Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkuraskauden verikokeet

Vierailija
24.11.2018 |

Tuntuu turhalta mennä verikokeisiin. Tiedän veriryhmän, koska ekan raskauden verikokeissa se selvisi. Veriryhmä luki myös neuvolassa tiedoissani. Tämä toinen lapsi sai alun nyt ekasta IVF hoidosta ja juuri ennen hoitoja otettiin hiv ja hepatiitti verikokeet. Nekin pitää ottaa taas verikokeissa vaikka ne otettiin reilu kuukausi sitten :D Sanoin neuvolassa tästä, mutta silti pitää mennä verikokeisiin. Onko teidän pitänyt mennä toisessa raskaudessa verikokeisiin vaikka tiedätte veriryhmän ja hiv/hepatiitti tulokset?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kromosomiseulonnan ja vasta-aineiden seuraamisen vuoksi multa otetaan ainakin..

Vierailija
2/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se siis se lapsivesipunktio? Mulla ei tehty sitä ekassa raskaudessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se tartunta tuossa välissäkin voinut tulla.

Suomessa ei myöskään verensiirtotoiminnassa luoteta jonkun muistikuviin omasta veriryhmästä vaan se tarkistetaan aina. Erityisesti rh-negatiivisilla äideillä tämä on tarpeellistakin mahdollisen vasta-ainemuodostuksen takia toisessa raskaudessa.

Vierailija
4/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se siis se lapsivesipunktio? Mulla ei tehty sitä ekassa raskaudessa?

Siis verikoe + ultra niistä näkee sen onko mahdollisesti kromosomipoikkeavuutta siis jos osallistuu seulontoihin.. kaikki ei halua sitä tietää.

Ja veren vasta aineet katsotaan koska olen miinusverinen niin mun veri voi hyökätä lapsen verta vastaan jos se on plus verinen niinkuin mun mieheni on.. (näin mulle selitettiin se ..)

Vierailija
5/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa tosi iso vaiva käydä kokeissa...

Vierailija
6/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinne pitää mennä. Mulle oli kerran merkattu tietoihin toisen ihmisen verestä testattu veriryhmä ja muutamia muita tuloksia, selvisi kun tutkittiin toisen ja varmistukseksi vielä kolmannen kerran ja tulos oli eri.

Vierailija
7/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Nykyisin kaikilta suomalaisen neuvolajärjestelmän piirissä olevilta naisilta otetaan raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana verinäyte. Sen avulla selvitetään, ovatko äidin ja sikiön veriryhmät epäsopivat keskenään ja löydetään ne raskaudet, joissa sikiöllä tai vastasyntyneellä on riski sairastua hemolyyttiseen tautiin”

Löysin tuollaisen tekstin netistä. Näkeekö verikokeesta sikiön veriryhmän? 😱

Vierailija
8/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haittaa mennä! Ihmettelen vaan, koska juuri reilu kuukausi sitten olin samoissa kokeissa :D

Vierailija
9/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jättää menemättä mutta sitten sinua kohdellaan sen mukaan että voit olla hiv ja hepatiittipositiivinen.

Vierailija
10/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne hedelmöityshoitojen labratulokset neuvolassa näy. Ainakaan jos yksityisellä käy hoidoissa.

Vierailija
11/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit jättää menemättä mutta sitten sinua kohdellaan sen mukaan että voit olla hiv ja hepatiittipositiivinen.

Ei hiviä ole mistään voinut tulla. IVF aikuinen lapsi :)

Vierailija
12/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hiviä ole mistään voinut tulla. IVF aikuinen lapsi :)

Siis alkuinen, haha puhelin muuttaa sanat.

Vierailija
13/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se tartunta tuossa välissäkin voinut tulla.

Suomessa ei myöskään verensiirtotoiminnassa luoteta jonkun muistikuviin omasta veriryhmästä vaan se tarkistetaan aina. Erityisesti rh-negatiivisilla äideillä tämä on tarpeellistakin mahdollisen vasta-ainemuodostuksen takia toisessa raskaudessa.

Neuvolassa näkyi veriryhmäni. Ei ole rh-negatiivinen.

Vierailija
14/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Nykyisin kaikilta suomalaisen neuvolajärjestelmän piirissä olevilta naisilta otetaan raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana verinäyte. Sen avulla selvitetään, ovatko äidin ja sikiön veriryhmät epäsopivat keskenään ja löydetään ne raskaudet, joissa sikiöllä tai vastasyntyneellä on riski sairastua hemolyyttiseen tautiin”

Löysin tuollaisen tekstin netistä. Näkeekö verikokeesta sikiön veriryhmän? 😱

Kyllä, jonka takia verikokeissa käynti on tärkeää. Mut jos ei jaxa niin ei jaxa.

Vierailija
15/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni vaiva on. Pitkä lapsettomuus ja piikitykset takana :)

Vierailija
16/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tiennyt, että verikokeesta näkee sikiön veriryhmän.

Vierailija
17/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sikiön veriryhmää voi selvittää ennen kuin se syntyy. Sinulta selvitetään ryhmä ja rh tekijä (-), jos on rh - niin silloin sinusta otetaan raskauden aikana usempi koe ja synnytyksen jälkeen saat sitten rokotteen.

Vierailija
18/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sikiön veriryhmää voi selvittää ennen kuin se syntyy. Sinulta selvitetään ryhmä ja rh tekijä (-), jos on rh - niin silloin sinusta otetaan raskauden aikana usempi koe ja synnytyksen jälkeen saat sitten rokotteen.

Mulle sanottiin just neuvolassa että se vasta aine rokotus annetaan jo raskauden aikana jos ne arvot on noussut..

Vierailija
19/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriryhmävasta-aineita voi olla rh-positiivisillakin. Itselläni tällainen oli vasta neljännessä raskaudessa ja olen rh+. Kannattaa siis mennä verikokeeseen. Jos vasta-aineita on, seurataan sikiötä tarkemmin raskausaikana ja verikokeita otetaan usein. Tarvittaessa on heti synnytyksen jälkeen valmius verenvaihtoon.

Vierailija
20/31 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tiennyt, että verikokeesta näkee sikiön veriryhmän.

No ei näekään, mutta äidiltä voidaan testata onko vereen muodostunut vasta-aineita sikiön veriryhmätekijöille. Äidin veriryhmää ei sinänsä ole syytä testata, koska se ei ole muuttunut mihinkään. Tarkistus kuitenkin tehdään verikeskuksen testien yhteydessä ihan siksi, että pyritään eliminoimaan kaikki virheen mahdollisuudet verensiirtoketjussa. Lisäksi ekan trimesterin aikana yleensä seulotaan kromosomipoikkeamien riski. Pakko ei tietenkään ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi