Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko iltavirkkuudelle biologista selitystä, vai onko minulla vain kamalan huono itsekuri?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla sekä että? Minä en saa unta ennen keskiyötä, mutta olen miettinyt saisiko itsekurilla ja lujalla tahdonvoimalla sittenkin siirrettyä nukkumaanmenoaikaa varhaisemmaksi. Elämäntilanne on nyt hankala, niin en voi kokeilla.

Vierailija
2/9 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On biologinen selitys. Noin kolmasosa maailman väestöstä on aamuvirkkuja, toinen kolmannes iltavirkkuja ja loput joustavia, jotka eivät oikein osu kumpaankaan kategoriaan.

Syytä erilaisille vuorokausirytmeille ei tiedetä, mutta ne ovat säilyneet tähän päivään asti adaptiivisuutensa/neutraaliutensa ansiosta. Yhteisön kannalta on savimaja-aikoina ollut hyötyä siitä, että joku on aina hereillä pitämässä vahtia. Yksilölle taas ei ole suurta haittaa mistään yllämainitusta rytmistä, joten evoluutio ei ole karsinut mitään ryhmää pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On biologinen selitys. Noin kolmasosa maailman väestöstä on aamuvirkkuja, toinen kolmannes iltavirkkuja ja loput joustavia, jotka eivät oikein osu kumpaankaan kategoriaan.

Syytä erilaisille vuorokausirytmeille ei tiedetä, mutta ne ovat säilyneet tähän päivään asti adaptiivisuutensa/neutraaliutensa ansiosta. Yhteisön kannalta on savimaja-aikoina ollut hyötyä siitä, että joku on aina hereillä pitämässä vahtia. Yksilölle taas ei ole suurta haittaa mistään yllämainitusta rytmistä, joten evoluutio ei ole karsinut mitään ryhmää pois.

Höpön löpö! Nyt loppui magneettimedian lukeminen.

Vierailija
4/9 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yliopiston luennoilla tätä asiaa on käyty läpi. Psykologiassa ja evoluutiopsykologiassa, luennoitsijana unitutkijoita.

/2

Vierailija
5/9 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattele nyt loogisesti. Onko parempi että kaikki nukkuu kerralla vai että joku valvoo? Mitä jos vastaava tapahtuisi nykyään ja 23-7 ei poliisi tai sairaalat toimisi? 

Vierailija
6/9 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se uni tule nykynuorille kun nukutaan puolille päivin, juodaa kola- ja energiajuomia pitkin päivää ja pelataan aivoja stimuloivia videopelejä aamuyölle kuin huumattuna zombina.

Vierailija
7/9 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tämä on sama kuin ekstrovertti/ introvertti -vääntö, sillekin varmaan löytyy selityksiä biologiasta, kulttuurista, olosuhteista jne, lopputulos on, että ihmiset ovat erilaisia. Ihan turha pakottaa ihmisiä yhteen muottiin, minä olen tyytyväinen elämääni iltavirkkuna ja yökukkujana.

Vierailija
8/9 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se uni tule nykynuorille kun nukutaan puolille päivin, juodaa kola- ja energiajuomia pitkin päivää ja pelataan aivoja stimuloivia videopelejä aamuyölle kuin huumattuna zombina.

Eli olet sama jankkaaja, joka teki aloituksen samasta aiheesta eilen... Hienosti naamioitu aloitus. Mutta miksi tänne palstalle aina pesiytyy näitä yhden asian jankkaajia?

Vierailija
9/9 |
21.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up