4 lapsen yh:n tuet
Mietinnässä ero. Jos on 4:n lapsen yh, niin elarit väh 156€x4 ja lapsilisän (486€) lisäksi yh-korotus n 52€x4? Mahdollisesti asumistukea, ja jos oikein laskin niin pk-maksut olisi 0€. Lisäksi oma palkka, mikä tulee toki ilman eroakin. Äkkiseltään kuulostaa siltä, että rahallisesti yh:nä pärjäisi.
Kommentit (28)
No, meillä lapset vuoroviikoin (2 lasta) eli ei mitään elatustukia tai -maksuja koska olen hyvätuloinen. Päivähoitomaksut on 500, joista 300 €:n lapsilisät kattaa osan. Lasten harrastuksiin menee lisäksi 100 € kuussa.
Elätän lapset omalla palkallani.
Mulla oli vain kolme lasta mutta pärjättiin, ei kyllä ylimääräistä rahaa paljon ollut. Sain nuo samat plus asumistukea 200 e, tämä toki riippuu tuloista, minulla pieni palkka.
Joo paitsi jos olet vaan yhden lapsen yh niin ei saa tukia eikä ilmaisia päivähoitoa vaan kaikki täytyy maksaa itse. Asuntolainakin on vaan itse maksettava. Noh onneksi pikkupalkka riittää kuitenkin normaaliin elämiseen.
Noihin ap:n mainitsemiin tuloihin, kun lisää työmarkkinatuen ja asumistuen päästään 3270 e tuloihin. Siitä, kun vähentää hyväksyttävien asumismenojen suuruisen vuokran jää käyttöön 2180 e.
Miksi menisi töihin?
Vierailija kirjoitti:
Joo paitsi jos olet vaan yhden lapsen yh niin ei saa tukia eikä ilmaisia päivähoitoa vaan kaikki täytyy maksaa itse. Asuntolainakin on vaan itse maksettava. Noh onneksi pikkupalkka riittää kuitenkin normaaliin elämiseen.
Ei se riipu siitä onko yhden vai kahden lapsen yh vaan palkastasi. Olen saanut yhden lapsen yh.nä asumistukea,ilmaisen päivähoidon ym.
Se "pikkupalkkasi" ei sitten kuitenkaan taida olla niin pieni, olet omistusasunnonkin saanut hankittua..
mieluummin kaffelle kirjoitti:
Noihin ap:n mainitsemiin tuloihin, kun lisää työmarkkinatuen ja asumistuen päästään 3270 e tuloihin. Siitä, kun vähentää hyväksyttävien asumismenojen suuruisen vuokran jää käyttöön 2180 e.
Miksi menisi töihin?
Meinaat että työmarrkinatuki ja asumistuki tekisivät yhteensä n. 2000 € ?
Vierailija kirjoitti:
Eli olet maannut kotona vuosikausia lasten varjolla miehen elättinä, ja nyt aiot sitten loisia lisää miehesi lompakolla?
Hän kirjoitti PALKAN LISÄKSI
Miksi menisi töihin?
Lapsilisät ja elarit maksetaan työssä käyvällekin.
Jos on 4 lasta niin saa olla todella iso palkka, ennen kuin asumistukikin lakkaa.
Ja palkka on aina paljon suurempi kuin työmarkkinatuki.
Miksi menisi töihin?
Jos tämä on totta, niin mikseivät kaikki perheet järjestä pikkulapsiaikaa tämän mukaan. Ukolle oma yksiö läheltä perheen vuokra-asuntoa. Yh-äiti voisi käydä kerran viikossa siellä nukkumassa rauhallisen yön, kun isä hoitaisi lapset vuokrakämpässä.
Tarkoitus olisi järjestää asiat niin, että lapset asuu minun (äidin) kanssa, ja ovat joka toinen vkl isällä. Ei siis viikko-viikko-systeemiä, jossa hyvin ymmärrän sen, ettei mies sitten elareita maksakaan.
En ole ”maannut vuosia kotona”, vaan ollut työelämässä aina vanhempainvapaan jälkeen. Saa kuitenkin olla kohtuullisen isot tulot neljän lapsen yh:llä, että hoitomaksuja edes tulisi maksettaviksi. Ainakin jos oikein taulukkoa tulkitsin.
Vuokralle olisi tarkoitus muuttaa (asunto jo katsottuna valmiiksi), nyt liian paljon asioita muutenkin selvitettävänä, että jaksaisi asuntolainoja kilpailuttaa samalla, eikä varmaan omilla tuloilla kovin kummoista lainaa saisikaan.
