Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletteko kohdanneet epäpäteviä psykoterapeutteja/psykologeja?

Vierailija
16.11.2018 |

Itse oli erikoinen terapiasuhde. Terapeutti sanoi joskus toisin ja sitten taas toisena ajankohtana toisin. Hän oli lähes tulkoon aina itse oikeassa ja onnistui aina "kiemurtelemaan" vaikeista tilanteista pois, esim sanomalla "ai sinä ymmärsit sen noin" jne. Musta muuttui valkoiseksi hänen suussaan. Lausunnossakin hän yhdisteli asioita erikoisella tavalla.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
16.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laakson psykiatrian poliklinikalla olen törmännyt täysin ammattitaidottomaan psykologiin. Hänen tarkoitus oli kirjoittaa minusta lausunto ja ei keksinyt minusta mitään myönteistä sanottavaa.

Kannattaa sanoa, mitä haluat sinusta kirjoitettavan.

Minä vaadin aina, että kauneudestani kirjoitetaan.

Vierailija
22/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin terapeutille, joka kertoi ettei ole valmistunut psykoterapeuttikoulutuksesta, vaan lopputyö on vielä kesken. Sanoi kuitenkin tarjoavansa kognitiivista psykoterapiaa, ja myös laskuissa luki "psykoterapia". Aluksi kävi mielessä, että saako hän sanoa tarjoavansa kognitiivista psykoterapiaa, kun ei ole valmistunut kognitiiviseksi psykoterapeutiksi, mutta liian "kilttinä" ihmisenä mietin, että en saa epäillä häntä noin loukkaavalla tavalla. Kävin hänen luonaan vuosia, ja aloin huomaamaan että hänellä on omituisia tapoja tehdä työtä, esimerkiksi hän pyrki kieltämään negatiiviset asiat, joita olin kertonut omasta elämästäni. Näitä negatiivisia asioita, kuten koulukiusaamista, ei sitten voinut käsitellä terapiassa, koska terapeutti ei uskonut niitten olemassaoloon. Jäin yksin vaikeiden asioiden kanssa, ja masennuin entistä enemmän. Annoin terapeutille palautetta, ja terapeutti reagoi niin, että hän ehdotti terapiasuhteen lopettamista. Siinä vaiheessa aloin taas miettiä, voiko terapeutti sanoa tarjoavansa psykoterapiaa, jos ei ole valmistunut. Soitin Valviralle ja heidän vastaus oli, että ei, jos ei ole valmistunut psykoterapeutiksi, ei voi sanoa tarjoavansa psykoterapiaa. Huijasikohan tämä terapeutti minua ihan tahallaan...? Tuntuu ihan hirveältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
24/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
25/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihme psykiatri. Juuri sellainen ihminen, joka on syntynyt hyvään perheeseen eikä ole koskaan kokenut yhtään vastoinkäymistä.

Teetti mulla mm musteläiskätestin ja kun kerroin lapsuudestani ja äitini kertoi lapsuudestani olikin kaikki siinä pielessä. Olin rauhallinen lapsi, mutta psykiatrin mielestä epänormaalin passiivinen. Itse kuvittelin eläneeni täysin normaalin lapsuuden, ja kuvittelen yhä. Annoin psykiatrin päätelmien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Hän keskittyi täysin epäilen naisiin asioihin

Onneksi mulla oli pääjuttukaverina maailman ihanin psykiatrinen hoitaja. Ilman häntä en olisi toipunut takaisin työ- ja elinkelpoiseksi.

Vierailija
27/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menin terapeutille, joka kertoi ettei ole valmistunut psykoterapeuttikoulutuksesta, vaan lopputyö on vielä kesken. Sanoi kuitenkin tarjoavansa kognitiivista psykoterapiaa, ja myös laskuissa luki "psykoterapia". Aluksi kävi mielessä, että saako hän sanoa tarjoavansa kognitiivista psykoterapiaa, kun ei ole valmistunut kognitiiviseksi psykoterapeutiksi, mutta liian "kilttinä" ihmisenä mietin, että en saa epäillä häntä noin loukkaavalla tavalla. Kävin hänen luonaan vuosia, ja aloin huomaamaan että hänellä on omituisia tapoja tehdä työtä, esimerkiksi hän pyrki kieltämään negatiiviset asiat, joita olin kertonut omasta elämästäni. Näitä negatiivisia asioita, kuten koulukiusaamista, ei sitten voinut käsitellä terapiassa, koska terapeutti ei uskonut niitten olemassaoloon. Jäin yksin vaikeiden asioiden kanssa, ja masennuin entistä enemmän. Annoin terapeutille palautetta, ja terapeutti reagoi niin, että hän ehdotti terapiasuhteen lopettamista. Siinä vaiheessa aloin taas miettiä, voiko terapeutti sanoa tarjoavansa psykoterapiaa, jos ei ole valmistunut. Soitin Valviralle ja heidän vastaus oli, että ei, jos ei ole valmistunut psykoterapeutiksi, ei voi sanoa tarjoavansa psykoterapiaa. Huijasikohan tämä terapeutti minua ihan tahallaan...? Tuntuu ihan hirveältä.

Jatkoa:

Jouduinko minä rikoksen kohteeksi? Mitä mieltä olette?

Vierailija
28/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. 2000-luvun puolivälissä PHKS:ssa ihmisille, joilla oli kaikki ADD/ADHD:n merkit, määrättiin SSRI-lääkitystä. Älytöntä, tehotonta ja edesvastuutonta.

Vierailija
29/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka kuinka monta. Kelan maksama terapeutti halusi olla kanssani kaveri ja kuunteli innoissaan juttujani vkonloppusekoiluistani (hypomaniassa tehtyjä) muttei osannut auttaa. Hän oli aika nuori kyllä mutta täysin epäpätevä. Muitakaan ei ollut tarjolla joten oli pakko käydä.

