalla korkeammalle, kun olen ahdistunut.
Onnellisena pistän etusijalle kaiken kivan ja annan kodin repsottaa.
Sama täällä. Kun joku asia huolettaa, on kaikkein paras kun siivoaa. Siinä saa mietittyä samalla ja näkee kuinka asiat tekemällä järjestyvät paikoilleen. Sitten kun taas kaikki on hyvin, niin on muutakin tekemistä ja pieni sekaisuus ei haittaa. Syömisiin mielialani ei vaikuta, sillä olen aina syönyt fiksusti.
Kiitos kommenteistanne, näin keskustelun ulkopuolelta. Pakko se olisi kai yrittää siivota tämä läävä joskus. Vaikuttaisi niin moneen asiaan positiivisella tavalla. Kynnys tuntuu kovin korkealta juuri nyt, ei tarvitse kuin vilkaista ympärilleen ja turhaudun saman tien.
Olen huomannut saman. Kun koti on siisti, panostan ruuanlaittoon ihan eri lailla ja sipsipussin sijaan saatan asetella tomaatinviipaleita ja mozzarellasiivuja kauniisti lautaselle ja koristaa ne vielä öljyllä a pippurilla. Sitten syön ne hartaudella, enkä ahmi.