Onko huono äiti, jos lasten kanssa syö valmisruokaa?
Paljon syödään valmisruokaa, mutta niistä sitä terveellisempää puolta, pinaattikeittoa, kasviskeittoja, kalakeittoja ja sellaisia valmisruokia, missä on kasviksia, eikä vaan perunaa.
Olenko huono äiti, kun en jaksa laittaa ruokaa, jos ravintosisältö on ravinnossa kuitenkin hyvä.
Eivät syö karkkia, meillä syödään tosi harvoin mitään makeaa, ei juoda mehuja ja limsoja, leipä ruista ja kauraa.
Kommentit (261)
Hei olet ihan hyvä äiti! Pääasia on, että tiedostat mitä lautaselta menee. Eri juttu, jos vetäisitte ranuja ja makkaraa joka ainoo päivä. Kokkaatte sitten myöhemmin kun sulla enemmän paukkuja siihen.
En jatkuvasti syötettynä näe mitään järkeä asiassa.
Ne eivät vastaa ravintoarvoiltaan ns tuoretta ruokaa.
Ja itselläni ei raha riittäisi ostaa valmista
On, jos paljon syö pelkkää valmisruokaa. Se on kalliimpaa ja aina huonompaa. Noiden mainitsemiesi ruokien teko on sitä paitsi hyvin helppoa eli typerääkin se on.
Se vähän riippuu millaista esimerkkiä haluat lapsillesi näyttää ja opetattako heille ruuanlaittoa. Sillä yhdessä lasten kanssa ruuanlaittaminen on sitä yhteistä aikaa, jota kaikilla vanhemmilla ja lapsilla tulisi olla ja se antaa lapsille hyvät eväät elämään. Se tukee myös lasten itsetuntoa, kuinka voi olla "hyödyksi" yhteisen perheen eteen.
Jos sinun pitää asiaa kysyä, et ole sujut asian suhteen.
Ainakin huonoa taloudenpitoa se opettaa lapsille.
Tiedätköhän ollenkaan miten helppoa on valmistaa esim kasviskeitto? En näe mitään järkeä siinä että sen ostaa valmiina...
Huono äiti ei pohtisi tuollaista.
M
Ehkä ap:n kannattaisi hankkia tietoa ravinnosta. Jos sanoo valmisruokia ravinnoltaan hyväksi, niin jossain mättää.
Juuri kiireisille ihmisille ne aikoinaan valmistettiin. Teillä sentään on ruokaa tarjolla, kaikilla ei ole.
Muistan kuinka meillä lapsena oli ruoka-aika aina klo 17 kun isä tuli töistä.
Oli mukava tulla ruuantuoksuiseen kotiin. Onko nykyajan lapsilla ainut ruokamuisto pizzan tuoksu?
Valmisruuissa on yleensä kai aika paljon suolaa, mutta onneksi nykyään löytyy myös vähäsuolaisia, ♥ -merkittyjä ja lisäaineettomiakin vaihtoehtoja.
Ei, et ole huono äiti.
Tai jos jonkun mielestä olet, olen minäkin.
:D
Pyrin kyllä sunnuntaisin ja mahdollisina arkivapaapäivinäni (kuten tänään) tekemään itse ruokaa, jota syömme sitten ainakin 2-3 päivää, ja pakastankin usein.
Itse en syö lainkaan lihaa, mutta ostan joskus esim. valmista makaronilaatikkoa, jonka tuunaan terveellisemmäksi paistamalla/höyryttämällä sekaan esim. paprikaa, porkkanaa, varsiselleriä, kesäkurpitsaa ja sipulia siten, että n. puolet annoksesta on kasviksia.
No minä en jaksa ainakaan mitään kasviksia kuoria ja pilkkoa!
Mitä tarkoittaa ”en jaksa laittaa ruokaa”?
Etkö viitsi vai oletko oikeasti liian kuormittunut? Mihin aikasi kuluu? Vai onko kyse arjenhallinnan taidoista? Vai pelkästä harjoituksen puutteesta?
Miten rahasi riittävät jatkuvaan einesten syöntiin? Annoshinta on aika kova verrattuna itse tehtyyn. Voisiko rahan käyttää viisaamminkin?
Mieti, mitä haluaisit lasten oppivan. Millaisia ruokamuistoja heille jää lapsuudesta? Onko sinulla hyviä muistoja ruoasta omasta lapsuudestasi?
Syöttekö kuitenkin valmisaterianne yhdessä?
Joskus pakastekasvikset on halvempia kuin tuoreet.
Toisaalta, mikset opettaisi lapsellesi, miten ruokaa laitetaan ja kuinka oikeasti helpolla voi päästä, vaikka tekeekin kaiken alusta asti itse? Esimerkiksi tuo pinaattikeitto, itsellä menee kauemman aikaa siihen pakettien repimiseen jos se on pakastettuna, kuin keiton tekeminen alusta asti itse. Lisäksi valmisruoissa on todella useissa piilosokereita ja -rasvoja, joten itse kokkaamalla pystyy aidosti kontrolloimaan, mitä ruuat sisältää.
Tuokin, mitä ylempänä kommentoitiin, että se voi olla sitä yhteistä aikaa lapsen kanssa. Lapsi oppii tekemään käsillään ja hyödyllisiä taitoja omaa aikuisuuttaan ajatellen. Mieti myös lapsesi tulevaisuutta, sillä voi olla aivan mahdollista, että 20 vuoden päästä pakaste- ja valmisruokien hinta on kallistunut suhteessa muuhun ruokaan valtavasti tai niiden tarjonta on heikentynyt.
Tässä on vähän kysymys siitä, millainen äiti haluaa olla.
Entisaikaan hyvä äiti kokkasi ruoan, siivosi, silitti, mankeloi. Kuulusteli lapsilta läksyt siinä keittiön pöydän ääressä ja potkaisi nämä ulos leikkimään että sai siivota. Huusi sitten sisään syömään. Räjähti joskus jouluaattona.
Nykyään hyvä äiti kuskaa lapsia harrastuksiin, keskustelee, kannustaa, järjestää leikkitreffejä. Siivoaa vieraita varten. Kokkaa jos ehtii. Osallistua lapset pilkkomaan salaattia. Räjähtää ehkä jouluaattona.
Kukaan ei ole täydellinen.
Lasten on hyvä oppia mistä ruoka tulee, miltä näyttää porkkana, peruna ja lohi ennen kuin ne menevät keitton muotoon. Jos kuitenkin otat lapsia mukaan ruuanlaittoon silloin, kun ruokaa teet esim kerran tai pari viikossa, he kyllä oppivat tarvittavat asiat.
Valmisruoka on toki kallista, mitta se on kai jokaisen henkilökohtainen asia, mihin haluaa rahansa käyttää. Hyvä, että syötte valmisruuista sitä terveellisempää puolta.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, mikset opettaisi lapsellesi, miten ruokaa laitetaan ja kuinka oikeasti helpolla voi päästä, vaikka tekeekin kaiken alusta asti itse? Esimerkiksi tuo pinaattikeitto, itsellä menee kauemman aikaa siihen pakettien repimiseen jos se on pakastettuna, kuin keiton tekeminen alusta asti itse. Lisäksi valmisruoissa on todella useissa piilosokereita ja -rasvoja, joten itse kokkaamalla pystyy aidosti kontrolloimaan, mitä ruuat sisältää.
Tuokin, mitä ylempänä kommentoitiin, että se voi olla sitä yhteistä aikaa lapsen kanssa. Lapsi oppii tekemään käsillään ja hyödyllisiä taitoja omaa aikuisuuttaan ajatellen. Mieti myös lapsesi tulevaisuutta, sillä voi olla aivan mahdollista, että 20 vuoden päästä pakaste- ja valmisruokien hinta on kallistunut suhteessa muuhun ruokaan valtavasti tai niiden tarjonta on heikentynyt.
Haluaisitko tarkemmin kuvailla sitä prosessia, joka johtaisi valmisruokien katoamiseen markkinoilta.
Jos joskus, et. Jos useimmiten, kyllä.