Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pe " bileet" , ma alkaa menkat, JOS alkaa - uskallanko juoda?

09.05.2006 |

Typerä kysymys, mutta siis itse ehdotin miehelleni vappuna jonkin sortin " bileitä" , siis ystäviä kutsuttais kylään, mut vappuna oli muilla niin paljon omia menoja, et ei mitään järjestetty. Minä siis en yleensä tällaisia ehdottele, mutta nyt oli sellainen olo, koska suunnitelmissa olisi raskaus ja silloin jää juomiset kokonaan pois (en sitä nytkään mitenkään useasti/urakalla harrasta, mutta kuitenkin). No, vappuna oli ovis ja silloin hommailtiin ilman suojaa. Nyt mies haluaisi järjestää sen illan ystävien kanssa perjantaina, ja minä en oikein tiedä mitä tehdä.. Toivon todella, että olis tässä kierrossa jo heti ensi yrittämällä tärpännyt, mutta se selviää ensi viikolla, menkat alkaa alkuviikosta (jos siis alkaa). Kysymys siis kuuluukin, että uskallanko nyt perjantaina mitään alkoholipitoista juoda? Kyllä porukka ihmettelis, jos muksut saadaan hoitoon ja ystävät koolle, ja minä joisin mehua! Enkä halua paljastaa suunnitelmiamme raskaudesta, koska haluan kertoa sen yllätyksenä sitten kun olen asiasta 100varma. Voisiko raskaustesti antaa jo perjantaina luotettavan tuloksen, jos siis menkat pitäisi alkaa maanantaina?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen testannut varmuuden vuoksi: negaa näytti. Siltä varalta, että ois ollut liian aikaista testata ja olisinkin raskaana, join vain " kohtuudella" , muutaman alkoholiannoksen eli en kunnon känniin asti.

Ymmärtääkseni ennen kuin menkat jäävät pois, on alkio vielä turvassa " myrkyiltä" , mutta runsas alkoholin käyttö voi kai aiheuttaa sen, että kesken menee, heti alkuunsa. Tarkoittaa kai sitä, että kerralla ottaa tosi reilusti.

Itselleni sama tilanne tulee vajaan parin viikon kuluttua ja ajattelin toimia, kuten edellä sanoin.

Plussaonnea!

Vierailija
2/8 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-minni-:

Voisiko raskaustesti antaa jo perjantaina luotettavan tuloksen, jos siis menkat pitäisi alkaa maanantaina?

Herkimmät testit saattavat kertoa raskaudesta jo 7-11pv hedelmöittymisestä, joten on mahdollista että testi näyttää plussan sulla perjantaina. Jos kuitenkin tulisi nega, en vielä luopuisi toivosta, koska olen täältä lukenut että plussan on näkynyt vasta, kun menkat myöhässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulleeni/lukeneeni, että aikaisintaan samana päivänä kuin menkat pitäisi alkaa, voisi testata.. Mutta voisi varmuudeksi testin ostaa ja kokeilla, ei se niin kallis ole, että konkurssin sen ostamisesta tekisimme. =) Voi kun oliskin plussa tulos! Joka tapauksessa en kyllä kännejä vedä (ostan hämäykseksi muutamia alkoholittomia siidereitä, jotka kippaan lasiin ja laitan pian tölkin pois, niin ei kukaan tiedä juomani laadusta..). ;)

Vierailija
4/8 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tämä tapahtuu vasta kai joskus rv7 jälkeen..joten kyllä voit juhlia huoletta ja miettimättä että aiheuttaisit jotain vauvalle. Yleensä voi elää ihan normaalia elämää niin kauan kun tietää olevansa varmasti raskaana, sitä ennen ei voi aiheuttaa mitään tahallisesti. :) heh, ja normaalia elämää sitä eletään raskaaksi tulon jälkeen, toivottavasti vain ilman niitä nautintoaineita :)

hauskoja bileitä :)

-gandalf ja Onni 1,5v

Vierailija
5/8 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli eri verenkierto sikiöllä on koko raskauden ajan. Mutta ihan oikeasti ei noin varhaisessa vaiheessa mahdollista raskautta vielä tarvitse varoa muutamaa alkoholipitoista paukkua. Pidä vaan juhlat ihan hyvällä omallatunnolla.

