Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oudosti käyttäytyvä tuttava - kenelläkään vastaavia kokemuksia?

Vierailija
23.11.2018 |

Minulla on kaveriporukassa yksi tuttava, nuorempi nainen, olisiko jotain 23. Itse olen siis päälle kolmekymppinen nainen, suurin osa porukasta on vieläkin vanhempia, nelikymppisiä. Ollaan siis tutustuttu harrastuksen tiimoilla netissä. Ei olla mitään superläheisiä ystäviä, mutta ihan hyviä kavereita kuitenkin, ja vietetään paljon aikaa yhdessä.

Mutta tällä nuoremmalla naisella on hyvin kumma tapa. Hän siis jotenkin aina ottaa aiheen, josta minä olen erityisen kiinnostunut ja tiedän paljon, ja "omii" sen omaksi erikoisalakseen. Esimerkkinä: muutamaa kuukautta sitten keskusteltiin suosikkikirjailijoista, minä mainitsin omani, jonka kaikki teokset olen lukenut. Mainitsin myös opiskelleeni jonkin verran tuon aikakauden kirjallisuutta. Nyt muutamaa kuukautta myöhemmin kyseinen nainen on lukenut pari tuon kirjailijan teosta, ei muistanut että kyseessä oli minunkin suosikkikirjailijani ja suositteli kirjailijaa omana löytönään ja yhtenä suosikkikirjailijanaan muille - ja nyt käyttäytyi aikakauden kirjallisuuden erikoisasiantuntijana, muun muassa korjasi (virheellisesti) sanomisiani kun yritin itsekin osallistua keskusteluun. Olin siis innoissani, koska aihepiiri kiinnosti minua kovasti, mutta hyvin nopeasti kävi selväksi että minun ajatuksiani ei tässä keskustelussa kaivattu... mikä oli vähän outoa.

Toisena esimerkkinä, olen opiskellut historiaa, ja erikoisalaani on tietty aikakausi. Tämä nainen ei ole opiskellut historiaa vaan viestintää, eikä vaikuttanut mitenkään kiinnostuneelta historiasta silloin kun tapasimme, vaan piti m.m. näyttämötaiteisiin liittyvää blogia. No, jonkin aikaa sitten hän ilmoitti aikovansa perustaa blogin tai podcastin, joka käsittelee historiaa - ja nimenomaan tätä "minun" aikakauttani. Sanoin hänelle, että voin toki auttaa, jos hän tarvitsee mitään tiettyä aikakauteen liittyvää tietoa - olenhan opiskellut aihetta vuosikausia - mutta hän kieltäytyi aika tylysti, ettei tarvitse mitään neuvoja. (No ihan sama minulle, en olisi jaksanutkaan kenenkään blogipostauksia tai podcasteja oikolukea.)

Tässä oli siis vain kaksi esimerkkiä, mutta olen huomannut sitä muutenkin. Aina, jos minä tiedän jostain aiheesta jotain, hänen täytyy todistaa tietävänsä minua enemmän. Ymmärtäisin, jos minussa olisi jotain kadehdittavaa, mutta kun ei ole. En ole elämässäni mitenkään menestynyt, en hyvännäköinen, en mitään erikoista.

Eikä tämä nainen tee samaa kenenkään muun kanssa. Ryhmästä löytyy niin kokkia kuin tähtitieteilijää, eikä hän pistä pystyyn showta ruuanlaitostaan tai astronomian taidoistaan.

Huvittaa lähinnä, joskus vähän ärsyttää. Enemmän kuitenkin ihmetyttää, mistä tämä on lähtöisin. Ja on alkanut jotenkin tulla epämukava olo, että kyseinen nainen ei pidä minusta muutenkaan, sillä hän haastaa aina mielipiteeni mitä kummallisimmista syistä. Sanoin kerran keskustelussa pitäväni uudesta Kaunotar ja hirviö -elokuvasta, ja hän sanoi ihmettelevänsä, miten kukaan voi pitää niin homofoobisesta elokuvasta. Siis mitä ihmettä.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile joskus ja kerro tietäväsi jostakin aivan älyttömästä asiasta ja seuraa miten tuttavasti alkaa käyttäytymään. 

Vierailija
2/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta tuollainen käytös?

