Millainen narsisti on kaverina?
Epäilen ytä tuttuani narsistiksi tai sitten muuten vain hänellä on jotain pahemman luokan henkisiä sosiaalisia ongelmia.. En osaa paremminkaan nyt selittää :D
Haluaisin vain kaikenlaisia esimerkkejä, millainen ihminen narsisti on muissa kuin parisuhteessa tai työssä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Minusta erityisesti siitä erottaa narsistin, että hän vertailee itseään muihin ja kilpailee koko ajan suhteessa muihin. Oli kyseessä vaikka oma puoliso, niin jostain se kilpailu siihenkin pitää vääntää. Vaikkapa perhetaustasta. Narsisti on niin kateellinen muiden menestyksestä, ettei pysty sitä salaamaan. Jopa puolison menestyminen jollain lailla korpeaa. Narsisti voi tuntua ja näyttää ihmiseltä, jolla on kaikkea, joten muiden ihmisten on usein vaikea ymmärtää että hän on jatkuvan vertailun ja kipailun kierteessä. Häntä pidetään aikaansaavana ja kunnianhimoisena. Ryhmätyössä hän kuitenkin pelaa aina ensisijaisesti omaan pussiinsa.
Narsistin kaverina kilpailu on aina läsnä. Vaikka sitä ei itse tiedostaisi niin se on aina olemassa. Jos esim. kehut narsistille tämän siskon maisteriksi valmistumisesta. Niin narsisti kaverin ilme synkkenee ja takaisin voi tulla: "nojoo, olihan siskon valmistuminen hieno homma." Sitten hän voi jäädä miettimään tätä ja hetken päästä jatkuuu siskon vähättely"....mutta eihän se nyt ollut mitään. Koko tutkinto on ihan pilipali...jne."
Samoin mitä tahansa hyvää kerrot tapahtuneen itsellesi, niin uhriutuva narsisti haluaa välittömästi kääntää huomion itseensä. Voi alkaa surkuttelemaan omaa tilannettaan, jollla hän saa tehokkaasti hiljennettyä sinun iloisen mielesi. Narsistilla on niin huono itsetunto, että se käsitys itsestä vaihtelee tosi paljon sen mukaan kenen kanssa on tekemisissä. Jos toinen on itsevarma ja kertoo jotakin ihanaa tapahtuneen niin tämä ikään kuin alentaa narsistin hänen mielessään, hän kokee olevansa huonompi, joten hänen pitää iskeä välittömästi takaisin, jotta saa toisen mielen huonoksi ja samalla omaa mieltään paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen ytä tuttuani narsistiksi tai sitten muuten vain hänellä on jotain pahemman luokan henkisiä sosiaalisia ongelmia.. En osaa paremminkaan nyt selittää :D
Haluaisin vain kaikenlaisia esimerkkejä, millainen ihminen narsisti on muissa kuin parisuhteessa tai työssä.Miksi ajattelet kaveristasi näin? Anna esimerkkejä. Juuri Hannu Lauerma sanoi, että ne jotka nimittelevät toisia narsisteiksi, heillä on itsellään usein voimakkaita narsistisia piirteitä.
Höpö höpö. Tästä väitteestä tulee mieleen 80-luvun räkänökkapihaleikit: "Se joka sanoo on ite!"
Palattaisko asiaan. Lisää narsistikaveriesimerkkejä, plz!
Oikein, teini. Mulle tulee 60-luvun räkänokkapihaleikit. Ja värivammasia ei saa "sortaa", "miltä susta tuntus jos jättiläisvärvammanen, niiku sata miljardia tuntia pitkä tulis sortaan sua, niiku, ei kivalta, eiks je".
Mun tuntemilla narskuilla on yhteistä esimiesasema, äkkivääryys, osalla laestadiolainen tausta ja kaikki lappalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuntemilla narskuilla on yhteistä esimiesasema, äkkivääryys, osalla laestadiolainen tausta ja kaikki lappalaisia.
Tämä. ^ Valehtelee, kilahtelee, teettää muilla hommiaan, jotka väittää tehneen itse.
Pakko ottaa osaa tähän keskusteluun tuosta, että onko henkilö itse narsisti jos epäilee toista sellaiseksi. Varmasti joskus, mutta sitten monet taas eivät. Jos toistuvasti kokee joutuneensa narsistien uhreiksi on aika katsoa peiliin, sieltä saattaa katsoa läheisriippuvainen. Läheisriippuvaiset vetää magneetin tavoin narsisteja puoleensa. Täytyy myös muistaa tänä muodikkaan narsisti sanan aikakautena, että jotkut voivat olla ihan muuten vaan pissipäitä. Kaikki hankalat tyypit eivät ole narsisteja.