Toinen tampereella. Kärsin yksinäisyydestä ja sanoin että olen nettideiteillä käynyt. Hän sanoi että netissä on vain luusereita. Kerroin että kärsin misofoniasta eli ääniherkkyydestä, hän sanoi että laita radio kovemmalle. Onhan näitä.

Vierailija
30/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme tyttäreni kanssa käyneet perheneuvolan psykologilla ja en oikein tiedä, mitä ajatella. Perheemme on kokenut suuria menetyksiä ja vaikeita asioita. Hän sanoi: "Näitä tapahtumia ennen olitte siis normaali perhe? ". Joo ja ollaan edelleen, jos minulta kysytään. Psykologi on hyvin käytännönläheinen, liiankin. Viimeksi ehdotti meille katsoisimme yhdessä televisiota. Tytär keksi monta syytä, miksi ei, mm. sen ettei halua käyttää silmälaseja kotona. Psykologi kysyi, että voisiko huonekalujen järjestystä vaihtaa... Siis, koska tytär ei suostu käyttämään laseja, aika erikoinen ehdotus.

Vierailija
31/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei papereihin voida mitä tahansa kirjoittaa. Jos huomaa psykologin alkavan kirjoittaa epäasiallisia asioita niin on hyvä vaihtaa toiselle. On järkevää joskus tarkistaa ettei tietoihin mene vaikka väärää tietoa. Monet kirjaavat ulkomuistista ja väärät tiedot on inhottavia. 

Vierailija
32/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa joku psykologi Oulussa aikoinaan kysyi musteläiskätestiä teettäessään että "ootko ihan varma" kun vastasin mitä näin.

Vierailija
33/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannataa oikeasti miettiä tarkasti mitä sanoo eikä vain puhu mitä mieleen tulee, eikä varsinkaan jutustele. kaikki ei oikein tajua että ne sanomiset voidaan ottaa vakavasti. 

Vierailija
34/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten määrittellään epäpätevä? Henkilökemiat on vaikea juttu, mutta vasta siinä vaiheessa lähtisin oikeasti epäilemään pätevyyttä, jos terapeutti:

- ei muista kertomiasi asioita

- myöhästelee toistuvasti

- tuo jatkuvasti oman subjektiivisen näkökulmansa/ratkaisinsa dominoivasti esiin

- tuntuu ettei ole puolellasi

- rikkoo eettisiä rajoja työssään

- ottaa mykän kuuntelijan roolin (tällainen löytyy varmasti ilmaiseksikin)

- asettuu ihmisenä yläpuolellesi

Sepä se, miten määritellään. Muodollisesti pätevä terapeutti ei kuitenkaan osaa välttämättä kauheasti. 

Vierailija
35/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Miten suhtaudut terapeuttiin joka on aivan pihalla asioista ja lässyttää kuin lapselle. Näitä on monia. Varmasti toimii hyvin yksioikoiselle ihmiselle tämäkin tyyli, mutta superkriittisen ja analysoivan potilaan kanssa päiväkotimeininki aiheuttaa aggressiota ja turhautumista. Samaa menetelmää käytetään kaikkiin, samat opetellut lauseet ja olettamukset automaationa

Vierailija
36/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena exäni oli äkkiä tullut isäksi.

Siksi ahdistuin nähdessäni pikkulapsia. Minua oli myös hyväksikäytetty lapsena.

Psykologilla oli omien lastensa suuret valokuvat työhuoneessa seinällä, Helsingin kaupungin mielenterveystoimistossa eikä hän suostunut piilottamaan kuvia käyntiin ajaksi. Sanoin kuvista kerran ja hän sai hirveän raivarin.

Hän myös sanoi ettei ihme kun poikaystäväsi halusi olla jonkun toisen kanssa.

Jokin aika näin tuon naisen metroasemalla. Sama ymmärtämättömyys ja huonous hohti metrien päähän.

Näissä on se vika ettei ne edes ymmärrä huonouttaan.

Ps. En vihaa lapsia, mutta siinä vaiheessa ahdistus oli valtava

Vierailija
37/40 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Oon kirjoittanut siitä täällä jo.

Täysin epäpätevä. Puhui mm. omia asioitaan.

Paljon olisi kerrottavaa mutta en viitsi nyt kaikkea kirjoittaa.

Vierailija
38/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin. Miten suhtaudut terapeuttiin joka on aivan pihalla asioista ja lässyttää kuin lapselle. Näitä on monia. Varmasti toimii hyvin yksioikoiselle ihmiselle tämäkin tyyli, mutta superkriittisen ja analysoivan potilaan kanssa päiväkotimeininki aiheuttaa aggressiota ja turhautumista. Samaa menetelmää käytetään kaikkiin, samat opetellut lauseet ja olettamukset automaationa

Just nuo oletukset ja tulkinnat.

Vierailija
39/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisinaan olen julkiterhikin kurkannut ja kaikilla on ollut oikeudet joten joku pätevyys täytyy olla. Minun käsitykseni heidän pätevyydestään on taas toinen asia ja henkilökemiat kolmas.

Vierailija
40/40 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laakson psykiatrian poliklinikalla olen törmännyt täysin ammattitaidottomaan psykologiin. Hänen tarkoitus oli kirjoittaa minusta lausunto ja ei keksinyt minusta mitään myönteistä sanottavaa.

Silloin kun itse hain Kelasta tuke terapiaan pääsemiseen yms olin vain tyytyväinen että lausunnot olivat mahdollisimman negatiivisia että tuet irtoaisivat. Ei toki niin negatiivisia että hoidosta ei katsota olevan hyötyä muttei mitään mistä voisi päätellä että menee mahtavasti eikä mikään vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi