Vanhemmat pummii rahaa
Olen yli vuosi sitten valmistunut maisteriksi ja työskentelen siten todella hyväpalkkaisessa työpaikassa. Laitan palkastani reilun osan säästöön, mutta käyttööni jää silti vuokran jälkeen kohtuullinen summa rahaa.
Opiskelijaluukusta muuton ja ensimmäisen palkkapäiväni jälkeen vanhempani ovat huomanneet positiivisen taloudellisen tilanteeni ja nyt he ovat alkaneet pyytämään rahaa eri verukkeilla tai että voisin lainata heille.
Ensiksi ne oli ihan kohtuullisia summia ja syitä jota he vaativat. Esimerkiksi sukumökin remonttiin annoin mielelläni oman osuuteni ja tietenkin voin omaan pussiin kustantaa ruokaostokset ja muut roinat jos käyn vanhemmilla vieraillessani kaupassa.
Nyt tässä puolen vuoden aikana vanhempani ovat vähän väliä kyselleet 50€-200€ edestä rahaa, jotka he lupaavat maksaa takaisin oikein tuplana takaisin. Vaikka he maksavat rahansa korkojen kera, en vain jaksa olla huonosti raha-asioitaan hoitaville mikään pankki jolta voi pummia rahaa.
Jos kieltäydyn, he mielensäpahoittavat ja vetävät herneen nenään, vetoen kuinka he ostivat minulle kaikkea kun olin lapsi tai muihin lapsuuden juttuihin. Jos näihin syytöksiin vastaan tyynesti silti ei, alkaa syyttely kuinka olen narsisti ja paska lapsi. Enää ei viitsi käydä kotona katsomassa menoa, sillä heti ensi minuuteilla alkaa kysely että voisitko lainata rahaa.
Vanhempani ovat aika köyhiä. He silti tuhlaavat rahansa tupakkaan, erilaisiin esineisiin (kalliit astiastot, vaatteet, ruoka, auto yms.), harrastuksiinsa ja yleisesti yrittävät elää kuin ylempi keskiluokka vaikka tienaavat duunarin verran. Mitään vanhaa ei myydä pois, mitään lisätunteja ei suostuta tekemään töissä ja elintapoja ei jakseta muuttaa palkkaan sopivaksi. En tiedä miten he pärjäsivät rahallisesti kun olin naiivi nuori ja asuin porukoilla.
Kuinka selittää ilman pahempaa hämminkiä, että olette paskoja rahankäyttäjiä enkä ole mikään säästöpossu?
Kommentit (4)
Ap, ihan sama mitä vaativat, olet itse hölmö jos annat rahaa. Ja jos annat rahaa olet tyhmä ja ihan turhaan vingut täällä.
Ei-sana on kätevä keksintö. Ei se ole tyhmä joka vaatii vaan se joka myöntyy.
Voi ei, ap, onpa hankala tilanne. Vanhemmillasi ei taida olla edellytyksiä tai haluja ymmärtää asiaa, noista heidän suhtautumistavoistaan päätellen. Minulle ei tulisi mielenkään haukkua lastani narsistiseksi tai ahneeksi, jos jostain syystä ylipäätään pyytäisin häneltä rahaa, ja hän järkevästi kieltäytyisi. On ollut heidän oma valintansa hankkia ja elättää sinut, se ei ole asia mistä normaali aikuinen syyllistäisi. En oikeastaan osaa neuvoa. Varaudu siihen, että sovussa ei asia selviä, vaan vanhempasi saattavat vihoitella sinulle pitkäänkin jos puolustat rajojasi ja rahojasi. Ja syy ei tosiaan ole silloin sinussa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ihan sama mitä vaativat, olet itse hölmö jos annat rahaa. Ja jos annat rahaa olet tyhmä ja ihan turhaan vingut täällä.
Ei-sana on kätevä keksintö. Ei se ole tyhmä joka vaatii vaan se joka myöntyy.
Tottakai olen käyttänyt EI-sanaa kun liika on liikaa, mutta enemmänkin tässä on se etten halua tuhota minun ja vanhempieni välejä kun sanon heille EI.
- AP
Itse vastaavassa tilanteessa laittaisin rahahanat kiinni. Tuosta ne summat vaan kasvavat kasvamistaan ja kohta ei mikään riitä.
Sano heille, että suu säkkiä myöden on muidenkin elettävä ja se on yksinkertaista. Jos ei omaa rahaa ole, niin silloin ei ostella mitään ylimääräistä, eikä mennä myöskään toisten kukkarolle.