Kannattaako sairaanhoitajasta vaihtaa sosionomiksi?
Sellainen kliininen hoitotyö ei ehkä olekaan juttuni. En halua työskennellä myöskään piikkien ja eritteiden kanssa, joten vaihdan alaa. Olen siis vasta opiskelija. Kannattaisiko sosionomiksi yrittää vaihtaa? Mielipiteitä ja kokemuksia?
Kommentit (30)
Voihan sairaanhoitajakin työskennellä ei-kliinisessä ympäristössä, esim. Mielenterveyspotilaiden parissa. Harjoittelut toki pitää suorittaa.
Vaihtaisit järkevän ammatin sossun höpöhommiin? Ei ikinä kannata.
Vierailija kirjoitti:
Sossu on vähän jokapaikan höylä. Ei ole "pätevä" mihinkään. Mene yliopistoon.
Yliopistossa ei oikein muu kiinnostaisi kuin farmasia tai kasvatustieteet. Mutta mä vähän luulen, ettei sinne niin vaan "mennä". :D
AP
En itse vaihtaisi tai siis yrittäi hakeutua sosionomiopitoihin sairaanhoitaja taustalla. Vaan pykisin opiseklemaan esimerkiksi sosiaalityöntekijäksi, jolloin vaihtoehtoja tulevien työtehtävien suhteen olisi enempi tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistossa ei oikein muu kiinnostaisi kuin farmasia tai kasvatustieteet. Mutta mä vähän luulen, ettei sinne niin vaan "mennä". :D
AP
Juu ei se amisten paikka olekaan. Hyvä että tiedostot rajasi. Vaihda vaan sosionomiksi, miksei? Hienoa ymmärtää asia jo opiskeluvaiheessa. Vielä hienompaa tietysti ottaa alasta selvää ennenkuin aloittaa edes opinnot esim. että sh käyttää neuloja ym. tietoa, niin ei turhaan edes hakeudu alalle. Osaatko ottaa selvää mitä töitä sosionomit tekevät vai pitääkö mun googlettaa sulle?
Vierailija kirjoitti:
Sosionomin pätevyys on laissa määritelty.
Työpaikkoina lastenkodit, sosiaalitoimistot, kela, matalan kynnyksen kohtaamispaikat, päihdetyö jne.
Riippuu luonteesta ja kemioista. Itse pidän sairaanhoitajan työasusta. Voihan sosionominkin pyytää pukeutumaan sellaiseen kotioloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Kijoitit kuitenkin, että sosionomia kiinnostaa. - Mikä siinä kiinnostaa? - Oletko edes tutstunut, millaisiin tehtäviin voi päätyä opiskelemalla yliopsitolla sosiaalityötä (vs. sosionomi -opitoihin). On totta, että opiskelupaikan saaminen saattaa yliopistolta olla vaikeampaa kuin ammattikorkeakoulusta, juuri näiden kahden alan osalta. Mutta hei valtaosa varovaisen arvioni mukaan noin 98% yliopistolla opiekelevista on eläviä ja joskus vielä kuolevia ihmisiä. Omasta kiinnostuksesta ja halusta se lähtee. Ei yliopisto tietenkään ole kaikkien paikka ja sosinomejakin tarvitaan. Mutta lähinnä aattelin, että sairaanhoitajan ja sosionomin tutkinnot ovat tavallaan samantason tutkinnot, joten hankkiutumalla yliopistolle saattaisir hieman mennä eteenpäin. - sosiaali ja terveysala kun on hyvässä ja pahassa verraten tiukka ja ankara siitä, että millainen tutkinto tulee olla, että voi ylipäätään päästä tiettyihin tehtäviin. -
Erityinen Ammattihenkilölaki mielestäni osoittaa hyvin sem että )sosiaalialan ammattilaisten arvostus ja työn merkittävyys on tunnustettu ja nostettu sille tasolle, että työntekijöiden koulutuksella, ammattitaidolla ja työkyvyllä katsotaan olevan merkitystä sosiaalihuollon toteuttamisessa. Kuka tahansa ei enää voi toimia sosiaalihuollon ammateissa. -Laki selkeyttääkin sosiaalihuollon ammattihenkilöiden tehtävärakennetta ja tehtävien jakoa joista osa on säädetty tietyn tutkinnon tai ammattipätevyyden suorittaneen henkilön hoidettaviksi. Esimerkiksi soisaalityöntekijällä (eli ao tutkinnon haltijalla) on joukko erityisiä velvollisuuksia, joita ei voida uskoa ja antaa esimerkiksi sosionomille. - Sosiaalityöntekijä vastaa sosiaalityön ammatillisesta johtamisesta sekä yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen sosiaalisen tuen ja palvelujen tarpeeseen vastaavasta sosiaalityön asiakas- ja asiantuntijatyöstä sekä sen vaikutusten seurannasta ja arvioinnista.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu luonteesta ja kemioista. Itse pidän sairaanhoitajan työasusta. Voihan sosionominkin pyytää pukeutumaan sellaiseen kotioloissa.
