En ymmärrä katumusta tai kiitollisuutta
Nämä kaksi asiaa on sellaisia, joiden pointtia en tajua. Mielestäni nämä ovat kaiketi vain tunteita ja hyvinkin turhia sellaisia.
Ymmärrän kiitollisuuden "käsitteenä", mutta en muista tunteneeni sitä. Jos olen saanut jotain pyytämällä tai pyytämättä joltain, tai on käynyt hyvä tuuri, niin tottakai olen tyytyväinen tilanteeseen. Tuntuu kuitenkin vähän ylenpalttiselta hehkutukselta olla hyvin kiitollinen jostain. Sama katumuksen kanssa: jos jotain on tehty tai tapahtunut, niin vaikuttamisen mahdollisuus asiaan on mennyt jo. Parasta mitä voi tehdä, on korjata asia, jos se ei käy, niin voi vain miettiä, miten saman voi välttää vastaisuudessa. Jos joku on tehnyt väärin minua kohtaan, heidän katumuksellaan ei ole mitään merkitystä minulle. Vain sillä on väliä, pystyykö asiaa mitenkään korvaamaan ja aikovatko he korjata sitä.
Mitä tämä kertoo minusta ihmisenä? Minkälainen käsitys teillä on katumisesta ja kiitollisuudesta?
Kommentit (24)
Pyyteetöntä rakkautta ei ole mielestäni olemassa, tai sitten en käsitä sitäkään. Kun rakastaa lastaan, niin sitähän rakastaa juuri siksi, että se on oma lapsi. Kyllähän jollain vaikka isällä voi olla lehtolapsi, joka kävelee kadulla vastaan ja ei se isä tiedä, että sitä voisi rakastaa omanaan. Adoptiolasta rakastaa, koska hommaan on sitouduttu. Puolison ja ystävän kanssa suhde perustuu vastavuoroisuuteen: rakkaus ja kiintymys on olemassa yhteisten kokemusten ja sitoutumisen takia, mutta sille on rajat. Jos luottamus rikotaan riittävän pahasti, niin rakkaus loppuu tai jos ei heti lopukaan, niin otetaan ero ja rakkaus loppuu ajan kanssa. Tai jos vastavuoroisuus loppuu ja suhde muuttuu yksipuoliseksi, niin silloinkin rakkaus toista kohtaan hiipuu ajan kanssa.
Jos auttaa ja siinä mielessä rakastaa tuntematonta henkilöä, niin sen kai tekee enimmäkseen omaksi ilokseen. Minulle on sinänsä se ja sama, tunteeko joku tuntematon jotain positiivista vai negatiivista minua kohtaan. Minulle riittää, että kohtelevat kunnollisesti tunteistaan riippumatta.
En minäkään juuri tunne noita tunteita,varsinkaan katumusta. Se kun vaatisi menneisyyden mukanaan raahaamista, menneisyyden jota ei enää saa tekemättömäksi vaikka kuinka katuisi. Nuorena kaduin kyllä kaikkea ihan liikaakin, esim. joka päivä kun tulin koulusta mietin kaikkia sanomisiani ja kaduin ja häpesin jopa varsin viattomia asioita. Jossain vaiheessa tajusin että katuminen ei auta ketään, se ei edes muuta minua "paremmaksi" joten jätän katumuksessa kierimiset väliin.
Kyllä minä silti joskus sen tiedostan että nyt en tullut toimineeksi sen mukaan minkä koen pohjimmiltani oikeaksi. Mutta ei siihen liity enää sellaista tunnereaktiota kuin joskus aikanaan, se on vain älyllinen neutraali sisäisen puheen huomio. Ja sellaisen perusteella voi ihan yhtä hyvin muuttaa käytöstään, ei siihen tunnu tarvitsevan korventavaa katumuksen tunnetta.
Kiitollisuus - tunnen sitä usein sellaisena hiljaisena tyytyväisyytenä tai rauhana, mutta en mitenkään ylenpalttisena, kuten se usein kuvataan.
Niin ja siis osaan ottaa huomioon myös sen, että jos joku kohtelee minua huonosti, niin se voi johtua siitäkin että olen itse tehnyt ehkä vahingossa jotakin, mikä saa hänet käyttäytymään sillä tavoin. Ap