Saako teidän 6-vuotiaat enää raivokohtauksia?
Meidän eskarilainen saa vieläkin ihan pitelemättömiä kohtauksia, syynä milloin mikäkin. Eilen huusi ja hakkasi kerrossänkyä 10 minuuttia kun ei onnistunut tekemään frozen-linnaa tavallisista legoista. Mietin että onkohan ihan normaalia enää tämän ikäisellä?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Meidän eskarilainen saa vieläkin ihan pitelemättömiä kohtauksia, syynä milloin mikäkin. Eilen huusi ja hakkasi kerrossänkyä 10 minuuttia kun ei onnistunut tekemään frozen-linnaa tavallisista legoista. Mietin että onkohan ihan normaalia enää tämän ikäisellä?
On normaalia. Lähes 4-kymppinen aviomies saa myös tuollaisia kohtauksia.
Epäonnistuminen on aikuisellekin vaikeaa, saati lapselle!!!
Ei saa.
Itse asiassa kumpikaan lapsista ei ole saanut koskaan raivokohtausta koska ovat sellaisia rauhallisia tapauksia. Tyttö ärsytti tahallaan meitä vanhempia joskus 3-4v kun koitteli rajoja ja hänellä on taipumusta pieneen draamailuun. Poika on aina ollut tasaisen rauhallinen.
Minä olen meillä se joka voi saada raivarit. Siihen lapset vaan tuumaa ettei tartte huutaa. Ja jos kiroilen vihaisena niin heti tulee palautetta ettei tarvi noin rumasti puhua.
Onko 6-vuotiaalla joku uusi uhmakausi? Musta meidän isommat lapset ovat olleet ihan seesteisiä ja tasapainoisia esikouluiässä. Näitä raivareita mahtuu joka viikolle ainakin pari.
Ei meillä kukaan.
Mutta varmaan temperamenttikysymys pitkälti. Eli en olisi huolissani, jos aggressio kohdistuu vain esineisiin eikä sellaisiin, jotka saa rikki.
Vierailija kirjoitti:
Onko 6-vuotiaalla joku uusi uhmakausi? Musta meidän isommat lapset ovat olleet ihan seesteisiä ja tasapainoisia esikouluiässä. Näitä raivareita mahtuu joka viikolle ainakin pari.
Noi uhmakaudet vaihtelee, toisilla aiemmin ja toisilla myöhemmin, eli uhmaa todennäköisesti.
Tietysti saa, suuttimen on normaali tunne, eikä tätä pidä opettaa salaamaan, kun raivo puretaan johonkin muuhun kuin ihmiseen tai eläimeen, eikä itkua kestä tunti tolkulla, niin lapsi osaa jo käsitellä tunteitaan melko hyvin. Jälkeen päin kannataa keskustella siitä mikä suututti ja perustella asiat miksi joku asia on kielletty tai miksi kaikkea mitä haluaa ei voi ostaa.