Miten tämä ihminen suhtautuu jos kerrot vaikka olleesi sairaana. Jos sinulla oli "pientä nuhaa ja kurkku arka" niin onko tällä tuttavalla "keuhkokuume ja  40 asteen kuume"? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuollaisen "pika-oppineen" nyt varmaan pystyy nolaamaan  kunnolla. Sen jälkeen oppii taatusti olemaan

Vierailija
4/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän noissa aiheissa riitä tutkittavaa teille molemmille. Siinä on kaksi omijaa yhdessä.

Vierailija
5/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta sitä pitääkin tehdä ongelma. Kerro seuraavaksi, että olet alkanut tutkimaan jotain, mikä kiinnostaa sinua. Saat tiedot ilman vaivaa, itse sanoisin astrologian.

Vierailija
6/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi ihailee sua.

Vierailija
7/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ainakaan auta sitä niissä aiheissa. Ole nyt vähän itsekäs.

Vierailija
8/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt ainakaan auta sitä niissä aiheissa. Ole nyt vähän itsekäs.

Ei kai ap voikaan auttaa kun tuttava ei suostu siltä ottamaan apua vastaan vaikka on tarjottu.

Vierailija
9/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän noissa aiheissa riitä tutkittavaa teille molemmille. Siinä on kaksi omijaa yhdessä.

Siis eihän minua mitenkään haittaa se, että tuttavaani alkaa kiinnostaa minua kiinnostavat asiat. Päinvastoin, minähän aina m.m. tuputan joululahjoina ystävilleni kirjoja, joista erityisesti pidän.

Sitä en vain ymmärrä, että minun osaamiseni/tietoni/mielipiteeni aiheesta pitää yrittää keskustelussa mitätöidä. On todella vaikea selittää, mitä tarkoitan. Sen vain tuntee keskustelussa, kun sivuutetaan, ja tulee sellainen olo että on keskustelussa täysin ylimääräinen (vaikka aihe kiinnostaisi kovasti). Ja voisin pitää itseäni vainoharhaisena, ellei yksi läheisempi kaverini tuosta porukasta olisi kertonut huomanneensa tämän myös.

-ap

Vierailija
10/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa on, mutta minäkin olen joskus törmännyt vähän vastaavaan. Itse en ollut osapuolena, mutta sivusta seurasin. Sellainen neuvo että älä ryhdy kinaamaan (julkisesti tai yksityisesti) tyypin kanssa, muiden silmissä fiksummalta näyttää se, joka jättää omaan arvoonsa nuo älyttömät kommentit. Tietysti jos joku virheellisesti korjaa sun kommentteja, niin silloin tietenkin kannattaa perustella oma näkemyksensä vielä kertaalleen. Jos ryhmässä tiedetään kaikkien taustat, niin eiköhän tyypin käytös vaikuta muistakin oudolta. Mutta itse jättäisin kokonaan kommentoimatta tyypin hommia ja juttuja, esim. avuntarjoaminen saattaa vaikuttaa holhoavalta, vaikka ei sellaiseksi olisi tarkoitettukaan. Siihen, mistä käytös on lähtöisin, sanoisin että hulluja on monenlaisia. Vaikea sanoa mistä kulloisenkin tapauksen käytös kumpuaa, epävarmuus, halu näyttää pätevältä muun ryhmän silmissä, narsistisuus, töykeä luonne, ajattelemattomuus, muistutat jotakuta jota hän inhoaa ja projisoi sinuun tiedostamattaan, syitä voi keksiä kymmeniä, mutta onko niillä syillä oikeastaan merkitystä? Kannattaa ennemmin miettiä, miten pystyt hoitamaan asiaan aikuismaisesti ja fiksusti, ilman että täysin nolaat hänet. Keräät pisteet kotiin toisten silmissä paremmin, mikäli pystyt provosoitumatta ja fiksusti hoitamaan asian. 

Vierailija
11/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyyppi ihailee sua.

Tämä. Haluaa olla samanlainen kuin sinä.

Vierailija
12/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa on, mutta minäkin olen joskus törmännyt vähän vastaavaan. Itse en ollut osapuolena, mutta sivusta seurasin. Sellainen neuvo että älä ryhdy kinaamaan (julkisesti tai yksityisesti) tyypin kanssa, muiden silmissä fiksummalta näyttää se, joka jättää omaan arvoonsa nuo älyttömät kommentit. Tietysti jos joku virheellisesti korjaa sun kommentteja, niin silloin tietenkin kannattaa perustella oma näkemyksensä vielä kertaalleen. Jos ryhmässä tiedetään kaikkien taustat, niin eiköhän tyypin käytös vaikuta muistakin oudolta. Mutta itse jättäisin kokonaan kommentoimatta tyypin hommia ja juttuja, esim. avuntarjoaminen saattaa vaikuttaa holhoavalta, vaikka ei sellaiseksi olisi tarkoitettukaan. Siihen, mistä käytös on lähtöisin, sanoisin että hulluja on monenlaisia. Vaikea sanoa mistä kulloisenkin tapauksen käytös kumpuaa, epävarmuus, halu näyttää pätevältä muun ryhmän silmissä, narsistisuus, töykeä luonne, ajattelemattomuus, muistutat jotakuta jota hän inhoaa ja projisoi sinuun tiedostamattaan, syitä voi keksiä kymmeniä, mutta onko niillä syillä oikeastaan merkitystä? Kannattaa ennemmin miettiä, miten pystyt hoitamaan asiaan aikuismaisesti ja fiksusti, ilman että täysin nolaat hänet. Keräät pisteet kotiin toisten silmissä paremmin, mikäli pystyt provosoitumatta ja fiksusti hoitamaan asian. 

Ja tuolla nolaamatta jättämisellä tarkoitan sitä, että tyyppi nolaa itse itsensä, ei tarvitse siinä sinun apua. Jos pidättäydyt kaikkein ilmeisimmästä "näpäyttämisestä", niin se nolouskertoin hänen kohdallaan vain kasvaa. 

Vierailija
13/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä pointteja, 10. Korostan kuitenkin, että minulla ei ole mitään aikomusta tai halua nolata tätä ihmistä tai haastaa riitaa. Tästä lähtien yritän jättää kaikki nämä asiat omaan arvoonsa, mutta tähän asti olen siis vain yksinkertaisesti yrittänyt osallistua keskusteluihin aiheista, jotka minua kiinnostavat ja joista tiedän paljon.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyyppi ihailee sua.

No tuota en kyllä tajua :D Minulla on paljon kirjatietämystä, mutta siihen se sitten jääkin. En ole saanut elämässäni aikaiseksi juuri mitään. Tämä nuori nainen sen sijaan on sellainen supersuorittaja, sai muun muassa opiskelujensa ohessa hyväpalkkaisen duunin tulkkina, vaikka ei ole edes opiskellut tulkkausta (!). Minussa ei ole oikein muuta ihailtavaa kuin valtavat kirjahyllyt.

-ap

Vierailija
14/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja, 10. Korostan kuitenkin, että minulla ei ole mitään aikomusta tai halua nolata tätä ihmistä tai haastaa riitaa. Tästä lähtien yritän jättää kaikki nämä asiat omaan arvoonsa, mutta tähän asti olen siis vain yksinkertaisesti yrittänyt osallistua keskusteluihin aiheista, jotka minua kiinnostavat ja joista tiedän paljon.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyyppi ihailee sua.

No tuota en kyllä tajua :D Minulla on paljon kirjatietämystä, mutta siihen se sitten jääkin. En ole saanut elämässäni aikaiseksi juuri mitään. Tämä nuori nainen sen sijaan on sellainen supersuorittaja, sai muun muassa opiskelujensa ohessa hyväpalkkaisen duunin tulkkina, vaikka ei ole edes opiskellut tulkkausta (!). Minussa ei ole oikein muuta ihailtavaa kuin valtavat kirjahyllyt.

-ap

Onko tyyppi oikeasti supersuorittaja vai onko nuo supersuoritukset oikeasti vain hänen päässään ja puheissaan eikä todellisuudessa, kuten syvä tietämys sinun asiantuntija-aloissa?

Vierailija
15/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän vastaava juttu(ei noin törkeä), ihan oma kaverini monta kertaa on "sivuuttanut" mut jonkun asian suhteen, josta tiedän paljon. Olen mm. harrastanut keramiikkaa ja rakentanut miniatyyrejä vuosikausia, tutkinut kasveja jne, ja kaverini on monesti kertonut jostain toisesta kaveristaan, joka on harrastanut jotain noista, ihmetellen ja kummastellen kuinka luovia ja osaavia ihmisiä HE ovat, kuinka joku osaa tehdä jotain sellaista jne. :D Itse olen iloinen jos joku on kiinnostunut samasta kuin minä, juttua riittäisi, mutta kieltämättä vähän kummastuttaa ettei sanallakaan kiinnitä huomiota että minä teen niitä juttuja myös joista kavereitaan kehuu.   :D Noo meitä on moneksi..

