Näkö vaihtelee päivän aikana - onko normaalia?
Olen todella vahvasti likinäköinen ja käytän piilolinssejä joka päivä. Niiden lisäksi joudun käyttämään ikänäkölaseja. Ikänäkökin minulla on aika paha, eli ilman laseja en näe tietokoneen ruudulle enkä lukea.
Nyt parin päivän aikana on käynyt niin, että olen ottanut silmälasit hetkeksi pois esim. vessassa kun olen pessyt ne. Kun olen palannut takaisin työpisteeseeni ja laittanut lasit päähän, olen joutunut ottamaan ne pois, sillä en näe ne päässä mitään mutta ilman niitä näen todella hyvin. En tajua. Mitä ihmettä mun silmissä tapahtuu? Nytkin kirjoitan tätä ilman laseja vaikka yleensä en näe lukea näytöltä mitään ilman laseja.
Kommentit (10)
Minulla näön parantuminen hieman aiheutti sen, että silmiä selvästi häiritsi vanhat vahvuudet lukiessa lähietäisyydeltä. -0,25 pois ja asia korjaantui. Myös hajataitto oli hävinnyt silmistäni, mutta edellisissä piilolinsseissä ei ollut niihin korjausta ollut.
Mulle tehtiin pari kuukautta sitten sokerirasitus eikä ollut mitään diabetekseen viittaavaa. Verenpainekin on normaali
Vierailija kirjoitti:
Olen todella vahvasti likinäköinen ja käytän piilolinssejä joka päivä. Niiden lisäksi joudun käyttämään ikänäkölaseja. Ikänäkökin minulla on aika paha, eli ilman laseja en näe tietokoneen ruudulle enkä lukea.
Nyt parin päivän aikana on käynyt niin, että olen ottanut silmälasit hetkeksi pois esim. vessassa kun olen pessyt ne. Kun olen palannut takaisin työpisteeseeni ja laittanut lasit päähän, olen joutunut ottamaan ne pois, sillä en näe ne päässä mitään mutta ilman niitä näen todella hyvin. En tajua. Mitä ihmettä mun silmissä tapahtuu? Nytkin kirjoitan tätä ilman laseja vaikka yleensä en näe lukea näytöltä mitään ilman laseja.
Voimakas likinäköisyys aiheuttaa yleensä sen, että ihminen ei tarvitse lukulaseja ikääntyessään. Ainakaan välttämättä.
Minäkin olen likinäköinen kuuskymppinen ja näen lukea pienet präntit nenä melkein kiinni tekstissä paljain silmin.
Silmä toki sopeutuu myös laseihin, eli jos yleensä käytät lukulaseja/päätelaseja, tarvitset myös niitä nähdäksesi.
Ainakin hyvä, ettei diabetekseen viittaavaa näkynyt!
Silmälääkärillä katsotaan ne silmänpohjan verisuonet, pitäis ite mennä varmaan käymään siellä/
Terv vaihteleva paineinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimakas likinäköisyys aiheuttaa yleensä sen, että ihminen ei tarvitse lukulaseja ikääntyessään. Ainakaan välttämättä.
Minäkin olen likinäköinen kuuskymppinen ja näen lukea pienet präntit nenä melkein kiinni tekstissä paljain silmin.
Silmä toki sopeutuu myös laseihin, eli jos yleensä käytät lukulaseja/päätelaseja, tarvitset myös niitä nähdäksesi.
Mun ongelma on siis se, että voimakkaasti likinäköisenä näen kyllä paljain silmin ilman piilareita todella tarkasti lähelle (tarkoittaa siis tosiaan nenä kiinni lukemisessa), mutta tarvitsen kyllä myös ikänäön korjaavia laseja piilareitten kanssa. En ole pärjännyt ilman niitä. Tähän asti olen nähnyt oikein hyvin lasien kanssa ja esim. tänään aamulla käytin niitä. Nyt iltapäivällä yhtäkkiä näkö muuttui niin, että jouduin ottamaan lasit pois ja olemaan ilman. Sama eilen. Ennen ei koskaan ole käynyt näin.
T. AP
Ns Ikänäkö tulee vähitellen. Pluslaseja voi ostaa marketista, kokeile eri vahvuuksia. Tietysti kannattaa käydä silmälääkärillä tai optikolla.
Ja varsinkin: liikaa näytön katsomista pitäisi välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmä toki sopeutuu myös laseihin, eli jos yleensä käytät lukulaseja/päätelaseja, tarvitset myös niitä nähdäksesi.Mun ongelma on siis se, että voimakkaasti likinäköisenä näen kyllä paljain silmin ilman piilareita todella tarkasti lähelle (tarkoittaa siis tosiaan nenä kiinni lukemisessa), mutta tarvitsen kyllä myös ikänäön korjaavia laseja piilareitten kanssa. En ole pärjännyt ilman niitä. Tähän asti olen nähnyt oikein hyvin lasien kanssa ja esim. tänään aamulla käytin niitä. Nyt iltapäivällä yhtäkkiä näkö muuttui niin, että jouduin ottamaan lasit pois ja olemaan ilman. Sama eilen. Ennen ei koskaan ole käynyt näin.
T. AP
Jaa jaa. Etkö osaa mennä silmälääkäriin.
Osaan kyllä mennä, kiitos huolehtimisesta. Etkö itse koskaan kysy muiden kokemuksia, vaan ryntäät ensimmäisenä ammattilaisen pakeille? Et kysy koskaan, että onko kenelläkään ollut jotain oireita, vaan ihan ensimmäisenä varaat ajan terveysasemalle? Et kysy koskaan keneltäkään, miten joku asia pitää tehdä, vaan soitat ensimmäisenä johonkin, mistä saat vastauksen ammattilaiselta?
Oliko virallisesti mahd. syy sokerin vaihtelu, eli jopa alkavaa diabetesoiretta, jos muistan oikein.
Kuitenkin, itellä luultavasti verenpaineen lasku -> näen kauas ilman laseja. Tätä testaillut telkkarin tekstien kanssa.
Vain arvailua.
Mun vp heittelee siis, ja alenee illaksi.