Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla ja miehelläsi sama koulutustausta?

Vierailija
21.11.2018 |

Kumpi on korkeammin koulutettu?

En ole itse koskaan valmistunut yliopistosta, vaikka olenkin oman alan töissä ollut jo vuosia. Olen kyllä usein miettinyt, että paperit pitäisi ottaa ulos, mutta en mielelläni ottaisi nousujohteisesta uraputkesta paussia. Mieheni on väitellyt tohtoriksi, ja joskus mietin, harmittaakohan häntä, kun en ole valmistunut. Kyse ei mielestäni ole suuresta erosta älykkyydessä, lähinnä pitkäjänteisyydessä. Miehellä on myös muita pitkäjänteisyyttä vaativia harrastuksia, joita itsekin harrastan, mutta en hänen mittakaavassaan.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On KM ja Di, saman tason loppututninto mutta eri ala.

KM  -tutkintoa ei voi edes mainita samana päivänä DI -tutkinnon kanssa. KM = pilipalitutkinto (lukekaa huviksenne niitä "graduja" joskus).

Vierailija
22/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On yhtä korkea koulutus meillä, minä FK, mies KM.

Mistä alapeukut? Miten olisi pitänyt vastata, jos kysytään, kumpi on korkeammin koulutettu ja jos kummallakin on ylempi korkeakoulututkinto?

Paljos teillä on miehen kanssa ikäeroa? Mies sinua 15 vuotta nuorempi?

Filosofian kandidaatteja ei ole enää pitkään aikaan valmistunut siten, että tutkinto olisi ylempi korkeakoulututkinto...ne on nykyään filosofian maistereita (FM).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmilla on saman alan yliopistotutkinto. Miehellä lisäksi opinto-oikeus toiseen yliopistotutkintoon. Minulla lisäksi opinto-oikeus yhteen aineeseen ja toinen yliopistotutkinto. Eli kumpikin on DI, mies voisi valmistua vielä FM:ksi, mä olen lisäksi YTM, ja voisin opiskella FM:ksi. Kumpikaan ei nyt opiskele aktiivisesti, eikä taida jatkossakaan opiskella. Mulla vakivirka, miehellä toistaiseksi voimassaoleva työsuhde, ollut 12v samassa paikassa. Toki julkisessa virassa pienempi palkka kuin yksityisellä.

Oletteko molemmat sellaisia ajokoiran näköisiä pakkosuorittajia? Harrastuksina kummallakin triathlon ja vuorikiipeily?

Vierailija
24/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Hän on KM ja mä FM. Ihan eri alat ja palkat.

Vierailija
25/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikorkeakoulussa olimme molemmat (eri aloilla), mutta minä valmistuin, mies jätti kesken.

Vierailija
26/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä olen juristi, mies amk:n käynyt.

Miksi alapeukut?

Vierailija
27/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilipali-KM:t opettaa ne tulevat DI:t lukemaan. Kaikilla ei ole pedagogisia taitoja eikä niitä graduissa kovin paljon voi esitellä, kun on ns. käsityötä ja hikihommaa. Tiedän monta taitavaa akateemikkoa, jotka eivät vain osaa jakaa omaa osaamistaan siten, että sen muutkin ymmärtäisivät. Taitavimmat osaavat kummankin homman.

Vierailija
28/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi periaatteessa. Minä olen maisteri ollut jo useamman vuoden, mies valmistuu parin kuukauden sisään. Minä olen kuitenkin tekemässä nyt toista tutkintoa eli muutaman vuoden päästä olen sitten tuplamaisteri.

Vierailija
29/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä alapeukut? Miten olisi pitänyt vastata, jos kysytään, kumpi on korkeammin koulutettu ja jos kummallakin on ylempi korkeakoulututkinto?

Filosofian kandidaatteja ei ole enää pitkään aikaan valmistunut siten, että tutkinto olisi ylempi korkeakoulututkinto...ne on nykyään filosofian maistereita (FM).

Ollaan samanikäisiä. Kyllä kai itse tiedän, minkä tasoinen tutkintoni on. Mies oli muuten myös KK, kun valmistui, mutta haki itselleen maisterin arvon.

Vierailija
30/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkkoja ollaan, niin filosofian kandidaatteja ei falmistu enää ollenkaan.

Vierailija
31/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yamk-tutkinto itsellä pian kasassa, miehellä AMK-opinnot jäivät kesken vuosia sitten.

Vierailija
32/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat FT plus päälle AMK-tutkinnot. Nyt teen DI-tutkintoa vielä eli jos valmistun niin ainakin minulla on enemmän tutkintoja kasassa.. ollaan kumpikin tutkintohamstraajia mutta vakitöissä.

Vierailija
33/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut tarvetta minulla alapeukuttaa, mutta johtusiko siitä. että FK:n moni tulkitsee alemmaksi korkeakoulututkinnoksi (filosofian kandiksi) ja KM:n kasvatustieteiden maisteriksi. 

Yliopistotutkinnot muodostavat hierarkian, jossa on neljä osaa:

alemmat korkeakoulututkinnot (nimike yleensä kandidaatti, poikkeus esimerkiksi farmaseutti)

ylemmät korkeakoulututkinnot (nimike yleensä maisteri, lääketieteen, hammaslääketieteen ja eläinlääketieteen alalla lisensiaatti, muita poikkeuksia esimerkiksi diplomi-insinööri ja arkkitehti)

ammatilliset jatkotutkinnot (erikoislääkäri, erikoishammaslääkäri, erikoiseläinlääkäri)

tieteelliset ja taiteelliset jatkotutkinnot lisensiaatin tutkinnot ja tohtorin tutkinnot.

Te fiksummat ja minua viisaammet voitte sitten täydentää listaustani ammattikorkeakoulututkinnoilla ja aloittaa huutoäänestyksen siitä, että kuinka paljon helpompi tutkinto on se tai toi tutkinto on suorittaa verrattuna tähän tai tuohon tutkintoon. 

Ei varmaan saisi kokea tai tuntea harmia ja siitä, että Suomessa on varmasti nuoremmista ikäluokista useamp kuin joka toinen ns. korkeakoulutettu. Mutta hieman minua toisinaan jurppii kun annetaan mielikuvam että maisteri tutkinnon nyt suorittaa kuka vaan, mistä ja milloin vaan ja ellei niin on sitten vaan tyhmä tai idiootti. Ja kuinka parhaiten tietää yleensä he, jotka eivät ole itse kyseistä alaa ikinä opiskelleet, kuten luonnontieteden parista löytyy valtaisia määärä tietämystä sukupuolentutkimuksesta ja kasvatustieteistä. Vastaavsti humanistisesta löytyy suunnaton joukko heitä, jotka uskovat tietävänsä, miten teekkarien pitäisi ymmärtää ja tajuta.. Miten sitä aina näkeekin kauempaa paremmin lähelle.

Vierailija
34/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla on tohtorin tutkinto, mutta eri aloila. Ja olen siis itsekin mies.

Vierailija
35/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on käynyt kaksivuotisen amiksen. Itse olen käynyt AMK:n ja suoritan parhaillaan yliopistotutkintoa.

Mies on taitava alallaan ja myös kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista, joten koulutusero ei juurikaan näy meidän arkielämässä.

Vierailija
36/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Puolisolla on alemmuuskompleksi kesken jääneiden opintojen takia.

Vierailija
37/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat käyty vaan amis, vielä sama ala ja samassa koulussa. Ei sentään sieltä toisiamme löydetty.

Vierailija
38/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme molemmat pian valmistumassa kandidaateiksi yliopistosta, eri aloilta tosin. Tästä jatketaan suoraan maisteriin, joten tulemme olemaan yhtä koulutettuja.

Vierailija
39/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen röntgenhoitaja amk, mies LL. Opiskelen maisteria työn ohessa.

Vierailija
40/58 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla maisterin tutkinto, mies FM minä VTM.