Äidit jotka tarjoavat valmisruokia lapsille
On kovin surullista. Mietittekö ollenkaan että lapset tulevat kasvamaan täysin ilman ruokakulttuuria. Ne eivät opi tunnistamaan hajuja, makuja, värejä, mikä on kypsää, mikä on raaka. Ruuan tekeminen on muuten vain perustaito mitä tarvitaan elämässä. Ruualla on iso merkitys ja se on myös psykosiaalinen asia.
Tämä on valtavan iso hyvinvoinnin lohko joka puuttuu Suomesta, en ihmettele jos lapsista kasvaa surullisia.
Ruokakulttuuri suojaa myös ylipainosta, stressistä ja lisää turvallisuuden tunnetta. Meidän perheessä täysin itsestäänselvyyttä että jo vauvasta lähtien opetetaan raakaaineista ja miten niitä käsitellään, miltä ne maistuu jne.
terveisin Suomen kurdilainen
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika väsynyt aihe. Luulisi että tämä olisi jo käsitelty. Meillä on tänään einesmakaronilaatikkoa. Teen gradua kotiäitiyden ohessa enkä käytä tänään pitempää kirjoitusaikaani ruoanlaittoon. Jääpähän myös enemmän aikaa olla lasten kanssa.
Ruokit lapsesi huonosti, mutta leikit hänen kanssaan. Ok.
Teette lapsen kanssa hyvää ruokaa, josta saa ravintoa. Jaksaa leikkiä.
Kumpi mahtaa olla parempi vaihtoehto jo tulevaisuutta ajatellen??
Se Kokkikartanon makaronilaatikko on raaka-aineiltaan samaa kamaa kuin kotitekoinenkin.
Eli tässä suuri kysymys on se, mikä kasvatuksellinen anti on makaronilaatikon tekemisessä itse. Sekä tietysti se, mitä se toinen lautasen puolisko sisältää. Makaronilaatikko itsessään ei sisällä mitään väriä, joten lisukkeiden on syytä olla monipuoliset.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa nuo parhaillaan syö itse poimittuja marjoja maustamattoman viilin seassa. Eilen kuorittiin, pilkottiin ja maustettiin yhdessä lasten kanssa uunijuureksia ja maustettiin ja paistettiin broileria. Viikonloppuna syötiin hirveä, jota kaatamassa esikoinen oli isän ja vaarin mukana. Mutta ai kauheeta, toissa viikolla yhtenä iltana haettiin ohi mennen kebabit, kun oli niin kiire! Ja viimeviikolla joku ilta työnsin edellispäivän kasvispadan jämien sekaan vain nuudelia, kun jollakin piti äkkiä mahat täyttää.
Ihan oikeasti, kuinka suuressa osassa on ne perheet joissa syödään _vain_ valmisruokia? En tiedä itse yhtään ja ei meillä ainakaan olisi siihen edes varaa.
"Tämä on valtavan iso hyvinvoinnin lohko joka puuttuu Suomesta, en ihmettele jos lapsista kasvaa surullisia."
Kivasti yleistetty.
Terveisin Suomen suomalainen
Tämähän on oikein järkevää, kumpa kaikki tekisivät kuin te. Olen ap ja kyllä meilläkin syödään välillä jotain hampurilaista tai eilisen ruuan jämät. Mikä vikaa? Minä täällä olen huolissaan siitä että jossain perheissä lapset jää kokonaan vailla ruokakulttuuria.
Katsokaa se vaalee pitkätukkainen suomalainen kokki, hänkin on yrittänyt epätoivoisesti pelastaa perheet sivistymättömyydeltä siinä TV ohjelmassa jossa opetti ihmisiä tekemään ruokaa. Tämä on äärimmäisen vakava ongelma.
Jossain Ranskassa varmaan valtio jo puuttuisi asiaan.
Vierailija kirjoitti:
On kovin surullista. Mietittekö ollenkaan että lapset tulevat kasvamaan täysin ilman ruokakulttuuria. Ne eivät opi tunnistamaan hajuja, makuja, värejä, mikä on kypsää, mikä on raaka. Ruuan tekeminen on muuten vain perustaito mitä tarvitaan elämässä. Ruualla on iso merkitys ja se on myös psykosiaalinen asia.
Tämä on valtavan iso hyvinvoinnin lohko joka puuttuu Suomesta, en ihmettele jos lapsista kasvaa surullisia.
Ruokakulttuuri suojaa myös ylipainosta, stressistä ja lisää turvallisuuden tunnetta. Meidän perheessä täysin itsestäänselvyyttä että jo vauvasta lähtien opetetaan raakaaineista ja miten niitä käsitellään, miltä ne maistuu jne.
terveisin Suomen kurdilainen
Suomen kurdilainen? Mitä on tapahtunut, että sinusta on sellainen tullut?
