Kuinka paljon maksaa hoito psykiatrisella osastolla?
Jos on siis omaisuutta eikä ole sossun rahoilla, kuinka kalliiksi käy joku kuukauden, parin osastojakso?
Kommentit (29)
Ihan normaali vuorikausihoitomaksu, googlaa, omaisuutta ei lasketa.
Olen nähnyt laskuja jotka ovat 400-600e/kk osastosta riippuen. Mutta sitä luokkaa ovat.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt laskuja jotka ovat 400-600e/kk osastosta riippuen. Mutta sitä luokkaa ovat.
Eihän se kalliimpaa ole kuin vuokra, sitten.
Hoitovuorokauden hinta taitaa hiukan vaihdella kunnittain. Tästä linkistä näkee Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin hintoja: http://www.vsshp.fi/fi/potilaille-ja-laheisille/asiakasmaksut/Sivut/def…
Minä olin pk-seudulla 2 viikkoa 10 vuotta sitten ja lasku tuolloin noista kahdesta viikosta oli n. € 400,-. Nykyisin maksanee enemmän ja yhden kuukauden hinta lienee about € 1.000,-
Siinä siis veloitetaan lähinnä ruoasta ja majoituksesta. Toki hoidostakin, se vain on varsin minimaalista. Itse tapasin lääkärin vain 2 kertaa, hoitajien kanssa palaveerasimme myös tuon 2 kertaa kahden viikon aikana.
Varsin vahvasti esim. normaaliin vuorokausirytmiin perustuvaa itsehoitoa siis koko homma.
Toki siellä tapaa todella mukavia ja fiksuja ihmisiä myös. Tosin useimmat ovat todella pahasti masentuneita ja itsemurha-alttiita, myös moniongelmaisia mahtuu mukaan, joten ihan välttämättä tuokaan ei ole niin kovin tunnelmaa nostattavaa.
Nro 7 lisää vielä, että ainakin täällä pk-seudulla psykiatriselle on niin hurja jono/tarve (versus sairaalan resurssit), että minulle sanottiin heti alkuun maksimiajan, jonka osastolla voi viettää, olevan 2 viikkoa. Vain erityistapauksissa tuosta voitiin tehdä poikkeus.
Eli et Ap todennäköisesti pääse itse valitsemaan majoitusaikaasi, niin sanotusti, vaan lääkäri tekee päätöksen puolestasi.
Eikös nykyään ole voimassa se "maksukatto" jotain 600euroa per vuodessa , jonka jälkeen hoito on ilmainen?
Kuka edes pääsee kunnalliselle puolelle osastolle? Sitä pitää vähintään olla toinen jalka jo kiskoilla ennenkuin joku ottaa tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes pääsee kunnalliselle puolelle osastolle? Sitä pitää vähintään olla toinen jalka jo kiskoilla ennenkuin joku ottaa tosissaan.
Totta, on hankala päästä. Mutta eipä kai ainakaan Suomessa ole yksityisiä psykiatrisia osastoja.
Kymenlaaksossa hieman alle 500€/kk, n. 20€ vuorokausi. Sisältää lääkkeet, lääkärin käynnit, psykiatrin käynnit, fysioterapeutin, toimintaterapian, käsityöt ja tietysti ruuan ja majoituksen.
Eihän se halpaa toisaalta ole, mutta voisi olla paljon pahempikin tilanne maksujen kanssa. Yleensä sairaalan kanssa voi tehdä maksusuunnitelman, myös toimeentulotuki voi joillakin korvata.
Vierailija kirjoitti:
Eikös nykyään ole voimassa se "maksukatto" jotain 600euroa per vuodessa , jonka jälkeen hoito on ilmainen?
Ei koske psykiatrista hoitoa tuo maksukatto.
jos olet toimeentulotuella niin kai silloin sairaalakulut korvataan
En ole toimeentulotuella, mutta yhtenä vuonna synnytyksen jälkeisen masennuksen tiimoilta olin psykiatrisella osastolla yhteensä n. 3 kk hoidossa ja lopuksi työkykyarviossa. Mitään maksuja ei tullut.
N.1000 e/vrk. Vai tarkoititko yhteiskunnalle vai sinulle? Sinulle n.50 E/ vrk
Yhden syrjäytyneen henkilön / työttömän kaikki yhteiskunnalle aiheuttamat kustannukset ovat 30000 euroa vuodessa.
Jos lapsi sijoitetaan lastenkotiin, hinta on noin 50.000 euroa/vuosi.
•Jos nuori joutuu vankilaan, hinta on noin 40.000 euroa/vuosi.
•Jos lapsi/nuori sijoitetaan psykiatriseen osastohoitoon, hoidon hinta on keskimäärin 150.000 euroa per vuosi.
Vierailija kirjoitti:
M1-lähetteellä ilmainen
Ei ole. Pakkohoidosta joutuu maksamaan ihan siinä missä muustakin hoidosta. Ja tutkitusti pakkohoidosta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Ikävää että toiset joutuu maksamaan ja toiset ei
En kestä terveyden menettämistä (fyysinen, ei vie kaikkea toimintakykyä vaan mielekkyyden elämästä), ja luulen että ajaudun itsemurhaan jonkin ajan kuluttua. Minulla on lapsi. Ap