Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko gradussa lainata omaa AMK-opinnäytetyön tekstiä? Esim. tutkimusmenetelmäosiota?

Vierailija
22.11.2018 |

Tajusin, että minähän olen kirjoittanut jo AMK-opinnäytetyössä monta sivua sitä tekstiä, mitä graduunikin tulisi kirjoittaa. Olisi lähteetkin jo valmiina. Voinko ottaa omasta opinnäytetyöstäni suoraan tekstiä graduuni, sehän on minun kirjoittamaani? Vai lasketaanko tämäkin plagioinniksi?

Voinhan toki vähän muuttaa sanamuotoja..

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläpeukku

Vierailija
2/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläpeukku

Eli joo voin vai yläpeukku tyhmälle idealle?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lainata, tein näin omassa gradussanikin eli lainasin tekstiä edelliskesänä valmistuneesta tutkimusprojekti-julkaisusta. Jonka siis kirjoitin itse. Oma teksti lähdeviitteineen graduun, ja oppari lähdeluetteloon.

Vierailija
4/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi lainausta alemman tutkinnon lopputyöstä graduun.

Vierailija
5/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi lainata, tein näin omassa gradussanikin eli lainasin tekstiä edelliskesänä valmistuneesta tutkimusprojekti-julkaisusta. Jonka siis kirjoitin itse. Oma teksti lähdeviitteineen graduun, ja oppari lähdeluetteloon.

Tuntuu niin nololta lainata itseä :D

ap

Vierailija
6/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos muutan sanamuotoja, mutta kappaleet olisivat suurin piirtein samanlaisia lähdeviitteineen? Eli käytännössä kirjoittaisin uudestaan, en viittaisi omaan AMK-opinnäytetyöhöni, vaan niihin lähdeviitteisiin.

ap

Vierailija
7/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä. Antaa viestin että olet laiska tutkija. AMK-tason työt ovat yleensä myös luokattoman huonoja varsinkin kieliasultaan ja tutkimuksen taso löyhä. Käytä sitä aiempaa tekstiä pohjana mutta muokkaa eteenpäin, hanki vaikka pari uutta lähdettä sekaan joiden avulla lisäät muutaman uuden kohdan.

Vierailija
8/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy gradu-ohjaajaltasi, äläkä vauvapalstalta!

Vierailija
9/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka työ onkin omaasi, katsotaan se silti plagioinniksi. Amk-oppari kuitekin todennäköisesti löytyy noista tarkastusjärjestelmistä, joten kiinni jää.

https://blogs.helsinki.fi/alakopsaa/opettajalle/mita-on-plagiointi/

Vierailija
10/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos muutan sanamuotoja, mutta kappaleet olisivat suurin piirtein samanlaisia lähdeviitteineen? Eli käytännössä kirjoittaisin uudestaan, en viittaisi omaan AMK-opinnäytetyöhöni, vaan niihin lähdeviitteisiin.

ap

Tottakai voit, mikäli aineisto on relevanttia gradun kannalta ja muistat lisätä ne teokset lähdeluetteloon.

Vierailija
11/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit lainata aiempaa tutkimustasi siinä missä mitä tahansa muutakin, kunhan merkitset lähdeviittaukset oikein.

Siinä ei ole mitään väärää etenkään jos sait siitä kiitettävän arvosanan. Kaikki tutkijat viittaavat aiempiin relevantteihin tutkimuksiinsa.

Olisi toiseksi typerintä maailmassa Huhtasaaren tempun jälkeen plagioida itseään.

Vierailija
12/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ohjeistettiin siten, että gradussa ei pidä viitata samantasoisiin tai alempiin opinnäytetöihin, mutta väitöskirjoihin voi toki viitata. En siis viittaisi, vaikka kyse olisikin vain tukimusmenetelmistä.

Vierailija
13/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ohjeistettiin siten, että gradussa ei pidä viitata samantasoisiin tai alempiin opinnäytetöihin, mutta väitöskirjoihin voi toki viitata. En siis viittaisi, vaikka kyse olisikin vain tukimusmenetelmistä.

Samoin täällä. Ei edes erityisen ansioituneisiin graduihin, oppareita ei edes laskettu tiet. tutkimukseksi.

Vierailija
14/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen suuresti ap:n tarinaa. Jos olisit yhtään minkään alan oppikirjaa lukenut, huomaisit kyllä että omiin aiempiin ja aiheeseen liittyviin tutkimuksiin viittaaminen on yleistä.

Ja mitä kirjoitat "vähän sanamuotoa muuttelisin", sehän on plagiointia ellet merkitse lähdettä.

Vierailija
15/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK-opinnäytetyöt tai gradutkaan eivät ole tieteellistä tekstiä... En viittaisi niihin kyllä omassa gradussani. Toisaalta myös ihmettelen vähän sitä, että miksi ihmeessä tutkit kaksi kertaa samaa asiaa? Jos teit aiheesta jo opinnäytetyön, niin luulisi, että joku uusi asia kiinnostaisi. Tai jos kyseessä on saman asian syvempi tarkastelu, niin eihän sitten kannata ottaa aineistoa tai viitava AMK-opinnäytetyöhön.

Itse tekisin kyllä ihan eri aiheesta gradun. Kiinnostavia aiheita kun on pilvin pimein. Oletan, että opintojen välissä on kuitenkin jokunen vuosi...

Vierailija
16/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi mutta en lainaisi. AMK:n opinnäytetyö ei oikein anna hyvää kuvaa lähdeluettelossa.

Vierailija
17/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sinuna laittaisi sitä suoraan viitattuna oppariin. Mulle ainakin ihan jo pelkkää insinöörityötä eli amk tason opparia tehdessä sanottiin ettei kannata käyttää lähteinä muita oppareita, ei edes työpaikkaohjaajani tekemää gradua jossa oli oleellisia tietoja. Tuli viitata niihin gradussa jne oppareissa käytettyihin lähteisiin. Ja nekin tietty itse etsittävä käsiinsä ja katsottava löytyykö niitä lähteitä ajantasaisempia tutkimuksia aiheesta.

Vierailija
18/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit käyttää pohjana aiempaa tekstiäsi. Muutat vaan lauserakenteita ja teet tarvittavia lisäyksiä väliin, eli et jätä suoraan kopioksi. Tuossa tapauksessa ei tarvitse viitata aiempaan työhösi, koska asiatieto tulee kuitenkin niiltä alkuperäisiltä lähteiltä, eikä sinulta. Sitten jos kirjoitat alkuperäisen työn johtopäätöksiä, pitää tietenkin viitata alkuperäiseen työhösi. Ihan normitapa luonnontieteen alalla.

Vierailija
19/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis en viittaisi omaan tekstiini minään tutkimustyönä, vaan ottaisin jo kertaalleen kirjoittamani tutkimusmenetelmä-osion uudestaan käyttöön. Tutkimusmenetelmä on sama (kysely ja haastattelu) kuin AMK-opinnäytetyössäni, vaikka tutkimusaihe on eri. En siis lainaisi itseäni, vaan kopioisin jo kertaalleen tekemäni työn uudestaan, koska tutkimusmenetelmänä kysely tai haastattelu ei ole kovinkaan mullistavasti muuttunut 8 vuodessa..

ap

Vierailija
20/20 |
22.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä. Sitaatit vaan oikein :)