Valmisaterioissa ei ole useimmiten mitään lisäaineita ja ovat yhtä terveellisiä kuin kotiruokakin. Ainoa ongelma niissä on etteivät ne välttämättä kaikille maistu ja voivat tulla turhan kalliiksi jos väkeä on perheessä useampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa nuo parhaillaan syö itse poimittuja marjoja maustamattoman viilin seassa. Eilen kuorittiin, pilkottiin ja maustettiin yhdessä lasten kanssa uunijuureksia ja maustettiin ja paistettiin broileria. Viikonloppuna syötiin hirveä, jota kaatamassa esikoinen oli isän ja vaarin mukana. Mutta ai kauheeta, toissa viikolla yhtenä iltana haettiin ohi mennen kebabit, kun oli niin kiire! Ja viimeviikolla joku ilta työnsin edellispäivän kasvispadan jämien sekaan vain nuudelia, kun jollakin piti äkkiä mahat täyttää.
Ihan oikeasti, kuinka suuressa osassa on ne perheet joissa syödään _vain_ valmisruokia? En tiedä itse yhtään ja ei meillä ainakaan olisi siihen edes varaa.
"Tämä on valtavan iso hyvinvoinnin lohko joka puuttuu Suomesta, en ihmettele jos lapsista kasvaa surullisia."
Kivasti yleistetty.
Terveisin Suomen suomalainen
Tämähän on oikein järkevää, kumpa kaikki tekisivät kuin te. Olen ap ja kyllä meilläkin syödään välillä jotain hampurilaista tai eilisen ruuan jämät. Mikä vikaa? Minä täällä olen huolissaan siitä että jossain perheissä lapset jää kokonaan vailla ruokakulttuuria.
Katsokaa se vaalee pitkätukkainen suomalainen kokki, hänkin on yrittänyt epätoivoisesti pelastaa perheet sivistymättömyydeltä siinä TV ohjelmassa jossa opetti ihmisiä tekemään ruokaa. Tämä on äärimmäisen vakava ongelma.
Jossain Ranskassa varmaan valtio jo puuttuisi asiaan.
Ranskassa syödään aamupalaksi joku makea paakkelssi ja/tai kahvia, lounaalla suklaata jne. ja sitten jokaisella aterialla runsaasti juustoja... joo... todella terveellistä. Ei siellä syödä kaurapuuroa ja marjoja tai ruisleipää. Leipä on pelkkää vaaleaa höttöä jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin ajattelin että harmi kun mun lapsen ruokavalio yksipuolistui koska 3v jälkeen oli pakko ruveta syöttämään oikeaa kotiruokaa.
Lastenruuissa oli kaikkea ihanankuuloisia nimiä, esim. Pasta pollo, italianpata, perunamuussia ja poronkäristystä, pikku kalastajanherkku jnejne...... herkullisen kuuloisia.
Itse kun osaan tehdä yksinkertaisia ruokia tyyliin makaronilaatikko ja nakkikeitto.
Et ilmeisesti päässyt niin pitkälle, että olisit katsonut, haistanut ja maistanut sitä pikkukalastajan herkkua. Värinsä perusteella näyttää kovasti siltä, että on käyty ongella tiskialtaassa.
https://www.kokkikartano.fi/fi/tuote/lohikeitto/
"Tuore peruna, lohi 19 % (Norja), Valio® kerma (Suomi), vesi, kalaliemi (vesi, kalanruodot, sipuli, porkkana, purjosipuli, fenkoli, valkopippuri, laakerinlehti, timjami, suola), tuore sipuli, jodioitu suola, Valio® voi (Suomi), tilli. Tuote saattaa sisältää ruotoja.
Ensin me kuutioidaan perunat. Sitten pistetään lohet fileiksi ja kuutioidaan nekin. Sen jälkeen freesataan sipulit Valio® voissa. Lisätään kalaliemi ja perunakuutiot ja keitetään kypsiksi.
Sen jälkeen lisätään keittoon reilusti lohta ja keitetään vielä vähän lisää. Lopuksi laitetaan sekaan kunnon loraus Valio® kermaa ja mausteeksi tuoretta tilliä."
Miten tämä eroaa kotona tehdystä? Paitsi että minä teen vähän vähäsuolaisempaa. Eipä oikein muuten kuin että aikaa menee tosi paljon vähemmän kun ostaa valmiina.
No enemmän ihmettelen sitä että neuvolassakin vauvojen ruokamäärät mitataan pilttipurkeissa... piti vastata mm. kysymykseen, montako pilttipurkkia ja puuropussia menee päivässä. No enpä osaa sanoa :D. Esikoisen äitinä sitten aloin tunnollisesti mitata itse tekemäni ruoan pilttipurkeissa, eli ruoka purkkiin ja siitä tarjolle, jotta osasin kertoa, montako ”purkkia” syö.
