Mihin hakea/mahdollisuus päästä, huonoilla yo-papereilla?
Kommentit (27)
No kai ne beenkin paperit on paremmat kuin ei mitään? Mihinkä pääsis helpoiten?
Sairaanhoitajasta taitaa olla turha haaveilla?
Vierailija kirjoitti:
Kelaan asiakkaaksi
Vaikka sulla ei oo tavoitteita, mulla on.
Ei taida olla montaa sellaista korkeakoulu/ yliopisto alaa, jonne ei voisi päästä pääsykokeen kautta, jos ja kun vain on yleinen korkeakoulu kelpoisuus plakkarissa. Moni ammattikoulusta valmistunutkin on näin saanut itselleen korkeakoulu/ yliopisto opiskelupaikan, monen yliooppilaan nenän edestä.
Eli ammattikoulua suosittelet? Ei ole poissuljettua sekään.
Vierailija kirjoitti:
No kai ne beenkin paperit on paremmat kuin ei mitään? Mihinkä pääsis helpoiten?
Tapa tuokin valita, mutta helpoin paikka päästä sisään ei välttämättä ole paikka, josta on myös helpoin valmitua....
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sote-alan amk -opintoihin (mm. sairaanhoitaja, terkkari, sosionomi, ensihoitaja jne...) hakiessa tehdään esivalintakoe, jonka menestyksen perusteella kutsutaan varsinaiseen pääsykokeeseen. Hakijoita on paljon, joten kovaan tasoon kannattaa varautua esivalintakoe-menestyksessä.
Eli kyllä, huonolla todistuksella voi vielä olla mahdollisuus, eri asia tietty sitten pärjätä niissä opinnoissa ja valmistuakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään sote-alan amk -opintoihin (mm. sairaanhoitaja, terkkari, sosionomi, ensihoitaja jne...) hakiessa tehdään esivalintakoe, jonka menestyksen perusteella kutsutaan varsinaiseen pääsykokeeseen. Hakijoita on paljon, joten kovaan tasoon kannattaa varautua esivalintakoe-menestyksessä.
Eli kyllä, huonolla todistuksella voi vielä olla mahdollisuus, eri asia tietty sitten pärjätä niissä opinnoissa ja valmistuakin...
Olin luokkani paras. Huono kielissä, huono kirjoittamaan aineita. Pääsin kauppaopistoon, olin luokkani paras, myös kielissä sain hyvät pisteet, kun luin kunnolla. Mulla lukion huonot paperit tulivat laiskasta lukemista ja siitä, että en ole kovin älykäs. Jäin yliopistopaikastakin ihan hilkulle, pääsykoe meni kohtalaisen hyvin. Täydensin opinnot vielä amk:ssa, eikä se ollut mielestäni vaikeaa. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa vähän kaikkea. Ei ole vielä mikään ollut kovin vaikeaa, ainoastaan se, että pitää lukea, mutta kun luen, huomaankin, että pärjään. Tieteellisen tekstin kirjoittaminen ei olekaan vaikeaa. Jostain syystä lukion ainekirjoitus oli vaikeaa, mutta yliopiston esseet sujuvat hyvin. Olen niistä saanut jopa täysiä pisteitä. Eikä voi kyse olla siitä, että avoimessa olisi helpompaa, sillä osa kursseista on nuorisopuolen kursseja, joihin otetaan myös avoimen porukkaa. Kun on motivaatiota, pärjää.
Ei ole muuten mitenkään harvinaista, että jotkut lukiossa pärjänneet eivät pärjääkään yliopistossa. Työmäärä kun on paljon isompi, niin ei ehdikään päntätä samalla tavalla. Joissakin aineissa/tiedekunnissa pitää myös osata muutakin kuin päntätä tentteihin. t. 14
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin luokkani paras. Huono kielissä, huono kirjoittamaan aineita. Pääsin kauppaopistoon, olin luokkani paras, myös kielissä sain hyvät pisteet, kun luin kunnolla. Mulla lukion huonot paperit tulivat laiskasta lukemista ja siitä, että en ole kovin älykäs. Jäin yliopistopaikastakin ihan hilkulle, pääsykoe meni kohtalaisen hyvin. Täydensin opinnot vielä amk:ssa, eikä se ollut mielestäni vaikeaa. Nyt opiskelen avoimessa yliopistossa vähän kaikkea. Ei ole vielä mikään ollut kovin vaikeaa, ainoastaan se, että pitää lukea, mutta kun luen, huomaankin, että pärjään. Tieteellisen tekstin kirjoittaminen ei olekaan vaikeaa. Jostain syystä lukion ainekirjoitus oli vaikeaa, mutta yliopiston esseet sujuvat hyvin. Olen niistä saanut jopa täysiä pisteitä. Eikä voi kyse olla siitä, että avoimessa olisi helpompaa, sillä osa kursseista on nuorisopuolen kursseja, joihin otetaan myös avoimen porukkaa. Kun on motivaatiota, pärjää.
Toki voi pärjätä, jos motivaatiota ja lukuintoa löytyy. Muistutus vain, että sisäänpääay on vasta pieni osa sitä urakkaa, joka on edessä.
Mihin vain, jos on tarpeeksi motivaatiota lukea pääsykokeeseen. Itse olen päässyt yliopistoon, vaikka en ole käynyt lukiota ollenkaan.
B:n papereilla pääsee minne tahansa, mutta noilla tiedonhankkimistaidoilla ei minnekään.
Täällä joku heittää vitsinä, että Bn papereilla arkkitehdiksi. No ei ole vitsi. Luokkakaveri panosti matemaattisiin aineisiin ja kuvaamataitoon lukiossa ja meni pääsykokeista läpi ensi yrittämällä. Pyörittää omaa menestyvää arkkitehtitoimistoa tätä nykyä.
Tahto - se ratkaisee. Teet töitä pääsykokeiden eteen. Tai menet iltalukioon ja korotat sen ratkaisevan aineen arvosanan/uusit kirjoitukset.
Itse pääsin vasta kolmannella yrittämällä sinne minne halusin. Hyvät paperit lukiosta, mokasin pääsykokeet kahdesti. Ja otti päähän. Tein töitä ja yritin uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
B:n papereilla pääsee minne tahansa, mutta noilla tiedonhankkimistaidoilla ei minnekään.
Hyvin kiteytetty. Olen yllättynyt kukaan ei ole tainnut vielä huomauttaa, että kyllä niitä ylpääreiden arvosanoja voi pyrkiä korottamaan. - Luulempa, että tulevaisuudessa, jolloin on käsittääkseni nykyistä enempi tarkoitus painottaa yo-kirjoituksia (jatko-)opiskeluvalinnoissa, niin lukioissa tulee olemaan paljon nykyistä vanhempia opiskelijoita, jotka yrittävät korottaa aiempia arvosanojaan... Onko tässä uudstuksessa järkeä on toinen juttu. Itse suhtaudun siihen ristiriitaisesti ja hyvin epäilevästi, koska mm. lukiot eivät ole resursseiltaan, saat painotuksiltaan samanlaisia. Puhumattakaan siitä, miten nuorena nuoren odotetaan (/vaaditaan?) tietävän, mitä hän mahdollisesti haluaa opiskella. Vai vanhemmilleko tämä päätös ulkoistetaan, koska aivan nuorelta tälllaista päätöstä tuskin voi vaatia. Tai ainakaan "väärästä valinnasta" ei pitäisi rangaista.
Miten olis lääkis tai arkkitehtuuriopinnot