Olen päätynyt harkitsemaan avioeroa, koska mieheni ei nuku tarpeeksi
Jep, tämä kuulostaa absurdilta, mutta tähän on tosiaan tultu.
Mieheni tekee vaativaa asiantuntijatyötä ja päivät venyvät välillä pitkiksi, harvoin on ennen kuutta kotona. Ymmärrän, että työ on varmasti kuormittavaa. Itse teen iisimpää työtä ja lyhennettyä työaikaa. Meillä on kaksi alle kouluikäistä lasta, joiden iltahulinat ja -toimet ovat täysillä käynnissä kun mies tulee kotiin. Vapaa-aika alkaa joskus kahdeksan jälkeen.
Perhettämme kuormittaa valtavasti se, että mies nukkuu aivan liian vähän. Arkiöisin n. viisi tuntia ja viikonloppuisin perheemme ohjelmat ja aikataulut sanelee se, että miehen on saatava nukkua ja silti hän ei jaksaisi tehdä mitään. Mies on jatkuvasti ärtynyt ja vihainen, ei halua tehdä mitään tai lähteä ikinä mihinkään. Hän on suorastaan vihainen ja loukkaantunut, kun joskus harvoin järjestän jonkun kyläilyn, esim. hänen omien vanhempiensa luo. Ja olen ihan varma, että se jatkuva univelka vaikuttaa myös hänen työnlaatuunsa ja erityisesti työnopeuteensa.
Öisin mies ei tee mitään kummoista, lukee lehtiä ja surffaa netissä yhteen asti. Ei siis esim. pelaa mitään, ei vain saa mentyä nukkumaan. Olen yrittänyt puhua hänelle tästä, että me olemme jatkuvasti hänen ärtyisyytensä kohteena, mutta mies on itse sitä mieltä että on ihan vain hänen oma asiansa, kuinka paljon hän nukkuu. Mies on sitä mieltä, että tarvitsee sitä omaa rauhallista aikaa, jotta elämä olisi edes kotenkin mielekästä. Samaan aikaan hän kuitenkin valittaa, että haluaisi nähdä enemmän ystäviään tai käydä leffassa, mutta ei jaksa ja kaikki järjestäminen tuntuu kuulemma tosi raskaalta. Mies ei kuitenkaan nää mitään yhteyttä väsymyksen ja nukkumisen välillä, vaikka muuten on ihan fiksu kaveri.
Olen täydellisen kyllästynyt tähän, että me kolme muuta kärsimme tästä totaalisesta itsekkyydestä. Voisinhan minä tietysti lasten kanssa yhdessä mennä ja reissata viikonloppuisin ja jättää miehen valvomaan aamuyöhön ja nukkumaan päivät. Mutta eihän se ole mikään perhe.
Miten saisin vielä viimeisessä keskustelussa miehen ymmärtämään, että kyseessä ei ole mikään pikku juttu ja vain hänen oma asiansa?
Kommentit (20)
Tee mahdollisimman selväksi ne erilaiset vaihtoehdot ja skenaariot, mitä voi tapahtuu jos tilanne jatkuu, eli jos eroatte, jos pidätte tauon. nyt hän selvästi välttelee asiaa eikä ajattele konkreettisesti. sano että tuossa tilanteessa on ihan sama kuin ei olisi miestä ollenkaan, koita havainnollistaa tuo ei se ole perhe-ajatus hänelle. koska jos hän jää yhtäkkiä yksin, niin silloin se viimeistään tajuaa, mutta olisi suotavaa että tajuaa ennen sitä.
toi nukkumisongelma on kyllä tuttua. itsellä tuppaa menemään yöhön kanssa ihan sen takia, että jos menee aikaisin nukkumaan niin ei ole aikaa mihinkään viihteelliseen vaan se on vain töistä kotiin ja nukkumaan ja töihin. se olisi pelkkää suorittamista. niin sitä sitten nipistää unesta vaikkei se ole viisasta.
ehkä joku tauko ensin olisi paikallaan, että se voisi katsoa että missä mennään ja sitten koittaa korjata tilannetta jos haluaa, mikä kävisi unen korjaamisella tai vähemmällä työnteolla.
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneet pois ja liikuntaa tilalle niin uni tulee aikaisin. Sinunkin pitäisi samalla liikkua ja tehdä itsestäsi haluttavampi jotta mies jaksaisi innostua.
Epäilemättä. Varmasti ruokavaliolla ja passiivisella elämäntavalla edesautetaan jatkuvaa energiapulaa ja kaikki ei olisi korjattavissa edes unella. Mutta millä minä sen tietokoneen otan pois ja pistän miehen lenkille? En minä ole hänen äitinsä, niin että voisin alkaa takavarikoimasn tavaroita. Itselläni on säännöllinen liikuntaharrastus, kiitos kysymästä.