Kiitos kaikista kommenteista.
Ap
Lapset olet itse hankkinut. Mene duuniin.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus olisi järjestää asiat niin, että lapset asuu minun (äidin) kanssa, ja ovat joka toinen vkl isällä. Ei siis viikko-viikko-systeemiä, jossa hyvin ymmärrän sen, ettei mies sitten elareita maksakaan.
En ole ”maannut vuosia kotona”, vaan ollut työelämässä aina vanhempainvapaan jälkeen. Saa kuitenkin olla kohtuullisen isot tulot neljän lapsen yh:llä, että hoitomaksuja edes tulisi maksettaviksi. Ainakin jos oikein taulukkoa tulkitsin.
Vuokralle olisi tarkoitus muuttaa (asunto jo katsottuna valmiiksi), nyt liian paljon asioita muutenkin selvitettävänä, että jaksaisi asuntolainoja kilpailuttaa samalla, eikä varmaan omilla tuloilla kovin kummoista lainaa saisikaan.
Kiitos kaikista kommenteista.
Ap
Ota huomioon, että lapsilisä loppuu kun lapsi täyttää 17 ja elarit kun 18. Tämän jälkeen tulot lapsista loppuu ja menot kasvaa.
Ei pärjää - lapset kuluttavat ihan hirveesti. Häviölle jäät, tosin voithan juuri ja juuri pärjätäkin, paljon riippuu siitä, millaista palkkaa saat, mutta keskituloisena kahden lapsen yh:na minulla oli tosi tiukkaa vuokrien ja muun elämisen kanssa, elarit sain ja lapsilisät, mutta en mitään muita tukia. Lisäksi minun tilannettani "huononsi" se, että maksoin samalla yhdestä lapsesta elareita. Ero on aina taloudellinen takaisku. Mutta se kannattaa muistaa, että raha ei ole kaikki eikä takaa onnea. Itse en kadu eroamme, vaikka tiukille se meidät veikin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menisi töihin?
Meinaat että työmarrkinatuki ja asumistuki tekisivät yhteensä n. 2000 € ?
Lapsilisät ja elarit 1318 e
Työmarkkinatuki 4 lasta vähintään 1008 e
Asumistuki 4 lasta 940 e maksimi
Eli miksi töihin?
Laske sen varaan, että ainoastaan lapsilisä on (toistaiseksi) ainoa varma tuki, ja sekin vain 16-vuotiaaksi asti. Eli jossain vaiheessa sinulla todennäköisesti on taloudessa useampikin teini, jotka kuluttaa paljon (ruoka, opiskelukustannukset yms), mutta joista et saa välttämättä mitään tukea, harva voi muuttaa pois kotoa edes 18-vuotiaana.
Elatusmaksut tai -tuki menee vanhempien tulojen mukaan, se voi olla myös pienempi kuin tuo 156 e ja voit päätyä myös tilanteeseen, jossa ex ei maksa/suostu tekemään elatussopimusta, jolloin voi tulla jopa vuoden mittainen totaalitauko elareihin (siihen asti kunnes asia saadaan käräjäoikeudessa käsiteltyä).
Jos olet työssäkäyvä n. keskituloinen, niin asumistukeakaan tuskin saat.
Vierailija kirjoitti:
Lapset olet itse hankkinut. Mene duuniin.
Ai ihan ite? Eikö siihen nykyään miestä tarvita? Sitäpaitsi sanoo olevansa töissä ja palkka juoksee ilman eroakin.
Onko työpaikka varma? Nähdäkseni kaikki työpaikat ovat nykyään enempi t. vähempi EPÄvarmoja!
Onko niin, että elatusmaksu voi tosiaan olla vähemmänkin kuin 156€/lapsi? Katsoin summan Kelan sivuilta, ja ymmärsin, että jos onkin vähemmän niin lopun voi hakea Kelasta. Ja myös jos ex-puoliso ei elareita maksa, Kela maksaa ja perii takaisin ex-puolisolta. Saa korjata, voin hyvinkin olla väärässä.
Ap
Osaisiko joku vielä kommentoida elatusmaksuun (voiko se olla vähemmän kuin 156€/kk/lapsi?). Eikö Kela maksa osan, jos ex-puoliso ei maksa mitään/maksaa jostain syystä vähemmän? Kiitos, jos joku osaa vastata tähän.
Ap
Up