Pidät siis väljä t-paita suorat housut -lookista. Selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Juu ei se amisten paikka olekaan. Hyvä että tiedostot rajasi. Vaihda vaan sosionomiksi, miksei? Hienoa ymmärtää asia jo opiskeluvaiheessa. Vielä hienompaa tietysti ottaa alasta selvää ennenkuin aloittaa edes opinnot esim. että sh käyttää neuloja ym. tietoa, niin ei turhaan edes hakeudu alalle. Osaatko ottaa selvää mitä töitä sosionomit tekevät vai pitääkö mun googlettaa sulle?
Että voi ihminen olla ylimielinen idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Taidat olla itse se ihminen, jolla ei aikoinaan ollut rohkeutta vaihtaa alaa ja nyt olet p askassa työssä ;)
Katkeruus paistaa läpi.
On rohkeutta vaihtaa alaa jos todella tuntee, ettei ole oma juttu. Itse jätin lähäriopinnot vuoden jälkeen kesken ja elämäni parhain päätös ehdottomasti. Kaveri jätti tradenomin tutkinnon eikä kadu yhtään.
Vierailija kirjoitti:
On rohkeutta vaihtaa alaa jos todella tuntee, ettei ole oma juttu. Itse jätin lähäriopinnot vuoden jälkeen kesken ja elämäni parhain päätös ehdottomasti. Kaveri jätti tradenomin tutkinnon eikä kadu yhtään.
Rohkeutta se toden totta vaatii. Ja kylmähermoisuutta. - Tämän palstan kirjoituksia lukiessa voi saada tukea mutta valutettavasti myös päälleen kasan sontaa. Tsemppiä Ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Voi pakahdu omahyväisyyteesi. Tuli mieleen se Harry Potterin isäpuoli. :D
Miten esim. Psykiatrinen sairaanhoitaja? Tai terveydenhoitaja? (Neuloja toki näkee kun rokotukset..), mutta ainakin mä voisin kuvitella että rokotukset on paljon kivempia kuin esim. Verinäytteet, kanylointi yms.
Koitin vain miettiä sinun nykyiseen alaasi sopivia vaihtoehtoja. No mutta toki voit hakea opiskelemaan muutakin. Sosionomi on ihan hyvä vaihtoehto, mutta toisaalta kun psykiatrisena sairaanhoitajana pääsisit kyllä tekemään sosionomin hommaa.. 🤔 niin olisiko kuitenkaan järkevää..?
Eihän joissain paikoissa jopa sairaalan seinien sisällä tarvitse koskea yhtään neuloihin :D
Tosi laajat on työmahdollisuudet. Harkat on tottakai suoritettava, mutta siellä on ohjaaja (t).
Haet johonkin polille töihin tai sitten mielenterveyspaikkoihin.