Ap
Provo tai ei, tämän päivän suomalaisnainen keksii kyllä mitä absurdimpia syitä ja perusteluja erota. Aivan käsittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Provo tai ei, tämän päivän suomalaisnainen keksii kyllä mitä absurdimpia syitä ja perusteluja erota. Aivan käsittämätöntä.
Miksi pitäisi tuhlata elämäänsä jatkuvasti ärtyneen ja vihaisen ihmisen kanssa? Mitä vaimo ja lapset saavat mieheltä joka on vihainen ja loukkaantunut yhteisistä perheaktiviteeteista? Kerro oikeasti miten tuollainen mies/nainen parantaa puolisonsa ja lastensa hyvinvointia.
Miten olis ihan järkevä keskstelu, tai sitten vaan elät ihan oman mielesi mukaan, jätät miehen huomiotta niin eiköhän se sitten tajua itekin että jotain on pielessä, varsinkin jos ensin keskustelette asiasta. Sillä voi olla niin kova stressikin, ettei se uni vaan tule sen työn takia. Voisitte keskustella siitäkin, onko oikeasti tuollainen terveellistä hänen jaksamiselle ja terveydellekkään.
Sun täytyy painottaa tuota, että koet jääväsi yksin kun hän on vain töissä, ja "omalla ajalla" ja on äreä ja tiukka väsymisen takia eikä jaksa viikonloppuisin tehdä mitään. Kerrot, että se on jo niin iso asia sulle että eroakin jo tän vuoksi mietit. Jos hän yhtään susta ja perheestään välittää niin luulisi että tuo on jo hälytysmerkki. Mutta toisaalta, jos mikään ei auta niin sitten on itse punnittava omaa elämää, että jaksaako tota jatkaa ja vaan ymmärtää miestä ja silti rakastaa vai lähteäkö omille reiteillensä...
Vierailija kirjoitti:
Mies on jatkuvasti ärtynyt ja vihainen; ärtyisyys ja viha kohdistuu vaimoon ja lapsiin. Mies ei halua tehdä mitään eikä lähteä ikinä minnekään, ei edes vaimonsa ja lastensa kanssa viikonloppuisin.
Tuota on jatkunut ties miten pitkään ja sinun mielestäsi tuo on absurdi perustelu miettiä avioeroa?? Eihän tuollaisessa "perhe-elämässä" ole minkäänlaista mieltä vaimon ja lasten kannalta. Varmasti olisivat onnellisempia keskenään, kun ei isän kaltainen ärhentelevä mörkö pyörisi olisi kotona. Ehkä mieskin sitten eron jälkeen innostuisi viettämään vähän enemmän aikaa lastenkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tee mahdollisimman selväksi ne erilaiset vaihtoehdot ja skenaariot, mitä voi tapahtuu jos tilanne jatkuu, eli jos eroatte, jos pidätte tauon. nyt hän selvästi välttelee asiaa eikä ajattele konkreettisesti. sano että tuossa tilanteessa on ihan sama kuin ei olisi miestä ollenkaan, koita havainnollistaa tuo ei se ole perhe-ajatus hänelle. koska jos hän jää yhtäkkiä yksin, niin silloin se viimeistään tajuaa, mutta olisi suotavaa että tajuaa ennen sitä.
toi nukkumisongelma on kyllä tuttua. itsellä tuppaa menemään yöhön kanssa ihan sen takia, että jos menee aikaisin nukkumaan niin ei ole aikaa mihinkään viihteelliseen vaan se on vain töistä kotiin ja nukkumaan ja töihin. se olisi pelkkää suorittamista. niin sitä sitten nipistää unesta vaikkei se ole viisasta.
ehkä joku tauko ensin olisi paikallaan, että se voisi katsoa että missä mennään ja sitten koittaa korjata tilannetta jos haluaa, mikä kävisi unen korjaamisella tai vähemmällä työnteolla.
Ymmärrän tuon, että elämä on pelkkää suorittamista, jos töiden jälkeen vaan nukkuu. Varsinkin kun meillä lapset on vielä pieniä, äänekkäitä ja vahdittavia, eli heidän hereilläoloaika ei ole mitään rentoa oleilua. Mutta toivoisin, että mies nipistäisi unistaan vähän vähemmän. Esim. 20-23 voisi olla arkisin ihan riittävä palautumisaika ja sitten ehtisi vielä nukkua seitsemän tuntia. Mies ei kuitenkaan ole itsekään nykytilanteeseen tyytyväinen, mutta ei silti ole valmis muutoksiin.
