Vanhoissa röttelöissä asuvien TALVI-vertaistukiketju
Mitä mieltä näistä pitkän ajan ennusteista?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/172e4816-b50d-4aba-9e79-78290a3b7a3f
Ahdisti lukea tuo, mutta toisaalta onpahan sitten henkisesti valmistautunut jos ennuste toteutuu.
Kommentit (17)
Kumpa se olisikin noin yksinkertaista. Nukuin viime talven pahimpina aikoina makuupussissa. Telttapatja makuupussin alla, kaksi kerrosta vaatetta päällä ja makuupussin päällä kaksi untuvapeittoa. Lehdessä oli takavuosina joku kohtalotoveri joka nukkui pilkkihaalarissa. Ap
Kyllä tässä hirvittää sähkölasku. Caruna muutenkin ryöstää.
Kaipaus on leivinuuniin ja puusaunaan. Onneksi tämä pelkkä sähkölämmitys on vain väliaikaista.
Kauhistuttaahan se. Muutenkin inhoan vanhassa talossa asumista.
Liiteri on täynnä polttopuuta, joten ei ahdista. Hyvä vain, jos saadaan järviin kunnon jäät.
Sähkölasku ahdistaa kyllä, pirtti kun lämpenee ilmalämpöpumpulla ja sähköpatterit on pahimpien pakkasten varalle. Onneksi on takka, vielä kun muistaisi polttopuita tilata.
Meillä oli viime talvena päävesijohdon lämmityskaapeli rikki eikä tiedetty sitä, joten johto jäätyi kolme kertaa siinä prosessissa. Toisaalla pönttö jäätyi pari kertaa, kiva öisin herätä vetämään sitä. Ja sulattamaan.
Eipä ahdista minuakaan. Mulla on ainakin parin vuoden kuivat polttopuut katos´alla. Ja parhaillaan teen lisää puita ja ensi kevääksi on jo rankakasassa pilkottavaa. Hyvä harrastus! Ja pieni sähkölasku.
Vierailija kirjoitti:
Kumpa se olisikin noin yksinkertaista. Nukuin viime talven pahimpina aikoina makuupussissa. Telttapatja makuupussin alla, kaksi kerrosta vaatetta päällä ja makuupussin päällä kaksi untuvapeittoa. Lehdessä oli takavuosina joku kohtalotoveri joka nukkui pilkkihaalarissa. Ap
Mikä teillä on sitten sisälämpötila?
Hah hah! Kun osaavat hädin tuskin huomisenkaan...
Ja huom. tuo on ENNUSTE.
Mä ennustan nollakelejä, kukaan ei oikeesti tiedä.
Olettepas te merkillisiä. Pistäkääs rempaten ensi kesänä, jos ei pilkkihaalarissa nukkuminen kiinnosta!
Itse asun 100v tupasessa, yläkerta on kylmillään melkein, kun alakerrassakin on nyt tarpeeksi (lämmintä) tilaa. Villasukat on hyvä idis. Pilkkihaalaria en omistakaan. Kolmessa tulipesässä pidän tulta. Yksi on kamiina, jossa en ole tänä syksynä juuri valkeaa pitänyt eli 2 pönttömuuria on riittänyt ja sitten sähkö lämmittää myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmenkymmenen asteen pakkasilla noin 14 makkarissa mutta se ei ole ongelma vaan sängyn paikka. Pitkä tarina mutta itse sänky ja sen ympäristö ja varsinkin sängyn alapuoli on jäätävän kylmä. Eikä paikkaa voi vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmenkymmenen asteen pakkasilla noin 14 makkarissa mutta se ei ole ongelma vaan sängyn paikka. Pitkä tarina mutta itse sänky ja sen ympäristö ja varsinkin sängyn alapuoli on jäätävän kylmä. Eikä paikkaa voi vaihtaa.
No älä nuku siinä jäisessä sängyssä sitten vaan vaikka tuvan lattialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remontoi.
Vaihdettiin ikkunat ja ympärille uretaania niin lakkasi puhaltamasta kylmää karmien ympäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ahdista minuakaan. Mulla on ainakin parin vuoden kuivat polttopuut katos´alla. Ja parhaillaan teen lisää puita ja ensi kevääksi on jo rankakasassa pilkottavaa. Hyvä harrastus! Ja pieni sähkölasku.
Joo... mutta minkä muun hyödykkeen kilpailutettu hinta on 10 vuoden aikana noussut 50%, 1000 eurosta 1500 euroon ilman muutosta kulutuksessa. Carunan kk-maksut on ryöstö.
Ei nyt ole lukemia mukana, mutta vuonna 2016 pyöreesti 1200 euroa ja 2018 tulee menemään lähemmäs 1600. Ei edes mitenkään erityisen kylmiä talvia.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdettiin ikkunat ja ympärille uretaania niin lakkasi puhaltamasta kylmää karmien ympäriltä.
Olisit laittanut uutta eristettä karmien ympärille ja talveksi pokiin ikkunapaperia niin olisit selvinnyt moninkertaisesti halvemmalla.
No sitten vaan puita enemmän takkaan