Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko nukkuminen oikeasti niin tarpeellista kuin väitetään?

Vierailija
23.11.2018 |

Vai onko nukkumisen hyötyjä liioiteltu?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
2/6 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en omakohtaisesta kokemuksesta koe niin. Esim. tällä hetkellä erittäin kova työtilanne, unet jääneet 3-4 tuntiin per yö kuukauden verran. Ei minua edes väsytä, koska stressi kyllä pitää hermoston kierroksilla ja pirteänä. Työ ja kaikki muukin sujuu siinä missä muutenkin. Ehkä aavistuksen ärtyisämpi olen kuin muuten, mutta en tiedä johtuuko unen puutteesta vai siitä paineesta ja stressistä itsessään.

Sitten kun saan nukkua enemmän, niin oikeastaan mua väsyttää enemmän. Tekisi mieli vaan vitkutella sängyssä nousematta, laiskottaa. En ole huomannut että olisin mitenkään henkisesti skarpimpi edes paljoilla unilla. Selkäkin tulee kipeäksi liiasta makaamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/6 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se tärkeää, mutta osalle ihmisistä se tavallisesti suositeltu 8 tuntia on liikaa. Unentarve on yksilöllisempi kuin ennen on luultu. Töissä ollessani huomasin olevani skarpimpi, jos olin nukkunut vain 6,5 tuntia. Kuitenkin viikonloppuisin, ilman pakkoherätystä, nukuin 8,5 tuntia. Kumpi on oikea unentarpeeni?

Vierailija
4/6 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun 30min- 3h per.

Näin menty jo 30 vuotta.

Muun ajasta makaan valveilla vuoteessa

Vierailija
5/6 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kokisi itsensä pirteäksi esimerkiksi kofeiinin voimalla, nukkumisen muut hyödyt jäävät saamatta. Se palauttaa kehoa joka tarvitsee säännöllisesti lepoa, kuten tietokonekin pitää välillä sammuttaa tai laittaa lepotilaan. Solut uusiutuvat nukkuessa, aineenvaihdunta saa levätä, aivot palautuvat jne. Nukkumisella on niin paljon hyötyjä etten jaksa muistaa kaikkia.

Olen nukkunut epäsäännöllisesti jo vuosikymmenen ja erityisesti lähiviikkoina on taas ollut todella huono kausi. Olen ihan loppu, stressaantunut ja ärtyisä, masentaa tavallista enemmän myös.

Vierailija
6/6 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

On se tärkeää, mutta osalle ihmisistä se tavallisesti suositeltu 8 tuntia on liikaa. Unentarve on yksilöllisempi kuin ennen on luultu. Töissä ollessani huomasin olevani skarpimpi, jos olin nukkunut vain 6,5 tuntia. Kuitenkin viikonloppuisin, ilman pakkoherätystä, nukuin 8,5 tuntia. Kumpi on oikea unentarpeeni?

Kuulostaa, että viikonloppuna paikkasit univajetta joka viikolla syntyi. Ehkä siksi olit tokkuraisempi.

Varmaan olet myös herännyt väärässä kohtaa unisykliä jos väsymys iski aina enemmillä unilla.

Tunnistan itsekin pirteyden lyhyempien unien jälkeen, mutta koska se pitää ottaa kiinni, se ei voi olla riittävä unimäärä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän