Kahden samanikäisen lapsen KASVATTAMINEN on muuten paljon raskaampaa kuin eri-ikäisten lasten!
Hei,
Täällä aina mietitään kellä on raskainta. Joten laitan nyt oman korteni kekoon. Kyllä se niin on, että kahta samanikäistä on muuten paljon rankempi kasvattaa kuin eri-ikäisiä. Samanikäiset kun ovat samassa kehitysvaiheessa ja ongelmat tuplaatuvat. Ja kun on kaksi samanikäistä, niin ihan fakta on sekin, että saavat toisistaan voimaa niin hyvässä kuin pahassakin!
Näin!
Kommentit (22)
uolta vai mikä syynä tähän hiljaisuuteen?
ap
Voi katsoa samoja videoita ja käy samat kirjat. Muutenkin samat asiat käyvät yhtä aikaa. Toinen ei ole liian nuori ja toinen liian vanha johonkin tekemiseen tai tapahtumaan.
viimeviikolla (?) tai edellisellä pari-kolmekin ketjua samasta aiheesta ...kaikki on vissiin jo sanottavansa sanoneet. Ei jaksa enää
Elän kuitenkin toivossa ettei se elo tästä kovin rankaksi muutu...
Näillä on ainakin koko ajan jommalla kummalla tai joskus myös yhtä aikaa uhmavaiheet päällä. Kumpikin oli kovia valvottamaan, eli nukkua ei tarvinnut noin kolmeen vuoteen. Tappelevat, riehuvat, yllyttävät toisiaan minkä ehtivät. Että kaksosilla ehkä sattuu sitten ne rauhalliset vaiheetkin yhtä aikaa, ja samaten rankka vauva-aika (jos on rankka) menee ohi aikaisemmin.
Kokemusta on myös rauhallisesta tyttölapsesta. Hänen kaltaisiaan olisin hoitanut kolme yhtä aikaa mennen tullen verrattuna noihin veljeksiin.
kaksosia! Mitalia kaipailit siltikin ilmeisesti ;o)))
Jos kolmevuotias vielä valvottaa, ei ole kaikki ihan kohdallaan. Enkä tarkoita välttämättä lapsessa.
Ja olen kyllä täysin sitä mieltä et kaksi samanikäistä on paljon hankalampi tapaus kuin kaksi eri-ikäistä.
Olen töissä ja aina välillä joku häiriköi " työntekoani" .
Kun on samanikäisiä, toinen oppii jotain ihan huomaamatta, näin ainakin meillä! Kuopukselle ei ole tarvinnut oikein mitään erityistä opettaa yms. kun oppii kaiken keskimmäiseltä! Ja ne leikkiikin kahdestaan tosi paljon!
Eri-ikäiset taas, pitää ottaa huomioon kumpikin eri tavalla, kummalekin pitää opettaa kaikki, mikään ei mene toisen varjolla! Kaipaavat aikuisen huomiota, leikkimistä ihan eri lailla kuin samanikäiset sisarukset!
Minulla on ollut kumpikin tilanne, että tiedän asiasta!
Se on ihan totta, että kaksoslapset saavat toisistaan voimaa hyvässä, mutta IKÄVÄ kyllä myös pahassa. Ja toisekseen, te, joilla on lapset syntyneet eri aikaan, niin se on ihan oman valinnan tulos, kukaan ei halua kaksia vapaaehtoisesti, (en ainakaan minä haluaisi). Ja hauska oli tuokin kommentti, että kaksi samanikäistä ei tarvitse niin paljon huomiota kuin eri-ikäiset.
Ihmiset vaan luulevat noin kuin sinä.
kuin että päivääkään en vaihtaisi tästä IHANASTA tupla-arjesta pois! Iloineen suruineen olen maailman onnellisin äiti!
On paljon rankempaa hoitaa 11kk ja vauvaa samalla kertaa!
Se on ihan fakta, kun pikkuisen ajattelette asiaa!!
Mutta ei kai nyt nuo lapset jää vauvoiksi koko elämäkseen, katsoin hieman laajemmalti tätä asiaa!
Itse kaksosten äitinä voin sanoa, että kyllä kaksosarki on tosi rankkaa! Kaikki meitä läheltä seuranneet voivat todeta, että kaksosarki on paljon rankempaa kuin kahden eri ikäisen lapsen hoitaminen. Varmasti pienellä ikäerollakin olevat lapset voivat olla rankkoja, mutta ei varmasti vedä kaksosille vertoja. Vauva-aikana yhden aikuisen on mahdoton kantaa kahta lasta kerrallaan ja vanhemmiten tulee ap:n mainitsemat ongelmat. Onneksi saamme nauttia myös tuplailoista silloin tällöin!
olen sitä mieltä, että varmasti olisi rankempaa hoitaa vauvaa ja taaperoa
näin se on. Oma 4,5v tyttöni on ihana enkeli kun ei ole muita seurassa. Samoin nämä tuplalapset, kun ovat esim yksikseen leikkimässä tyttäreni kanssa. Mutta odotappas vaan, kun nämä tuplalapset tulevat yhtä aikaa, silloin on " helvetti" irti, jos siis sille päälle sattuvat. Tämä äiti pitää kyllä kuria ja rajat on, mutta yhessä todellakin saavat voimaa laittaa hanttiin ja käyttäytyä sopimattomasti.