En kerro, että narsisti ei pääse lisää ilkeileen.
Valehtelu, rajattomuus, manipulointi, itsekkyys, hyväksikäyttö. Siinä muutamia narsistin piirteitä. Tunnen erään perheenisän joka on tällä tavoin persoonallisuushäiriöinen. Pettää myös vaimoaan minkä ehtii, ihmettelen kyllä että nainen joka on aivan fiksun oloinen ei yhtään tunnu epäilevän mitään.
Vierailija kirjoitti:
En kerro, että narsisti ei pääse lisää ilkeileen.
Ihan nyvä pointti! Kai niiltäkin voi joskus loppua ideat kesken.
Mä törmäsin kaks vuotta sitte narsistiin.
Oli aluksi oikein mukava ja lämmin minua kohtaan ja kaikki tapaamisemme päättyivät "no sano nyt sinäkin hänelle!", halusin pitää hyvät välit ja olin hieman paineenalainen niin tottakai minä olin helposti "samaa mieltä" hänen kanssaan (oli siinä taustalla vähän omaakin ajatusta, mutta enimmäkseen painostus sai sanomaan ääneen).
No viimeinen kerta päättyi juurikin tähän samaan "no sano sinäkin, sinua kuuntelee paremmin, ettei ala tekemään noin tyhmiä päätöksiä". Itse olin tyystin erimieltä ja vastasin "en tahdo sanella toiselle hänen rahan käyttöä, kun ne ovat hänen rahansa ja minusta harrastuksen aloittaminen on ihan hyvä idea".
Se katse, niin jäätävän pitkä vihainen tuijotus joka kohdistui minuun kun uskalsin sanoa oman mielipiteeni..
Sen jälkeen minua ei kutsuttu kahville, minulle v*ttuiltiin, elämäni meni helvetiksi ja lopussa olin pelkkää ilmaa. Minut saatiin tuntemaan itseni arvottomaksi ihmis p*skaksi jolla ei ole oikeuksia mihinkään.
Kaikki mistä välitin vietiin repimällä elämästäni ja en koskaan tuntenut oloani niin yksinäiseksi, kuin jollakin olisi ollut kokoajan ote minusta, koko lähipiiri käännettiin minua vastaan.
Nyt olen katkaissut välit ja muuttanut. Löytänyt oman onneni uudestaan jättäen sen ahdistuksen ja varpasillaan olon taakseni.
En voi tätä kaikkea paremmin selittää, ettei kukaan tunnista ketään ja tuon paremmin en osaa kuvata sitä myrskyä mikä vastustamisesta seurasi. (Koko p*ska kohtelu kesti 1,5v).
Vieläkin pelkään, että kohtaamme jossakin.
Ja en varsinaisesti ollut edes itse narsistin kohde, vain pelkkä välikappale millä hallita paremmin toista ihmistä.
Imartelee, liehittelee, haluaa olla koko ajan yhdessä, vakuuttelee ystävyyttä.
Alat huomata jotain mätää. Valehtelee, puhuu ristiin, saa ihme kohtauksia, juonittelee, kertoo sulle muiden salaisuuksia ja tietty sun salaisuuksia muille.
Paras häipyä ennen kuin tapahtuu mitään pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Epäilee usein sanojasi koska itse valehtelee paljon. Valehtelijat yleensä luulevat että muutkin ovat huijareita samoin kuin itsekin.
Etsii heikkouksiasi ja tuo ne esiin kylmästi.
Vertailee ja kilpailee kaikessa kanssasi.
Kateellinen, vähättelevä.
Teeskentelee usein uhria, koittaa saada muita vilpillisesti huonoon valoon.
Tunkee nk. reviirillesi, ei näe missään rajoja. Tunkeutuu elämääsi ja pyrkii määräilemään.
Narsisti hylkää ihmiset jotka näkevät hänen läpi.
Narsistilla on oikeuksia omasta mielestään enemmän kuin muilla. Ei ymmärrä reiluudesta mitään. Omat käytössäännöt.
Kerää ympärilleen hovia, jotka mielistelevät häntä.
Mullakin tunne että ex-kaverillani on persoonallisuudessa jotain narsistista ja että osuin vähän siihen puoleen ja hän ”paljastui”. Sitten se olikin siinä. Hän blokkasi mut kaikesta elämästään. Yritän toipua edelleen.
Samoin pettäjät luulee, että muutkin pettävät.