Miehesi on burn outin partaalla. Työkuormaa on vähennettävä rajusti. Miehesi on saatava nukkua. Muuten tuosta ei hyvää seuraa. Toipuminen burn outista kestää vuosia.
T. Nainen, jonka mies sairastui burn outiin
Mun vanhemmat erosi 5 v sitten isän tietokoneella roikkumisen takia. Oli varmaan parhaaksi kaikille
minulla särähti korvaan tuo että tulee harvoin ennen kuutta kotiin..ja on ärtyinen ja kiukkuinen, valvoo koneella istuen yhteen saakka... mitä hän sielä koneella tekee? ettei vain olisi toinen nainen kuvioissa. Illalla tavataan ennen kotia tulemista (ollaan muka töissä), kotona ollaan äreitä kun oma nainen ei enää kiinnosta, yöllä vielä viestitellään toiselle naiselle... toki voi olla myös ihan hirveä stressi ja burn outin partaalla mut aika outoa on kuitenki noin pitkät työpäivät lähes poikkeuksetta ellei hänellä ole jotenkin tosi pitkä työmatka...
Ennen eroasianajajan puheille menoa tilaisin kyllä miehelle ajan joko työterveykseen tai lääkärille ylipäänsä ja selittäisin jo etukäteen, miksi olen miehen terveydestä huolissani. Työterveys olisi siinä mielessä parempi vaihtoehto, että sieltä kutsu vastaanotolle voitaisiin naamioida normaaliksi työterveystarkastukseen ja sitä myöten mahdollisiin tutkimuksiin.
Vai onko miehellä jotain salattavaa? Se tekee monet ihmiset kärttyisiksi ja saa heidät puuhailemaan älylaitteiden parissa jopa yötä myöten. Oletko kysynyt suoraan, oletko vielä ainut nainen hänen elämässään, vai onko hänellä sivusuhteita?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon, että elämä on pelkkää suorittamista, jos töiden jälkeen vaan nukkuu. Varsinkin kun meillä lapset on vielä pieniä, äänekkäitä ja vahdittavia, eli heidän hereilläoloaika ei ole mitään rentoa oleilua. Mutta toivoisin, että mies nipistäisi unistaan vähän vähemmän. Esim. 20-23 voisi olla arkisin ihan riittävä palautumisaika ja sitten ehtisi vielä nukkua seitsemän tuntia. Mies ei kuitenkaan ole itsekään nykytilanteeseen tyytyväinen, mutta ei silti ole valmis muutoksiin.
oot oikeilla jäljillä, olisi sieltä kompromissi selvästi kaivettavissa. mies vähän aikaisemmin nukkumaan, niin uni paranee ja on paremmalla tuulella ja enemmän läsnä. seuraavaksi sitten se urakka, miten mies saataisiin ymmästämään tämän. kysy siltä haluaako se olla samalla tavalla väsynyt ja ärtynyt mutta ilman perhettä. ei mitenkään uhkaavasti tai kiristäen, vaan siten että tajuaa että oot tosissasi huolestunut ja saanut tarpeeksesi tilanteesta. ehkä se havahtuu siihen että on ongelma.
kuulostaa kyllä siltä että se on tosi stressaantunut. ehkä sen kantsis tosiaan mennä lääkärillekin, jos työ-ja unitilanne on näin kärjistynyt.
Vierailija kirjoitti:
minulla särähti korvaan tuo että tulee harvoin ennen kuutta kotiin..ja on ärtyinen ja kiukkuinen, valvoo koneella istuen yhteen saakka... mitä hän sielä koneella tekee? ettei vain olisi toinen nainen kuvioissa. Illalla tavataan ennen kotia tulemista (ollaan muka töissä), kotona ollaan äreitä kun oma nainen ei enää kiinnosta, yöllä vielä viestitellään toiselle naiselle... toki voi olla myös ihan hirveä stressi ja burn outin partaalla mut aika outoa on kuitenki noin pitkät työpäivät lähes poikkeuksetta ellei hänellä ole jotenkin tosi pitkä työmatka...
Mies ei mene mitenkään kovin aikaisin töihin, on yleensä n. 9 tuntia plus matka-aika. Hän kuitenkin ilmeisesti joka päivä kuvittelee menevänsä aikaisin, sillä laittaa kellon soimaan kuudeksi mutta ei tietenkään jaksa nousta ja torkuttaa tunnin. Myöntäisi edes itselleen, ettei kuitenkaan jaksa nousta, niin saisi tunnin lisää nukkumisaikaa kun laittaisi kellon vasta seitsemäksi.
