mitä hyviä/huonoja puolia on kuukautiskupissa?
Kommentit (11)
Itse en halua tunkea sisääni mitään tavaroita. Sen takia kuukuppi/tamponit eivät ole minun juttuni, monet kaverit on kyllä kehuneet. Itse kärsin niin kovista kivuista ensimmäiset päivät ettei mitään mahista edes saada tamponia tai kuukuppia paikoilleen. Viimeiset päivät menee siteillä helposti.
Kannattaa ehdottomasti hankkia kuukautiskuppi. Matkoilla ihan super kätevä. Voi uida ja ottaa aurinkoa menkoista huolimatta. Kuppiin mahtuu paljon enemmän verta, mitä vaikkapa tamponi pystyy imemään. Pitää osata ottaa se oikein pois sekä asetella tietyllä tavalla taiteltuna sisälle. Siinä on ainoa miinus puoli. Vuosia käytin divacupia. Nyt belladot evelinaa. Belladot on mielestäni vielä parempi. Kuukautiskuppeja saa 2 kokoa. Pienempi on naisille jotka eivät ole synnyttäneet alakautta, joilla on pieni vuota tai jotka ovat alle 30 v. Isompi koko on sitten +30 v naisille sekä naisille joilla on runsas vuoto tai jotka ovat synnyttäneet alakautta.
En keksi yhtään huonoa puolta. Olen käyttänyt vain ja ainoastaan kuukuppia sen jälkeen kun ostin sen 14v sitten. Ap, osta ja kokeile ja sitten vasta tiedät sopiiko se sinulle.
Välillä sen paikalleen laittaminen on hankalaa. Mutta kun on oikein paikallaan niin ihan mahtava. Sinne mahtuu paljon eikä sitä tunne mitenkään.
Pitkä tyhjennysväli, ei tunnu miltään, ekologinen, halpa. Miinuksena säätö, eli kupin keittäminen ja puhdistaminen.
suosittelen. paljon helpompi kuin siteet ja tamponit. huono puoli oli se miten työlästä oli oppia oikea tekniikka miten kupin saa sisälle ja ulos. se kun on vähän niin kuin imukuppi. ei voi repiä ulos suoraan :) vielä kun kivut, väsymys ja ketutus katoaisi niin voisi unohtaa kuukautiset kokonaan :) naisten alakerran anatomia on toki kaikilla naisilla hiukan erilainen. siksi kuppi ei varmaan ihan kaikille sovi. kokeilematta ei kuitenkaan tiedä.
Käytin vuoden ja huomasin, että kuukautisten aikoihin tuli ulostamiskipuja. Endometrioosia ei löytynyt. Lopetin kupin käytön ja kivut hävisivät kokonaan noin puolen vuoden jälkeen. Saattoi olla sattumaa tai ei, mutta en enää halua käyttää kuukautiskuppia. Kätevä se kyllä oli. Ja luontoystävällinenkin.
Onkohan täällä muita, jolla olisi ollut vastaavia ongelmia?
Hyvää:
- joka tapauksessa huolettomammat, kuivemmat, hajuttomammat menkat (vaikka sinulla olisikin runsas vuoto ja joutuisit käyttämään sidettä varalla tai tyhjentämään oletettua useammin), parhaassa tapauksessa niin huomaamattomat menkat, että muistat ne vain 2x päivässä.
- voit nukkua missä vaan asennossa, veri ei valu percevakoa pitkin.
- uusiokäyttöinen ja ei lopu koskaan.
- voi käyttää jo varmuuden vuoksi.
Huonoa:
- vaatii opettelua alussa.
- ei estä kaikkia ohivuotoja jos vuoto tosi runsasta tai kuppi väärässä asennossa.
- joskus tekee mieli vaan jättää kuppi koko vuorokaudeksi, kun (se on niin huomaamaton) tyhjennys on sellaista räpeltämistä. Mutta itsellä tämä on vaan laiskuutta, ei ole vaikeaa.
- tyhjennyksen jälkeen olisi hyvä päästä lopuksi alapesulle, koska muuten voi jäädä reunoille haamuverta joka tulee sitten tahrimaan pikkarit.
- en koskaan alkaisi suorittaa tyhjennystä jos ei olisi juoksevaa vettä käytössä. Evvk nenäliinaan pyyhkimiset tai vesipullolla huuhtelut! Hyvä käsihygieniakin tärkeää.
- pönttöön jää helposti vaaleanpunainen sävy, vaikka vetää.
En vaihtaisi pois.
Sairastan endometrioosia, enkä voi kipujen takia käyttää kuukuppia. Muuten se on hieno keksintö: edullinen, ekologinen ja hygieeninen.
En pystynyt itse käyttämään, koska emättimeni on varmaankin melko lyhyt, ja pienempi koko jo tuntui melkein tulevan ulos ja painoi ikävästi virtsarakkoa. Vuotoni on todella runsas, ja tämä aiheutti pahoja ohivuotoja silloin, kun en muistanutkaan tarpeeksi ajoissa tyhjentää kuppia. Tamponin kanssa ei ikinä tule niin pahoja ohivuotoja kuin kuukupin, kun sieltä hulahtavat veret valtoimenaan housuun ja silloin on todella pulassa.