Lääkkeet maksusitoumuksella.
Hain tänään lääkkeet toimeentulotuen maksusitoumuksella apteekista ja minua kohdeltin alentuvasti ja kailotettiin kovaan ääneen asiani, muiden asiakkaiden kuullen. Onko köyhää pakko nöyryyttää joka paikassa?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Pakko kertoa oma kokemus myös. Olen saanut jonkun kerran ihan tavallista asiallista palvelua eri apteekeissa, mutta kerran aika ikävää. Farmaseutti ilmoitti ylimielisesti kovaan ääneen että toimeentulotuen asiakkaille maksetaan vain halvempi rinnakkaisvalmiste ja oli antamassa automaattisesti minulle sitä. Kysyin sitten että mikähän maksun erotus on siihen määrättyyn lääkkeeseen verrattuna. Vastasi vähän kai nolostuen, että 10 senttiä.. Vastasin asiallisesti että ottaisin sen alkuperäisen lääkkeen sitten, että voin maksaa erotuksen :D
Ja tosiaan ei jäänyt epäselväksi hänen halveksuva asenteensa toimeentulotukiasiakasta kohtaan. Ja asiatonta oli sinällään myös toimeentulotukiasiakkuuden kovaan ääneen kailottaminen. Tämä tapahtui Espoossa, Espoontorin apteekissa viime kesänä.
Ja tosiaan parissa asiallisessa palvelutilanteessa farmaseutti on myös maininnut maksusitoumuksesta ja siitä on vaihdettu pari sanaa, mutta siis asiallisesti ja ystävällisesti. Eli ei johtunut tuo ikävä kokemus sinällään siitä, että farmaseutti mainitsi toimeentulotukiasiakkuudesta, vaan hänellä oli selkeästi halveksiva asenne heti kun asia sieltä koneelta hänelle valkeni. Noh, kaikenlaisia ihmisiä on kaikissa ammateissa.
Mäkin olen saanut nukahtamislääkkeeni maksusitoumuksella jo jonkin aikaa ja aina on ollut palvelu oikein asiallista. Ekan kerran, kun en tuota maksusitoumusta alkuunkaan muistanut, kysyin hiljaa vähän köyhyyttäni häpeillen, että paljonkohan mahtavat maksaa, että onko vara ennen tukipäivää ostaa. Minulle hymyiltiin ystävällisesti ja sanottiin, etteivät kustanna minulta mitään, kun on se maksusitoumus. Sen jälkeen on ollut kiva kevein sydämin mennä hakemaan lääkkeet.
Tänään taas lääkkeenhakupäivä. Saa nähdä, onko keskustan isossa apteekissa sitten erilainen palvelu kuin pienessä lähiapteekissa.
En itse näe mitään hävettävää maksusitoumuksessa. Mutta on kyllä tosi syvällä, jos apteekin henkilökunnan asenne on oikeasti alentuva ja nuiva. Luulisi siellä ihmisten ymmärtävän, ettei niitä lääkkeitä huvikseen syödä, ja että jotkut ihmiset yksinkertaisesti tarvitsevat apua niiden hankkimiseen.
Tämä nyt ei liity apteekkiin eikä maksusitoumuksiin, mutta olen ihan varakas ihminen ja saimme kerran työkorvauksena s kaupan lahjakorttia ja ihmettelin, että olivat erilaisia kuin kassalla myytävät ja ihmettelin myös maksaessasi sillä, kun kassa vilkaisi minua oudosti ja katsoi korttia samalla.
Jälkeenpäin ajatellen tajusin, että ne kortit olikin saatu hyväntekeväisyydestä ja niillä ymmärtääkseni ei olisi voinut alkoa tai tupakkaa edes ostaa.
Sen jälkeen olen ajatellut, että ikävä kyllä kassat kiinnittää huomiota kuka milläkin maksaa.
Kysyin ystävältäni joka kaupassa töissä, että näkevätkö kassalla korteista mitkä ovat hyväntekeväisyyteen annettu ja näkevät kuulemma.