Vierailija
6/8 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan bileet ovat perjantaina ja menkkojen oletettu alkamisajankohta on vasta maanantaina, en testaisi, mutta uskaltaisin ottaa kyllä ihan huoletta!

Onhan se ihan maalaisjärjellä ajatellenkin järkevästi suunniteltu juttu, että ennen kuin menkat ovat myöhässä tai edes alkamaisillaan, ei äiti voi aiheuttaa vauvalle vahinkoa. Kaipa voi olla jotain lääkkeitä tms, jossa on varoaika, mutta alkoholi ei kuulu sellaisiin.

Itse ensimmäistä yrittäessämme päätin alkaa oikeaksi nunnaksi. En tosin siihenkään asti ollut ottanut kuin satunnaisesti enkä silloinkaan paljon kerrallaan, en siis koskaan mitään lärvejä. Yritysaika, kun venyi venymistään lopulta 1,5 vuoden mittaiseksi, päätinkin, että elän ihan normaalisti siihen asti, kunnes testi näyttää toista. Uskalsin ottaa silloin harvoin kuin otin, jos tiesin, että aikaisinkin menkkojen alkamisajankohta on vasta tulossa.

Testaaminen on siksi minun mielestäni turhaa, että voisit ehkä vain turhaan pettyä. Kaikilla eivät herkimmätkään testit näytä positiivista tulosta, vaikka kuinka olisi jo raskaana.

Ei muuta kuin hauskoja juhlia! :-)

Vierailija
7/8 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan jättää testin vielä ostamatta. Odotan nyt " rauhassa" sinne ensi viikkoon, menkat alkaa alkuviikosta, tai sitten ei, loppuviikosta ostan testin, jos ei menkkoja kuulu.

Esikoisesta rohkenin testin ostaa vasta kun toisetkin menkat jäi tulematta, ettei tulisi turhaan pettymystä, jos oliskin nega..

Vierailija
8/8 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen harhaluulo on, että istukka kehittyy vasta noin vk 7 eikä sitä ennen voi aiheuttaa sikiölle haittaa alkoholilla tms joten siksi laitan tän Aydin Tekayn sivuilta kopsatun tekstin. Tässä puhutaan kuudennesta raskausviikosta eli rv 5 -> .

[u]6. RASKAUSVIIKKO

Viikon tärkeimmät asiat

Elinten muotoutuminen ja toiminnan alku (organogeneesi). Viikossakin alkion ulkonäkö muuttuu suuresti. Viiden viikon kuluessa kaikki elimet muotoutuvat. Alkion perä kaartuu vähän päätä myöhemmin, jonka syynä on hermostoputken kasvu. Kasvu tapahtuu selkään ja perään päin. Ruskuaispussi on nyt etäällä alkiosta ja niiden väliin syntyy ruskuaistiehyt. Samoihin aikoihin alkion vatsapuolella nähdään napanuora, suhteellisen kapea yhteys vesikalvon onteloon (amnion). Sydän on suhteellisesti iso verrattuna alkion kokoon. Alkujaokkeet kehittyvät raajoiksi ja tukirangaksi.

Löydökset kaikututkimuksessa

Raskauspussi

Ruskuaispussi ja sikiö (pääperämitta <4 mm)

Sydämen lyönti loppuviikosta

Elimistössä tapahtuvat muutokset

Tulossa

Oletko muistanut?

Onko raskaus oikeassa paikassa ja elonmerkit todettavissa? [b]Alkio on erittäin altis ulkoisille vaikutteille (myrkyt, virukset, teratogeenit). Savuton ja alkoholiton elämä. [/][/u]