Mies tekee aika paljon työreissuja. 1-2 yön ulkomaanreissuja, ja käy firman toisessa toimipaikassa 2h ajomatkan päässä n. 2 kertaa kuussa. Näiden reissujen jälkeen on tietysti rättiväsynyt ja menee seuraavana päivänä normaalisti töihin...
Työpäivät eivät ole pidentyneet mitenkään merkittävästi vime vuosina, joten mihinkään aivan tuoreeseen suhteeseen en nyt ainakaan usko. Enemmän tuohon burn outiin, miehen työtaakka on ilmeisesti liiallinen ja hän on itsekin siitä esimiehensä kanssa puhunut. Alkavaan burn outin avioero on tietysti aika huono ratkaisu...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on burn outin partaalla. Työkuormaa on vähennettävä rajusti. Miehesi on saatava nukkua. Muuten tuosta ei hyvää seuraa. Toipuminen burn outista kestää vuosia.
T. Nainen, jonka mies sairastui burn outiin
Avaan vähän vielä tätä..Eli mies oli hyvin ärtynyt koko ajan, koska olisi halunnut tavata kavereita ja sukulaisia, mutta ei vaan jaksanut. Eli oli vihainen siitä itselleen, että ei jaksa. Kun on burn out, niin mikään uni ei tunnu riittävältä eli se ei lataa yhtään. On ihan sama onko nukkunut 4 tai 9 tuntia, olo ei ole yhtään parempi. Hän alkoi sekoilla, muisti pätki. Ei olisi millään halunnut myöntää itselleen omaa tilaansa. Sitten yksi päivä hän meni jonkunnäköiseen ”psykoosiin” ja siitä sitten todella pitkälle sairauslomalle.
Kuormittava työ on ihan varmasti avainasia tässä ongelmassa kyllä. Mies on todella uraorientoitunut ja jotenkin työelämässä menestyminen on koko hänen identiteettinsä perusta. Hän on myös sitä tyyppiä, jonka mielestä mielenterveysongelmat on luusereille, huoh. Miten mä saan hänet hölläämään tahtia?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kuormittava työ on ihan varmasti avainasia tässä ongelmassa kyllä. Mies on todella uraorientoitunut ja jotenkin työelämässä menestyminen on koko hänen identiteettinsä perusta. Hän on myös sitä tyyppiä, jonka mielestä mielenterveysongelmat on luusereille, huoh. Miten mä saan hänet hölläämään tahtia?
Ap
Mä en valitettavasti osaa vastata tähän:/ Mun mies ei kuunnellut, vaikka sanoin, että olen erittäin huolissani tilanteesta. Hän vain vakuutteli, että kyllä hän jaksaa ja hänen on aivan pakko nyt mennä töihin. Kukaan muu ei osaa tehdä sitä hänen työtänsä kuitenkaan, eikä muita voi kuormittaa, jos hän on pois. Eli todella vahva tunnollisuudentunne ja työstressi..Aivan kuin sun miehellä. Toivottavasti joku muu osaa auttaa❤️
Vierailija kirjoitti:
Ap
no kyllä se huomaa viimeistään silloin että mielenterveysongelmat on kaikille, kun sillä on niitä, ja perhe on ottanut hatkat. jos se on noin jääräpää ja tilanne menee kestämättömäksi, niin ei sulla ole vaihtoehtoa kuin ehdottaa eroa ja katsoa mitä se sanoo. mutta ennen sitä tilaisin sille ajan jonnekin, istuttaisin alas, ja sanoisin että oon tilannut ajan ja tosi huolissani ja voisitko mennä. jos ei niin sitten seuraava vaihe eli tauko taikka asumusero tms. jos se jää yksin ja on yhtä onneton niin ehkä se haluaa korjata asiaa. jos ei, niin ero on oikea vaihtoehto.
Sovintoseksi on ratkaisu ongelmaan.
Unet menee katkonaisiksi, kun äijä tarvii h*lvetisti tilaa nukkuessaan. Jalat potkii, kädet heiluu. Meillä on pari välityynyä, mutta äijä vaan kahmaisee ne kainaloonsa unessa ja hyörii ja viskoo käsiä mun puolelle. Järki menee!
Joku pahempi uni, niin tulee vielä nyrkistä. Päiväsaikaan ei oo ongelmia.
Tietokoneet pois ja liikuntaa tilalle niin uni tulee aikaisin. Sinunkin pitäisi samalla liikkua ja tehdä itsestäsi haluttavampi jotta mies jaksaisi innostua.