Huh... ruokakooma iski. Kolmen ruokalajin menyy, hintaa kertyi per nassu seitsemän euroa.
Ei ruoka nyt välttämättä ole kamalan kallista, edes hyvä ruoka.
Syötiin juuri alkupalaksi nokkoskeittoa, päällä kananmuna. Hintaa per annos alle euro.
Pääruaksi tein nyhtöpossu-suppilovahverokastiketta, uuniperunoita ja vihannssalaattia. Hintaa nelisen euroa per annos.
Jälkiruuaksi leivoin semmoisen Lidlin brownie-kakun, johon ostettiin ainekset lasipurkissa, lisätään vain kaksi munaa ja voita. Siitä riittää kullekin kaksi reilua palaa, joten per annos 1,5 e.
Kokonaishinta siis alle seitsemän euroa, kahvin ja ruokamaidon kera seitsemän euroa.
Halvemmalla saa toki itsensä ravittua, jos on tarve. Mutta hyvä kolmen ruokalajin viikonloppumenyykään ei maksa hirveitä, kun tekee itse.
Arkiruoka maksaa puolet vähemmän.
Kommentit (10)
1, haa! Hauskaa, joku muukin osaa tehdä bigosia, se on meidän lempikaaliruokaa.
Olet oikeassa, suhteessa kalleinta on kaikenlainen "naposteltava".
Ap
Vierailija kirjoitti:
1, haa! Hauskaa, joku muukin osaa tehdä bigosia, se on meidän lempikaaliruokaa.
Olet oikeassa, suhteessa kalleinta on kaikenlainen "naposteltava".
Ap
Jep, se on semmoinen puolalainen pyttipannua vastaava ruoka siinä mielessä, että siihen voi laittaa melkein mitä vaan. Ja maku vaan paranee, kun sitä lämmittää uudelleen. Rakastuin siihen joskus 90-luvun alussa, kun käytiin laivalla Puolassa. Halpaa ja hyvää.
(1)
1, Varmaan kaikissa ruokakulttuureissa on oma "pyttipannunsa", johon voi upottaa tähteet. Meillä ja ruotsalaisilla pyttipannu, ranskalaisilla vaikkapa bouillabaisse, espanjalaisilla paella jnejne.
Uskomatonta, mutta minäkin olen syönyt tuota Pomeranialla, siitä kai sinäkin puhuit? Kulki joskus ennen muinoin siis Helsingistä Gdanskiin. 🤣
Ap
Vierailija kirjoitti:
1, Varmaan kaikissa ruokakulttuureissa on oma "pyttipannunsa", johon voi upottaa tähteet. Meillä ja ruotsalaisilla pyttipannu, ranskalaisilla vaikkapa bouillabaisse, espanjalaisilla paella jnejne.
Uskomatonta, mutta minäkin olen syönyt tuota Pomeranialla, siitä kai sinäkin puhuit? Kulki joskus ennen muinoin siis Helsingistä Gdanskiin. 🤣
Ap
Nimenomaan Pomeraniasta! Hauskaa, samoja kokemuksia.
(1)
Mitä makkaraa suosittelette tuohon pyttäriin?
Vierailija kirjoitti:
Mitä makkaraa suosittelette tuohon pyttäriin?
Ykkönen taisi jo hävitä, minä vastaan omasta puolestani. Se vaatii mausteista makkaraa, eli ei ihan tavallista lenkkimakkaraa, vaan vaikkapa savuryynimakkaraa tai tulisesti maustettua makkaraa. Vaikkapa pieni siivutettu pätkä Lidlin chorizoa on hyvää.
Bratvursti käy, jos ei ole mausteisemman ystävä.
Makkaran rooli on antaa makua, lihaa on sitten myös.
Ap
Minä tein chankonabea, eli sumojen pyhää keittoa. Kaikki, vihannekset, kalat ja lihat pakastimesta pataan ja soijaa päälle. Se on siinä ja soppaa riittää prkl viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nimenomaan Pomeraniasta! Hauskaa, samoja kokemuksia.
(1)
Olen myös seilannut pomeranialla. Oli silloin se puolalainen ruoka kyllä vähän sellaista, että eipä ihmetytä jos on pyttipannut jäänyt mieleen juhla herkkuna. Se oli niitä aikoja kun suomessakin kävelttin siniset lenkit kädessä kaupungilla.
Kuulostaa hyvälle. Minä tein bigosia kaalista, hapankaalista, parista porkkanasta, possunlihasta ja maustemakkarasta. Hintaa tuli isolle padalliselle jotain seitsemän euroa, eli alle kaksi euroa syöjää kohden ja sitä vielä jäikin pariksi lounasannokseksi. Jälkkäriksi syötiin jäätelöä. Noin kolme euroa per ruokailija. Eli joo, olen samaa mieltä, ruoka ei varsinaisesti maksa hirveästi. Eniten menee rahaa kaikenlaiseen ylimääräiseen naposteltavaan, jos niihin sortuu kauppareissulla. Kunnon ruokaa saa aika halvallakin, mutta kaikenlaiset vanukkaat, leivonnaiset, karkit, limsat, mehut, pähkinät ja juustot.... niistä kertyy helposti laskua, onneksi niitä ei ole mikään pakko ostaa.