Pienen pienet punaiset pisteet iholla
Mitähän on sellaiset tosi pienet kirkkaanpunaiset pisteet iholla? Onko muilla ollut sellaisia? Isoimman koko on 1 mm, mutta suurin osa on 0,5 mm kooltaan tai jopa pienempiä. Ihan kuin olisi neulalla pistetty. Niitä ei ole paljon, mutta olen silti huolissani.
Googlailu antoi tulokseksi petekiat, mutta kuvien perusteella nämä ei ole kai sellaisia. En ole kyllä varma.
Olen käynyt muista syistä verikokeissa ja olisiko perusverenkuvassa näkynyt, jos on syytä epäillä leukemiaa? Muitakin kokeita on otettu.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tullut kirkkaanpunaisia pisteitä vartaloon kooltaan millin halkaisija, en tiedä mitä ovat mutta kiinnostaisi myös tietää.
Jatkan, eivät ole tulleet vaatteiden hankauksesta. Olen perusterve, ei allegioita ja ihoni on hyvässä kunnossa.
Ja pisteet eivät ole vierekkäin rykelmässä vaan ne ovat yksittäin hajallaan.
Jos ne ovat noin isoja eli millinkin halkaisijaltaan, koholla ja esiintyvät käsivarsien takaosassa, voi kyseessä olla keratosis pilaris. Niistä pääsee eroon AHA- tai BHA-voiteella.
Minullakin on niitä aivan pienenpieniä pisteitä, ovat tosiaan kuin neulanpistoja. Niitä on olkavarsissa ja käsivarsien sisäpinnoilla. Ovat kai ihan vaarattomia.
Mulla on niitä kanssa usein tai aina kun asiaan kiinnittää huomiota. Ja näyttää että niitä on joka paikassa ja loputtomiin. Ensin huolestuin. En ottanut asiasta selvää. Unohdin. Olipa hauskaa että joku kysyi asiaa niin tuli taas mieleen. Ja unohtuu kyllä. Eivät vaikuta vaikuttavan elämään mitenkään vaikka ovatkin jossain määrin oudonlaisia kaikessa verenpunaisuudessaan.
Pitää yrittää seurata, josko tietyt vaatteet aiheuttaisivat näitä enemmän. Laitan pesukoneeseen aina ekstrahuuhtelun, ettei jää mitään pesuainejäämiä.
Tuo koholla oleminen oli ehkä harhaanjohtavasti sanottu. Nämä eivät ole näkyvästi koholla kuten jotkut näppylät. Enemmän ne on aika tasaisia.
Minullakin nämä ovat yksittäisiä siellä täällä.
Yritin googlata tuota teleangiekstasiaa, mutta minulla ei ole kuvissa olleita verisuonia näkyvissä.
Ap.
Noille oli oma nimensä, mitä en muista, mutta ovat ihan tavallisia.
Vierailija kirjoitti:
En muista mikä ilmiön nimi on, mutta kyseessä pienet verenpurkaumat ja liittyy ainakin joihinkin systeemisiin autoimmuunitauteihin. Minulla suvussa paljon reuma- ja kilpirauhassairauksia ja noita pilkkuja alkoi ilmestyä lähinnä käsivarsiin pari vuotta sitten. Ajoittain on muitakin oireita mutta niin kauan kuin lenkit kulkee ja muutenkin suht tolpillani niin en stressaa.
Mulla on näitä myös käsivarsissa. Ollut jo noin 20 vuotta. Ei ole mitään systeemistä autoimmuunitautia tietääkseni - kuulisin tuosta mielelläni lisää jos jollakin on tietoa.
Silloin aikoinaan kävin mm. ihotautilääkärillä ja hän eikä muutkaan lääkärit tienneet mitä ne olivat. (!!)
Minullakin on näitä pieniä pilkkuja, käsissä ja rinnassa. Joskus näytin lääkärille, sanoi että näyttää verenpurkaumilta. Olleet kumminkin iholla jo lähes 20vuotta muuttumattomina, joten tuskin noihin kuolee.
Verenpurkaumia, joita tulee esimerkiksi rajusta oksentelusta kasvoihin. Et kerro, missä noita sinulla on, joten en osaa tarkemmin sanoa.
Luulen että omat pisteeni ovat suonikasvaimia. Pisteet tulevat ja häviävät ajoittain. Ihollani on ollut joskus pieni "reikä", monttu, joka sekin on tainnut olla suonikasvain. Perinnöllistä ja liittyy vanhenemiseen, ei vaarallista.
https://askelterveyteen.com/punaiset-pisteet-iholla-ovatko-vaaraksi/
Etsiskelin netistä tietoa näistä ja löysin tämän keskustelun. Helpottavaa kuulla, että muillakin on pisteitä iholla... Itselle näitä on tullut vuosien mittaan aika määrä, satoja, eikä lääkäri ole osannut sanoa niihin juuta tai jaata. Käsivarret on aivan pilkukkaat, myös rintakehällä ja selässä on veripisteitä. Olisi kiva saada näille joku varma selitys, että mitä ne ovat ja mistä johtuvat.
Olisikohan googlailun perusteella vaaraton kirsikkaluomi.
Niitä on alkanut ilmaantumaan keskivartalon seudulle, vaikka keski-ikään matkaa on vielä reilu vuosikymmenen.
Maksa on rasittunut ja verenkierto huono, kun noita tulee. Itselläni lähti vehnättömällä ja sokerittomalla. Monella tulee, jos elimistö kuormittunut tai on läski.
Pöh, edelliselle vastaajalle.
Minulla on kanssa noita pieniä punaisia pisteitä ollut käsivarsissa jo vuosia. Ihotautilääkärin mukaan ne ovat pieniä verisuonen päitä ja täysin vaarattomia.
Minullakin on, käsivarsien yläpäässä. Erilaisia kuin keratosis pilaris. En tiedä mitä ovat.. eivät tunnu miltään kosketeltaessa, eivät minulla ole edes koholla . Tosi pikkuisia ihan kuin neulalla olisi pistelty ja veri olisi päässyt pintaan.
Minun tytöllä ollut ja diagnoosi keratosis pilaris
Googlen kuvahaulla
https://www.google.fi/search?q=keratosis+pilaris&source=lnms&tbm=isch&s…
Eräällä tuttavallani oli. Löytyi keliakia.
Vierailija kirjoitti:
Eräällä tuttavallani oli. Löytyi keliakia.
Ei silti tarkoita, että asiat liittyisivät yhteen. Yhtä hyvin voisi väittää, että luomet ja keliakia liittyy yhteen. Monilla keliakikoilla kun on iholla luomia.
Minullakin on noita pisteitä, mutta ei keliakiaa, on testattu.
Luteen puremia?