Nyt varmaan sanoisin, että ei mun lapsi syö purkkeja eikä pusseja, vaan ruokaa..
Minä haluan ainakin ehdottomasti opettaa lapsilleni, että on ok syödä välillä valmisruokaa. Ruoasta ei tarvitse stressata. Isoäitini oli ruokanatsi. Kaikki piti tehdä alusta lähtien ja puolivalmisteitakin pidettiin kovasti pahana ja niitä käyttäviä _naisia_ laiskoina ja huonoina.
Muistan kuinka esim. jouluna raadettiin äidin kanssa keittiössä. Piti olla tuoreet karjalanpiirakat, itsetehdystä lehtitaikinasta tehdyt tortut ja itsetehdyt laatikot. Hirveä stressi ja äidillä migreeni. Kun isoäiti kuoli, siirryttiin valmiiseen torttutaikinaan ja valmislaatikoihin. Ei stressiä, ei migreeniä. Tuon rentouden haluan lapsilleni opettaa.
Vierailija kirjoitti:
AP täysin oikeassa ja nimenomaan puhuu aistien kehittymisestä. Miten on mahdollista että tuli noin paljon alapeukutusta? Osatteko niitä perustella?
Se on täysin totta vaikka se sattuu. Suomalaisilta puuttuu elämänhallinta ja priorisointia.
Nyt kaikki katsomaan peiliin, kehitystä tarvitaan ja on tervetullutta.
Joku ihmetteli että mitä se kiinnostaa miten muut elää, minua ainakin! Itse en jaksa olla töissä jonkun kanssa joka sitten kuolaa ja on katellisena minun tekemille ruokille.
Näkyy aikuisissa että heille ei ole opetettu mitään tapoja. Nämä ovat just ne jotka närkästyy kaikesta työpaikoilla ja ollaan muille katellisia perustaidoille.
Entinen kaveri ihmetteli kerran että miten mukamas voi kotona kokata kasviksia tai pizzaa, hän ei koskaan ole tehnyt.
Käytkö ehkä itse ampumassa niitä ruokkeja, että joku voisi kuolata ruokille?🤣
Vierailija kirjoitti:
AP täysin oikeassa ja nimenomaan puhuu aistien kehittymisestä. Miten on mahdollista että tuli noin paljon alapeukutusta? Osatteko niitä perustella?
Se on täysin totta vaikka se sattuu. Suomalaisilta puuttuu elämänhallinta ja priorisointia.
Nyt kaikki katsomaan peiliin, kehitystä tarvitaan ja on tervetullutta.
Joku ihmetteli että mitä se kiinnostaa miten muut elää, minua ainakin! Itse en jaksa olla töissä jonkun kanssa joka sitten kuolaa ja on katellisena minun tekemille ruokille.
Näkyy aikuisissa että heille ei ole opetettu mitään tapoja. Nämä ovat just ne jotka närkästyy kaikesta työpaikoilla ja ollaan muille katellisia perustaidoille.
Entinen kaveri ihmetteli kerran että miten mukamas voi kotona kokata kasviksia tai pizzaa, hän ei koskaan ole tehnyt.
Kyllä on vaikea lukea, kun lähes kaikki pilkut puuttuu. Asiaan ei enä viitsi keskittyä.
Ruokakulttuurin ohella kirjoituskulttuuri kunniaan.
Hämmentää tämä aloitus. Käsittääkseni kurdikulttuurissa miehet eivät osallistu ruoan valmistukseen lainkaan, joten tarkoittaako lapset=tyttölapset?
Valmisruokia tarjoavat: eronneita, masentuneita, köyhiä, tupakoivia, lihavia, lyhyttukkaisia, tatuoituja, lähiöäitejä, jne.
Joo, huomaa kyllä että aloittaja on takapajuisesta kulttuurista kun lapsille kokkaus on siitä äitien hommaa. Tai vielä todennäköisemmin on joku vajaaälyinen jälkeenjäänyt suomalainen juntti joka yrittää naamioitumalla kunniakulttuurilaiseksi esittää täällä menneisyyden mielipiteitään naista nyrkkistä ja hellasta.
Vierailija kirjoitti:
Valmisruokia tarjoavat: eronneita, masentuneita, köyhiä, tupakoivia, lihavia, lyhyttukkaisia, tatuoituja, lähiöäitejä, jne.
Olen huomannut saman!
Luulen, että tässä ei ole monenkaan mielestä kovin suurta ongelmaa. Vähän eri kuin lähes täysin valmosruokiin nojaava ruokavalio.