Te joilla toimii teinipoikien kanssa nukkumaanmenoajat, kertokaa arjestanne, miten saatte kaverin unten maille ajoissa...
Ja mihin aikaan. Sanktiot kun ei suostu ja valvoo salaa.
Kommentit (29)
Ei meillä ole mitään kamalaa kasvattamatta jätettyä hirviötä talossa :). Yleisesti ottaen poika on mallia liiankin kiltti, mutta tästä asiasta on nyt keksinyt tehdä väännön kun selvästi saa aikuisen hermostumaan. Lähinä siksi että stressaan oman uneni riittävyyttä kun patistelen teiniä iltapalalle (tuun sitten kun pelaamiselta pääsen eli 45 minuutin kuluttua), suihkuun ja nukkumaan ja koko touhu ärsyttää säännöllisesti niin että itsekin sitten nukkuminen tulee hankalammaksi. Tätä samaa asennetta oli aikanaan uhmaiässä, teki jotain kiellettyä ja katsoi vanhempia juurikin siihen tyyliin että mitäs nyt. Ja sitten kun kyseinen asia saatiin käsiteltyä ja teki lievemmän version asiasta ja katsoi taas että entäs NYT :)? Lähinnä tässä kiinnostaa että missä menee natsimutsin raja. No ilmeisesti meillä ei vielä olla siinä pisteessä. En haluaisi toimia teinin kanssa niin että hänestä tulee ylikiltti, kun se on mielestäni suurempi vaara. Ja silti olisi untakin saatava. Ap
Meillä pitää nuoren miehen olla sängyssään klo 10 arkisin. On mennyt pienestä vastustelusta huolimatta aika kiltisti. Sanoo tekevänsä omien sanojensa mukaan "käsitöitä ja lukevansa askartelulehtiä" jos ei tule uni silmään. Mielestäni ihan hyvä jos neuloo tai virkkaa jotain ja lueskelee. Olen joskus uhannut ottaa lehdet ja kutimet pois jos ei ole kymmeneltä sängyssä.
Meillä oli lapsilla aina tarkka nukkumaanmenoaika. Olemme sellaista sukupuuta, että yhdeksän tunnin unet ovat kaikille mieleen. Nukkumaanmenosta ei olekaan juuri tarvinnut tapella. Kehotin aikanaan lapsia tarkkailemaan kavereita koulussa ja miettimään miltä päivä mahtaa tuntua niistä, jotka eivät ole nukkuneet kunnolla. Monesti lapset sanoivatkin, että eivät itse jaksaisi elää sillä tyylillä.
Itse kallistuisin samalle linjalle kuin muutama muukin täällä, eli kaikki elektroniikka pois yöksi. Kaipa niistä painavimmistakin jonkin elintärkeän johdon saa pois, ettei koko vehjettä tarvitse nostella. Sinänsä on ihan hyvä, että teini kapinoi noin pienellä mittakaavalla. Niin kauan kuin riidellään vain nukkumaanmenoajoista, nuorella on asiat vielä hyvällä mallilla.
Me ei olla muuta keksitty kuin että puhelimet otetaan pois. Vihoviimeistään 21.30. Kyse 14-vuotiaasta. Ei muuten sitten kauheasti nukkumaan kehoteta. Mutta ilman puhelinta ei viihdy itsekseen hereillä.
Mun mielestä puhelimen käyttöä pitää valvoa. Eihän suuri osa aikuisistakaan osaa rajoittaa puhelimen käyttöään. Meidän perheessä kenenkään puhelin ei ole makuuhuoneessa.
Vierailija kirjoitti:
poika täytti pari päivää sitten 12v. Menee arki-iltaisin viimeistään 21.30 nukkumaan ihan kitisemättä.
Viikonloppuisin valvoo yleensä tunnin-pari pidempään ja nukkumaan menee silloinkin ihan käskemättä kun alkaa väsyttämään.
Tuo nyt ei edes ole mikään teini!
Meidä 15 v mennee arkena klo 22 nukkumaan. Tietää muuten olevansa ihan nuutunut koulussa. Mielellään valvoisi myöhempään, mutta tietää että nukkumaan on pakko mennä oman jaksamisen vuoksi.
Minä olen mallina ja menen myös tuolloin nukkumaan. Isänsä valvoo myöhään, mutta menee töihin vasta kympiksi.
Jotenkin tämä homma toimii aika hyvin. Monesta muusta asiasta (kuten kotitöistä) väännetään kovempaa. Viikonloppuna valvoo niin myöhään kuin huvittaa. Ehkä 02 menee nukkumaan.
Meillä herää aikaisin ja nukkumaankin menee kohtuu ajassa ihan luonnostaan. Kesäisin valvoo muttei näin kouluaikoina. Toimii. Ei ongelmia meillä. 15-, 14- ja 12-v. pojat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki digivehkeet pois yöksi. Tuskin valvoo enää, kun ei ole muuta tekemistä kuin lukeminen. Minusta tämä on ihan itsestäänselvä ja helppo juttu.
Teinin digivehkeiden jokailtainen siirto huoneestaan jonnekin muualle ei kyllä ole mikään helppo juttu.
Täh? Puhelin pois. Pelikoneet yms. yhteisiin tiloihin.
T. Kahden teinin ja yhden alakoululaisen äiti, minun kommenttini yläpuolella. Kuka ihme käskee viritellä pelikoneet teinin huoneeseen? Elämä on toki helppoa kun mussukka pelaa huoneessaan kaikki illat ja yöt.
...siis väsymys pelaamisen takia, joka ilmenee nuokkumisena koulussa. Tarkoitin.