Mietintöjä etuuksien nostamisesta vastikkeetta
Kyllä tässä väkisinkin herää miettimään, miten on mahdollista joidenkin kotona oleminen vuosia nostaen työttömyyskorvauksia, asumistukea ja toimeentulotukea tekemättä yhtään mitään?
Opiskelevat perheelliset ollaan pienituloisia (köyhiä) ja selvitään pienellä opintorahalla jonka lisäksi on pakko nostaa lainaa jotta selviää elämisen kuluista. Siltikään se raha ei tahdo riittää ja jos joku rahoittaa matkoja lainoilla, niin silloin ei oikeasti ole pienituloinen vaan sitä rahaa on joko jemmassa tai on perheessä joku hyvätuloinen.
Ei tämä ihan oikein mene. Opintotuki velvoittaa saamaan tuloksia aikaan ja oman edun vuoksi on parempi pystyä nopeampaan tahtiin opinnoissa. Lainamäärä kasvaa hillittömän paljon mitä kauemmin opiskelee vaikka olisi normiajasta kyse. Mistään ei saa rahaa enempää jos ei onnistu saamaan osa-aikatyötä ja järkyttävä laina odottaa kun valmistuu. Samaan aikaan ne jotka vain lisääntyy kotona tai päättävät jäädä kotoilemaan, saavat rahaa eikä tarvitse murehtia velkataakoista. Tämä tietty aiheuttaa närää kun sen sanoo ääneen. Olen itsekin perheellinen ja opiskellut sekä tehnyt duunia aika nopeasti perheenkasvun myötä. En ole jäänyt roikkumaan tukien varaan. Päätin lähteä opiskelemaan korkeakouluun koska aikaisempi ala ei työllistä tarpeeksi hyvin. Tätä ennen pidin ihan hyväksyttävänä sitä, että pitkäaikaistyötön tai kotiäiti saa tukia elämiseen. En enää. On väärin, että monet voi rahoittaa elämisensä kun samaan aikaan ne jotka yrittää, ovat kaulaa myöten kusessa lainojen kanssa. En ihmettele enää yhtään, miten joillain työttömillä perheellisillä on varaa kustantaa matkoja ja joulut kun tuet juoksee. Enkä myöskään ihmettele enää sitä, miksi ihmisillä menee hermot kun jotkut kerää kaikki tuet, etuudet ja rahat taskuun kun monilla on suhteellisen kipeä tilanne eivätkä silti valita kun ei ole rahaa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko ihan sitä mieltä, että ikäiseni, 56vuotias, joka on ollut töissä 15vuotiaasta saakka, sain yt-neuvotteluissa potkut, 55vuotiaana, ei ole maksanut tarpeeksi veroja yhteiskuntamme hyväksi? En voi mitään sille, että ikäistäni ei kukaan halua palkata töihin. Kaikkea olen yrittänyt ja lähettänyt lukemattomia hakemuksia. Koskaan ei vastausta tule. Oletko kuullut ikäsyrjinnästä työelämässä? Suomessa on puolimiljoonaa työtöntä, emme me kaikki ole laiskoja loisia, vaikka meidät halutaan laiskoiksi mediassa leimata. Mieluummin minä tekisin töitä, kuin kituisin 518€/kk työmarkkinatuella.
Ajattelitko samoin työssä ollessa?
Tiedätkö, että on olemassa ihmisiä, jotka eivät vaihda kantaansa kamelontin tavoin omien intressien perässä, vaan kykenevät asettumaan toisen ihmisen asemaan silloinkin kun se eroaa omastaan? Heitä kutsutaan empatiakykyisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, oletko ihan sitä mieltä, että ikäiseni, 56vuotias, joka on ollut töissä 15vuotiaasta saakka, sain yt-neuvotteluissa potkut, 55vuotiaana, ei ole maksanut tarpeeksi veroja yhteiskuntamme hyväksi? En voi mitään sille, että ikäistäni ei kukaan halua palkata töihin. Kaikkea olen yrittänyt ja lähettänyt lukemattomia hakemuksia. Koskaan ei vastausta tule. Oletko kuullut ikäsyrjinnästä työelämässä? Suomessa on puolimiljoonaa työtöntä, emme me kaikki ole laiskoja loisia, vaikka meidät halutaan laiskoiksi mediassa leimata. Mieluummin minä tekisin töitä, kuin kituisin 518€/kk työmarkkinatuella.
Tiedätkö, että on olemassa ihmisiä, jotka eivät vaihda kantaansa kamelontin tavoin omien intressien perässä, vaan kykenevät asettumaan toisen ihmisen asemaan silloinkin kun se eroaa omastaan? Heitä kutsutaan empatiakykyisiksi.
Siis tämä edellinen oli ohiksen kommentti, en ole tuo 56 v.
Minä olen ollut työelämässä yli 30 vuotta, mutta voin myöskin tuntea empatiaa työtömiä, sairaita yms kohtaan. Enhän elä missään tyhjiössä myöskään, joten suvusta ja ystäväoiiristä löytyy niin yli 55 vuotiaina poispotkittuja, nuoria,jotka ei saa työtä ahkerasta opiskelusta huolimatta, sekä niitä jotka oivat sairastuneita.
Taidat olla lääkiksessä? Siellä on paljon opiskelijoita, jotka tietävät olevansa turvassa työllistymisen suhteen, joten voivat kukkoilla rauhassa. Kauppiksessakin alkuun on samankaltaista asennetta, mutta kun aletaan vähitellen huomaamaan, että päitä tippuu urapoluilla, niin se pakottaa nöyrtymään ennemmin tai myöhemmin.
Ap edustaa empatiakyvytöntä ihmisryhmää, jolle oma totuus on se ainoa oikea. Tulevaisuus näyttää todella huonolta, kun hänlaisiaan näyttää olevan enemmän ja enemmän nykymaailmassa. Minä ensin, muut kuolkoot, jos eivät pärjää. Empatia on hävinnyt maailmasta.
AP on hyvä ja odottaa sitä kun viisikymppisenä saa yyteessä kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei rehellisesti sanottuna ole ikinä virittänyt se että mun veroista saa tukea joku työtön. En ikinä ole ajatellut että MUN verot olis jotenkin korvamerkitty työttömille. En edes ajattele koko veroja vaikka niitä ihan kivasti maksankin ja puoliso vielä paljon enemmän. Mä ajattelen että ollaan itsekin niistä saatu, mm. koulutukset, infraa, tuettu päivähoito, turvallisuus - poliisi on pelastanut mieheni hengen ja lapseni saanut hyvää hoitoa julkisella puolella sairauteen.
Olen töissä ja pidän lainaamasi kirjoittajan juttua sietämättömänä. En siksi, että hän "loisi työttömänä" vaan siksi, miten typerää tämä on. 56-vuotiaat on liian vanhoja työmarkkinoille samaan aikaan kun eläkeikää nostetaan kohta jo seitsemäänkymppiin.
Aivan älytöntä yläasteikäisen aivopierukirjoitusta taas... Kirjoittaja ei ole sen verran sivistynyt, että tietäisi työttömyydestä ilmiönä yleissivistävällä tasolla. Eikä liioin omat ajattelutaidot näytä vievän pidemmälle nekään. Jos tällainenkin henkilö työllistyy (vieläpä kork.koulutusta vaativalle alalle), niin muillakin on toivoa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä väkisinkin herää miettimään, miten on mahdollista joidenkin kotona oleminen vuosia nostaen työttömyyskorvauksia, asumistukea ja toimeentulotukea tekemättä yhtään mitään?
Opiskelevat perheelliset ollaan pienituloisia (köyhiä) ja selvitään pienellä opintorahalla jonka lisäksi on pakko nostaa lainaa jotta selviää elämisen kuluista. Siltikään se raha ei tahdo riittää ja jos joku rahoittaa matkoja lainoilla, niin silloin ei oikeasti ole pienituloinen vaan sitä rahaa on joko jemmassa tai on perheessä joku hyvätuloinen.Ei tämä ihan oikein mene. Opintotuki velvoittaa saamaan tuloksia aikaan ja oman edun vuoksi on parempi pystyä nopeampaan tahtiin opinnoissa. Lainamäärä kasvaa hillittömän paljon mitä kauemmin opiskelee vaikka olisi normiajasta kyse. Mistään ei saa rahaa enempää jos ei onnistu saamaan osa-aikatyötä ja järkyttävä laina odottaa kun valmistuu. Samaan aikaan ne jotka vain lisääntyy kotona tai päättävät jäädä kotoilemaan, saavat rahaa eikä tarvitse murehtia velkataakoista. Tämä tietty aiheuttaa närää kun sen sanoo ääneen. Olen itsekin perheellinen ja opiskellut sekä tehnyt duunia aika nopeasti perheenkasvun myötä. En ole jäänyt roikkumaan tukien varaan. Päätin lähteä opiskelemaan korkeakouluun koska aikaisempi ala ei työllistä tarpeeksi hyvin. Tätä ennen pidin ihan hyväksyttävänä sitä, että pitkäaikaistyötön tai kotiäiti saa tukia elämiseen. En enää. On väärin, että monet voi rahoittaa elämisensä kun samaan aikaan ne jotka yrittää, ovat kaulaa myöten kusessa lainojen kanssa. En ihmettele enää yhtään, miten joillain työttömillä perheellisillä on varaa kustantaa matkoja ja joulut kun tuet juoksee. Enkä myöskään ihmettele enää sitä, miksi ihmisillä menee hermot kun jotkut kerää kaikki tuet, etuudet ja rahat taskuun kun monilla on suhteellisen kipeä tilanne eivätkä silti valita kun ei ole rahaa.
No sinä ainakin jaksat valittaa. Ja etuuksia nostat itsekin, vai miksi luulet saamiasi opintotukea ja lapsilisiä? Olisit opiskellut ensin ja valmistuttuasi vasta lisääntynyt. On tämä uskomatonta tämä suomalaisten tuntema kateus. Missään muualla maailmassa tuskin kaikkein vähäosaisimpia ja köyhiä näin paljon kadehditaan.
Tervetuloa valmistumisen jälkeiseen elämään! Hanttihommin ei huolita eikä oman alan ovet aukea perheelliselle vähäisellä kokemuksella, kun vastassa on kovalla alalla nälkäisiä nuoria, jotka ovat kilpailleet koko ikänsä kaikesta eikä perhettä rasitteena.
T. Korkeakoulutettu inhimilliseen ja moniulotteiseen ajatteluun kykenevä työtön, jolla on työintoa.