SIIVOUSGURUT hoi! Miten puhdistaa sohvatuoli?
Mulla olisi kolme sohvatuolia mitkä pitäisi puhdistaa, kaksi tuli mökiltä, joten niitä en ihan hirveän mielelläni kotiin ottaisi ilman kunnon puhdistusta. Kaikissa pinta kestää vettä eli ovat kangassohvatuoleja, joita on ohjeen mukaan kehoitettu hankaamaan kostealla rätillä puhdistukseksi. Mutta kun sillä lailla ei tahrat lähde eikä ne mökkituolit puhdistu.
Miten joku höyrytsydeemi? Entä joku pesuaine? Päällisiä ei siis saa irti, eli ei voi pistää koneeseen eikä ne mitään vedessä liotusta kestä, kun on pehmisteet alla, vaikka pintapesua vedellä kestävätkin.
Mitä ihmettä mä teen noiden kanssa?
Kommentit (11)
Huonekalukaupoissa ainakin myydään sellaisia tuolien tekstiilien pesushampoita, jotka eivät siis ole kuivapesua vaan kostuttavat kyllä pestävän tekstiilin. Itse kokeilisin tuollaista kastavampaa versiota. Oma sohvani kestää vain kuivapesun, mutta viimeisimmät liat eivät taatusti enää irtoa kuivamenetelmillä.
Höyrypesu toimii, jos pehmusteet on muuten ok kunnossa.
Jos tuolit on olleet mökillä, on "mökin haju" eli home pinttynyt pehmusteisiin niin ettei pintapesu riitä. Jos on muuten rakkaat tai arvokkaat tuolit, kannattaa verhoilla uudelleen ja vaihtaa pehmusteet.
Mulla on tosi pätevä Shark-niminen höyrytyskone sillä putsailen kaikki huonekalut, sillä saa kätevästi putsattua kaikki muutkin paikat kotona, lattiasta kattoon - ja näin olen nähnyt myös tehtävän ravintoloissa, joten varmasti paras keino putsata mööpelit. Gigantista ostin tarjouksesta tuon höyrytyspelin.
Muistahan myös tehdä se höyrytys aika pienellä volyymillä, ettei kankaat ym mene pilalle.
Ei mitään aineiden kanssa hinkkaamista vaan vuokralle höyrypesuri. Erikoisaineet maksaa saman verran ja pesurin mukana tulee ihan kelpo pesuaine.
Kiitos. Okei, eli höyrytsydeemi.
Tuossa joku mainitsi shark merkin, onko jotain muita merkkejä, mitä harkita. Tai mitä vuokrata? Mistäköhän niitä saa vuokrattua?
Ne mökkituolit ei haise homeelle, niissä on vaan hiirenkakkaa yms ollut eli eivät ole puhtaita.
Mikä ero on höyrypesurilla ja painehuuhtelulaitteella?
Ei noita nyt millään painevedellä voi suihkuttaa, ne kestää pintapesua vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero on höyrypesurilla ja painehuuhtelulaitteella?
Ei noita nyt millään painevedellä voi suihkuttaa, ne kestää pintapesua vaan.
Painehuuhtelulaite syöttää paineella vettä ja imee sen samaan aikaan pois. Ja kyllä, juuri tuollaisella voi pestä lähes kaikki tekstiilihuonekalut.Höyrypesureita on pelkkää höyryä syöttävää ja sellaisia, joka myös imee höyryn pois.
Meillä lähti sohva valkoiseksi tymäkällä peroksidi-kloriitti -liuoksella 1:2
Höytytsydeemillä. Sellaisen voi vuokrata, jos ei tarvitse kuin tähän tarkoitukseen.