Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä huomaa että on "vanha". Meillä käytettiin ulkohuussissa sanomalehteä pyyhkimiseen

Vierailija
14.11.2018 |

kun kerron näitä juttuja teini sanoo, äiti nyt eletään 2000-lukua.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synt. 1955 ja meillä oli ulkohuussi ja sanomalehdet käytössä.

Naapurissa oli kaupasta ostettua paperia, silkkipaperin tyylistä arkkeina

Myöhemmin tuli vasta rullat.

Puhelutkin piti tilata keskuksesta ei ollut valintalevyä kuin vasta ehkä 70 luvun alussa

Vierailija
22/29 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudenkodissani oli ulkohuusi vielä 70-luvun puolivälissä. Sanomalehteä kyllä käytettiin minun lapsuudessani (s.1954). Ja myös kyläkaupan "leipäpaperia", jota oli paksu nippu kaupan tiskillä ja johon kauppias kääri leivät. Ja laski myös  ostosten summan. Se oli vessapaperiksi ehkä hiukan liukasta, mutta tosi hyvää lasten piirustuspaperia. Monikäyttöistä kyllä. Tekemäni wc-paperivarkauden ajankohta (ehkä kesä 1965 tai 1966) kertoo sen, ettei se ollut vielä yleisessä käytössä maalla. Varkaus kohdistui Helluntaiherätyksen kesäjuhlien vessaan, joka sekin oli vielä ulkovessa. Puolustuksekseni voin kertoa, että en ollut ainoa tämän ihmeellisen hyödykkeen kotiinviejä, koska maalla ja erityisesti meidän silloisen kotimme ulkovessan tausta näkyi kaikille, jotka viitsivät oikaista  erään tilallisen navetan takaa. Ja nämä vaaleanpunaiset paperit erottuivat hyvin. Emme siis olleet itse juhlissa, vaan pistäydyimme uteliaina lapsosina juhlakentällä, joka sijaitsi uimarantamatkamme varressa.

Siis tuota ulkohuusia käytti ainakin yksi muukin perhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet kuusikymppisenä onnistunut vielä lapsia saamaan?

Ei kai enää sotien jälkeen kukaan nyt mihinkään helvatan sanomalehteen ole pyrstöään pyyhkinyt?

Karkeaa kuin mitä, ei ime yhtään mitään ja ihanasti bonuksena saa rektuminsa sotkettua painomusteeseen.

Molemmissa mummoloissa ja 4:n tädin kodissa oli ulkohuussi vielä 70-luvulla ja sanomalehtipalalla pyyhittiin! Olen v.52 syntynyt.

Olet itse inkerinsuomalainen paluumuuttaja ja nuo sukulaiset asuivat Neuvostoliitossa?

En minäkään  (se vm. 1954) ole mikään inkerinsuomalainen, koko suku ihan supisuomalaisia. Miten on vaikea uskoa, että Suomessa oli erilaisia vessoja :) kuten oli erilaisia kotejakin. Isä rakensi lapsuudenkotiin lisäsiiven, johon tuli sauna ja sisävessa. Tämä tapahtui vasta 1970-luvun lopussa. 

Ja itse asuin ihan uusmaalaisessa kaupungissa, ja meillä oli vielä 1981 ulkovessa. Samassa talossa asui 2-3 muutakin vuokralaista. Toki siihen aikaan oli kyllä sitä vessapaperia.

Ja on sekin aika erikoista, jos lähes 50-vuotiaat eivät ole kuulleet edes, että sanomalehtipaperia käytettiin vessapaperina. Ehkä nää on jotain kermasellaisia?

Vierailija
24/29 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelutkin piti tilata keskuksesta ei ollut valintalevyä kuin vasta ehkä 70 luvun alussa

Meinasin itsekin kirjoittaa, että näin jossain noita silkkipaperin tapaisia arkkeja roikkumassa naulasta vessan seinässä. 

Vierailija
25/29 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet kuusikymppisenä onnistunut vielä lapsia saamaan?

Ei kai enää sotien jälkeen kukaan nyt mihinkään helvatan sanomalehteen ole pyrstöään pyyhkinyt?

Karkeaa kuin mitä, ei ime yhtään mitään ja ihanasti bonuksena saa rektuminsa sotkettua painomusteeseen.

Voi, voi, kun häikäisee, se on tuo sinun toistava typeryytesi!

Vierailija
26/29 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut  vielä puhelinta ollenkaan, kun asuin kotona, vaan käytiin kyläkaupasta soittamassa. Jouduin kerran soittamaan tv-korjaajalle ja pelkäsin, että osaanko sanoa mitä piti. Osoitehan siinä sitten unohtui...Oli muuten varmaan hankalaa sopia esim. lapseni tulemisesta mummolaan, kirjeillä ja korteilla viestiteltiin.  Löysin jonkun vanhan kortin, johon olin kirjoittanut, että ostakaa niitä maissihiutaleita kaupasta :) Olisi ollut hankala kuljettaa rattaiden ja tavaroiden kanssa junissa ja busseissa.

Vierailija
27/29 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasin itsekin kirjoittaa, että näin jossain noita silkkipaperin tapaisia arkkeja roikkumassa naulasta vessan seinässä. 

Täältä ilmoittautuu myös 1955 syntynyt, joka muistaa nuo silkkipaperit, meillä (kotini on valmistunut 1956) oli jo vesivessa, siellä on paperina noita arkkeja : D.

Vierailija
28/29 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus ei kerro kamalasti ap:n iästä, Suomi modernisoitui paikoin 30v viiveellä.

Vierailija
29/29 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painomusteen karsinogeenisilla vaikutuksilla muistan pelotellun kyllä.

Siirryttiin ulkohuusissa asianmukaiseen WC-paperiin tuosta syystä vähän ennen kuin vesivessa saatiin -81.

Nuoremmille tiedoksi, jos joudutte hätätilanteeseen Hesarin kanssa:

Sitä paperia pitä hieroa rutaten ennen käyttöä, niin se toimii paremmin.

Jopa liukas kuvalehtipaperi toimii silloin.

Ja vesivessa noilla menee tukkoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi