En osaa lainkaan laittaa ruokaa - mistä aloittaa?
Olen 29-vuotias nainen, joka ei osaa laittaa lainkaan ruokaa. Elän avoliitossa miesystäväni kanssa, ja hän vastaa meillä ruoanlaitosta. Haluaisin kuitenkin oppia, mutten lainkaan tiedä mistä aloittaa.
Olen keittiössä umpisurkea; kotitalous oli koulussa säälistä seiska.
Mistä oikein lähteä liikkeelle?
Kommentit (51)
Mene miehelle avuksi ja katso miten hän tekee.
Ota joku simppeli keittokirja, valitse simppeli ruoka ja seuraa ohjetta. Mittaa aineet valmiiksi tarkasti. Älä sovella.
Aloita jostain todella helpoista ruuista, esim. jauhelihakeitto, jossa on perunaa, jauhelihaa ja pakasteena myytäviä keittojuureksia.
Kuka tahansa osaa tehdä kiusauksia, erikoistu niihin. Peruna-sipulisekoitusta, kinkkua ja kermaa. Pussin kyljestä ohje.
Aloita makaronilaatikosta. Vinkiksi vaa, tuplaa ohjeen mausteet, niin maistuu joltain.
Sipulin pilkkomiselta säästyt, kun laitat maustepussista jauheena tai rouheena.
aloita perusasioista mutta myös sellaisesta mistä itse pidät. Mieti mitä haluaisit osata tehdä? Etsi netistä ohjeet ja kokeilemaan. Kokkailemaan on hauskaa :)
Vierailija kirjoitti:
Mene miehelle avuksi ja katso miten hän tekee.
Hän tekee niin ”hienoja” ruokia, että hänen kokkaustekniikkansa on kaukana siitä, mihin itse pystyn. Kuikuilen toisinaan keittiössä katsellen hänen ruoanlaittoaan, mutta vain ahdistun, kun vaiheita on niin paljon.
Minun pitäisi aloittaa jostain rutkasti helpommasta, mutten yhtään tiedä mitä kokeilla.
Ap
Mä sanoisin et alota lasten keittokirjoilla. Niissä on hyviä, helppoja ohjeita selkeillä ohjeilla. Saat varmuutta tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko kuoria perunoita?
Luultavasti osaan, mutta saatan tehdä senkin jotenkin väärin. Itseluottamukseni puuttuu kokonaan.
Ap
En ole ikinä tajunnut näitä, jotka eivät muka osaa tehdä ruokaa.
Kyllä pitäisi osata edes resepti lukea, joissa usein selitetään vaihe vaiheelta mitä pitää tehdä.
Sitten kun perusasiat on hallussa, voi reseptit jättää pois ja soveltaa haluamansa mukaan.
Pyydä miestä opettamaan. Mikä järki yrittää itse säätää jotain, kun voi pyytää ohjeita sellaiselta, joka homman osaa? Otatte vaikka jonkun nakkikeiton ekaksi. Sen helpompaa ei olekaan.
Erilaisia liharuokia, karjalanpaistia, pihvejä, kana on helppo, lihakeitto, uunimakkaraa, lihavuoka, lihapullat, lihaperunavuoka, jauhelihapihvit, porsaankyljykset, lihavartaat, lihamureke
Alkuun tarjoa tomaattista grillipaprikakeittoa smetanalla, sitten calvadosglaseeratut, savustetut porsaanpotkat omena-siiderihöystöllä ja itsetehdyt röstiperunat sekä pinaattimuhennos ja jälkkäriksi Jack Danielsilla liekitetty, paahdettu banana split ovat perussimppeleitä juttuja - aloita tällä.
Vierailija kirjoitti:
Alkuun tarjoa tomaattista grillipaprikakeittoa smetanalla, sitten calvadosglaseeratut, savustetut porsaanpotkat omena-siiderihöystöllä ja itsetehdyt röstiperunat sekä pinaattimuhennos ja jälkkäriksi Jack Danielsilla liekitetty, paahdettu banana split ovat perussimppeleitä juttuja - aloita tällä.
Tämä taitaa jäädä miehen tehtäväksi näin aluksi. :)
Ap
Sulata pakkasesta makaroonien keitinvettä ja höyrytä siinä kalapuikkoja.
Jos et osaa oikeasti MITÄÄN, niin kaikkein helpointa on ehkä aloittaa sellaisesta, missä ei tarvitse käyttää uunia tai hellaa. Esimerkiksi salaatti. Muista kuitenkin, että salaatissa tai sen yhteydessä pitäisi olla proteiinia ja rasvaakin, ei pelkkiä kasveja.
Jos pastan keittäminen ei ole liian suuri haaste, niin voit tehdä vaikka tällaista: https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/29748/Tonnikalasalaatti
Makkarakeitto on myös aika helppo, siinä ei tarvitse edes paistaa mitään, ainoastaan keittää. Helpoimmillaan tarvitsee hankkia vain makkarapaketti, "peruna ja keittojuurekset" -pakastepussi ja lihaliemikuutioita.
Ruoan teon ei tarvitse olla monimutkaista. Katso että aterioissa on kasviksia, proteiinia, rasvaa ja kuituja.
Hernekeitto. Ohje on pussissa. Lähinnä vettä, herneet ja jauhelihaa.
No niin, riittää ohjeet. Nyt sanoista tekoihin, mitä ap teet, millä aloitat ja mitä kokeilet? Mikä ohje oli hyvä ja mitä voisit kokeilla?
Vaikka siitä koulun köksänkirjasta. Jos osaa lukea, osaa seurata ohjeita ja ruokakin todennäköisesti onnistuu.