Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maanviljelijöiden kanssa ei sitten kannata mennä naimisiin. Tekevät avioehdon.

Vierailija
24.11.2018 |

Että sellaista. Jos ero tulee niin miten minä pärjään? Kaikki oma työpanos valuu hukkaan.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki olet itse töissä muualla. Kuten moni maanviljelijän puoliso onkin.

Vierailija
2/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ymmärrettävää että tekevät, isoa tilaa olisi hankalaa ja kallista lähteä pilkkomaan avioeron yhteydessä, siinä menisi helposti maajussilla sekä koti että työpaikka alta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tekevät. Voi olla kysymys 150 vuotta suvussa kulkeneesta tilasta. Ei sitä voi jakaa. Todella edesvastuutonta olla tekemättä..

Vierailija
4/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko olet töissä tilan ulkopuolella tai pidät huolen siitä, että saat jollain tavalla korvauksen tilan eteen tekemistäsi töistä.

Vierailija
5/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naimisiin mennessä tehdään avioehto, vaimon kannattaa kerätä omalle tilille pesämunaa jo alusta asti eron varalta.

Ymmärrän varsin hyvin etteivät miehet halua eron tullessa myydä maatilaansa, mutta ei vaimokaan saa jäädä tyhjän päälle.

Vierailija
6/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maajussit ovat viisastuneet. Ylipäätään kukaan omaisuutta omaava yrittäjä ei voi mennä naimisiin ilman avioehtoa.

Vierailija
7/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ap maatilalla putsauskeikalla...?

Vierailija
8/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ymmärrä? Se tila on heille koti ja työpaikka. Sinä voit etsiä oman työn.

Vierailija
10/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvänen aika, sinä puolisona käyt muualla töissä ja tienaat itse rahasi, jos taas teet töitä siellä puolisosi maatilalla, kuuluu siitäkin sinulle palkka. Kuka on nykyään niin tyhmä, että tekee toisen "firmassa" ilmaiseksi töitä?

Vierailija
11/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos naimisiin mennessä tehdään avioehto, vaimon kannattaa kerätä omalle tilille pesämunaa jo alusta asti eron varalta.

Ymmärrän varsin hyvin etteivät miehet halua eron tullessa myydä maatilaansa, mutta ei vaimokaan saa jäädä tyhjän päälle.

Ei mitään pelkkää pesämunaa. Jos on avioehto, on pidettävä huoli, ettei kerrytä toiselle omaisuutta omasta selkänahastaan. Eli ei helvtissä tee mitään töitä ilmaiseksi siellä maatilalla! Eli joko muualle töihin tai sitten kunnon kuukausipalkka.

Vierailija
12/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
13/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että sellaista. Jos ero tulee niin miten minä pärjään? Kaikki oma työpanos valuu hukkaan.

Avioehtoa ei kukaan tee yksin. Siihen vaaditaan molempien suostumus. Joten jos pariskunnasta toinen ehdottomasti haluaa avioehdon, ja toinen ehdottomasti ei halua, niin sitten he eivät mene naimisiin. Ei se sen vaikeampaa ole.

Vierailija
14/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla maatiloilla on myös miljoonavelat. Kelpaisiko puolet veloista myös, kun eronpäivä koittaa?

Avioehto loukkaa naisen oikeuksia ottaa puolet tilasta muutaman vuoden työn jälkeen? Etkö saanut palkkaa työstäsi, ruokaa, asunnon, rantasaunan, autoedun? Oliko avioliitto, rakkaus, työsuhde vai sugardaddydiili?

Vierailija
15/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen lois-ap jälleen kerran

Vierailija
16/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin moni maatila on tätä nykyä osakeyhtiö ja viljelijäpariskunta siinä töissä. Molemmat siis saavat palkkaa.

Vierailija
17/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maanviljelijän puoliso. Muutin tilalle ja aloin tehdä täällä töitä jo pari vuotta ennen avioliittoa. Alusta asti oli selvää että minulla on työsopimus ja sen mukaan mieheni maksaa minulle kuukausipalkkaa ja maatalousyrittäjän eläkettä. Jos hän jostain syystä ei maksaisi, olisin tietenkin etsinyt työni muualta. Nyt meillä on avioehto. Ymmärrän täysin miten tärkeä tila on miehelleni enkä halua vaikeuttaa tilaan liittyviä asioita mitenkään jos ero tulisi.

Vierailija
18/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näkisin tuon puolison kannalta pelkästään hyvänä asiana. Siinähän säilyisi oma kerrytetty omaisuus itsellä eikä ne erossa katoa maatilan velkoihin. En tosiaan haluaisi olla pennilläkään kiinni tuhoontuomitussa bisneksessä. 

Vierailija
19/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni rakastui maajussiin. Maatila oli ihan kiikun kaakun ja ainoastaan olisi pärjännyt, just ja just, jos 2 olisi tehnyt työtä.

Jätti homman kesken

Vierailija
20/41 |
24.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava avioitui nelikymppisenä maajussin kanssa, avioehto, kummankaan silloinen tai tuleva omaisuus ei ole avio-oikeuden alaista. Lakimies neuvoi kumpaakin ja laati paperin, joka allekirjoitettuna toimitettiin maistraattiin jo ennen vihkimistä.

Saivat sen yhden lapsen, jonka molemmat halusivatkin. Vaimo käy työssä taajamassa ja laittoi asuntonsa vuokralle. Mies hoitaa sovitusti yksin tilaa (ja sen velkoja), vaimo oman ansiotyönsä, tosin maatalouden kiireaikoina melkein yksin myös lapsen ja kotitalouden. Tässä tapauksessa vaimo ei siis tee, eikä osaisikaan, mitään miehen työstä, ei tienaa siitä eikä ole vastuussa veloista. Talon remontteihin on kyllä osallistunut, samoin kuin normaaleihin asumiskuluihin, koska asuu siellä.

Tärkeää on,, että vaimonkin omaisuutta suojaa avioehto, se helposti unohtuu, jolloin erossa tai kuolemantapauksessa vähemmän omistavan pikkuomaisuuskin menee epäreilusti jakoon.