Vierailija
16/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa ärsyttävältä tyypiltä.

Vierailija
17/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyyppi ihailee sua.

-ap

Noo, kaikenlaista voidaan aina kertoilla. Mistä tiedät että todella on hyväpalkkaisena tulkkina toiminut? Onko asia vain hänen itsensä kertomansa varassa? Käsittääkseni virallisena tulkkina toimiminen on jollain tapaa luvanvaraista, voin toki olla väärässä. Hyvin usein vain on niin, että mitä hienommalta kuulostaa ja näyttää, niin sen vähemmän on niitä villoja pussissa. Ns. tyhjät tynnyrit kolisevat eniten. Ja joskus siihen kolinaan tarvitaan vähän apua ja lainaamista, vaikkapa inspiroivalta tuttavalta, jolla on paljon kirjatietämystä, mutta joka ei pidä meteliä itsestään (niin häneltä on helppo "omia" juttuja) ;DD

Kyllä tuollainen on kaikille vähänkin ajatteleville aika läpinäkyvää, että älä huoli. Olihan ystäväsikin jo huomannut asian, muutkin varmaan ovat, mutta jos eivät niin läheisiä ole, niin eivät viitsi ottaa puheeksi. 

Vierailija
18/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen törmännyt enemmän sellaiseen, että halutaan tehdä vaikutus henkilöön tai saada huomiota häneltä, ja siksi asiat/aiheet/hahmot, jotka ennen eivät kiinnostaneet lainkaan, ovat yhtäkkiä "ihan lempijuttuja" ja muka itse niistä kiinnostuttu, vaikka on selkeää, mistä kiinnostus on tullut. Tämä toki eri asia.

Tuohon aloittajan mainitsemaan ilmiöön olen törmännyt vain kerran ystävän kautta ja voin kyllä kertoa, että näin ulkopuolisen silmin tuollaisen omijan käytös tuntuu kummalliselta ja naurettavalta. Syytä siihen en minäkään tiedä. Mutta outoa olisi ollut sekin, jos ystäväni ei olisi tuon henkilön takia enää osallistunut keskusteluihin aiheista, jotka kaikki tiesivät häntä kiinnostavan.

Vierailija
19/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan että matkiminen on imartelun korkein muoto.

En kuitenkaan tiedä kannattaako olla lähemmin tekemisissä matkivien ihmisten kanssa.

Vierailija
20/48 |
23.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa erältä tuttavaltani, joka on patologinen valehtelija. Surettaa ihmiset, jotka joutuvat hänet kohtaamaan ja ihmetyttää ihmiset, jotka hänen kanssaan haluavat olla tekemisissä.

Kertoi aina muiden juttuja ominaan, mutta sairashan hän on. Minunkin juttuja kertoi ominaan ihan silmieni edessä, en oikein tiennyt että miten siihen pitäisi reagoida, taisin vain tuhahdella ja pyöritellä silmiäni. Valehteli ja varasteli, ja kun jäi kiinni, niin sanoi että me muut olemme valehtelijoita ja ilkeitä. Juuri mm. tämän takia en häntä hyväksynyt edes fb-kaveriksi.

Minua ärsytti se, että kaikki meidän kaveriporukasta tiesi hänen valehtelevan, mutta kun minä lopulta nostin asian esiin ja sanoin, että kaikki tietävät hänen varastelleen meiltä, niin tämä kehtasi kiistää kaiken ja sitten kun hän kirjoitti meidän fb-ryhmään että vaatii minulta anteeksipyyntöä ja olen hirveän ilkeä ihminen, niin sitten kaveriporukka meni hänen puolelleen koska nyt tämä tilanne pilaa meidän ryhmähengen. Ikinä en anteeksi pyytänyt, ja tein selväksi että minulle on turha valehdella.

Alusta alkaenkaan emme tulleet keskenään oikein toimeen niin hyvin kuin muiden kanssa, joten siksi ihmetyttikin, kun aika alussa tuntemisen jälkeen hän tuli minulle kertomaan, että hänellä on kohtusyöpä eikä voi saada lapsia, enkä saisi kertoa kenellekään, kun muut eivät vielä tiedä. Noh, tämän saman tarinan hän oli kertonut kaikille, vieläpä sanoilla: "muut ei tiiä". :D Niin vain meni melko pian naimisiin ja sai kaksi lasta heti perään ja peräkkäin. Emme ole millään tavoin tekemisissä.