Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko huono äiti, jos lasten kanssa syö valmisruokaa?

Vierailija
14.11.2018 |

Paljon syödään valmisruokaa, mutta niistä sitä terveellisempää puolta, pinaattikeittoa, kasviskeittoja, kalakeittoja ja sellaisia valmisruokia, missä on kasviksia, eikä vaan perunaa.

Olenko huono äiti, kun en jaksa laittaa ruokaa, jos ravintosisältö on ravinnossa kuitenkin hyvä.

Eivät syö karkkia, meillä syödään tosi harvoin mitään makeaa, ei juoda mehuja ja limsoja, leipä ruista ja kauraa.

Kommentit (261)

Vierailija
1/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joskus, et. Jos useimmiten, kyllä.

Vierailija
2/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei olet ihan hyvä äiti! Pääasia on, että tiedostat mitä lautaselta menee. Eri juttu, jos vetäisitte ranuja ja makkaraa joka ainoo päivä. Kokkaatte sitten myöhemmin kun sulla enemmän paukkuja siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jatkuvasti syötettynä näe mitään järkeä asiassa.

Ne eivät vastaa ravintoarvoiltaan ns tuoretta ruokaa.

Ja itselläni ei raha riittäisi ostaa valmista

Vierailija
4/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, jos paljon syö pelkkää valmisruokaa. Se on kalliimpaa ja aina huonompaa. Noiden mainitsemiesi ruokien teko on sitä paitsi hyvin helppoa eli typerääkin se on.

Vierailija
5/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vähän riippuu millaista esimerkkiä haluat lapsillesi näyttää ja opetattako heille ruuanlaittoa. Sillä yhdessä lasten kanssa ruuanlaittaminen on sitä yhteistä aikaa, jota kaikilla vanhemmilla ja lapsilla tulisi olla ja se antaa lapsille hyvät eväät elämään. Se tukee myös lasten itsetuntoa, kuinka voi olla "hyödyksi" yhteisen perheen eteen.

Vierailija
6/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun pitää asiaa kysyä, et ole sujut asian suhteen.

Vierailija
7/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin huonoa taloudenpitoa se opettaa lapsille.

Vierailija
8/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätköhän ollenkaan miten helppoa on valmistaa esim kasviskeitto? En näe mitään järkeä siinä että sen ostaa valmiina...

Vierailija
9/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono äiti ei pohtisi tuollaista.

M

Vierailija
10/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ap:n kannattaisi hankkia tietoa ravinnosta. Jos sanoo valmisruokia ravinnoltaan hyväksi, niin jossain mättää.

Vierailija
11/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kiireisille ihmisille ne aikoinaan valmistettiin. Teillä sentään on ruokaa tarjolla, kaikilla ei ole.

Muistan kuinka meillä lapsena oli ruoka-aika aina klo 17 kun isä tuli töistä.

Oli mukava tulla ruuantuoksuiseen kotiin. Onko nykyajan lapsilla ainut ruokamuisto pizzan tuoksu?

Vierailija
12/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruuissa on yleensä kai aika paljon suolaa, mutta onneksi nykyään löytyy myös vähäsuolaisia, ♥ -merkittyjä ja lisäaineettomiakin vaihtoehtoja.

Ei, et ole huono äiti.

Tai jos jonkun mielestä olet, olen minäkin.

:D

Pyrin kyllä sunnuntaisin ja mahdollisina arkivapaapäivinäni (kuten tänään) tekemään itse ruokaa, jota syömme sitten ainakin 2-3 päivää, ja pakastankin usein.

Itse en syö lainkaan lihaa, mutta ostan joskus esim. valmista makaronilaatikkoa, jonka tuunaan terveellisemmäksi paistamalla/höyryttämällä sekaan esim. paprikaa, porkkanaa, varsiselleriä, kesäkurpitsaa ja sipulia siten, että n. puolet annoksesta on kasviksia.

Vierailija
13/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en jaksa ainakaan mitään kasviksia kuoria ja pilkkoa!

Vierailija
14/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa ”en jaksa laittaa ruokaa”?

Etkö viitsi vai oletko oikeasti liian kuormittunut? Mihin aikasi kuluu? Vai onko kyse arjenhallinnan taidoista? Vai pelkästä harjoituksen puutteesta?

Miten rahasi riittävät jatkuvaan einesten syöntiin? Annoshinta on aika kova verrattuna itse tehtyyn. Voisiko rahan käyttää viisaamminkin?

Mieti, mitä haluaisit lasten oppivan. Millaisia ruokamuistoja heille jää lapsuudesta? Onko sinulla hyviä muistoja ruoasta omasta lapsuudestasi?

Syöttekö kuitenkin valmisaterianne yhdessä?

Vierailija
15/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pakastekasvikset on halvempia kuin tuoreet.

Vierailija
16/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, mikset opettaisi lapsellesi, miten ruokaa laitetaan ja kuinka oikeasti helpolla voi päästä, vaikka tekeekin kaiken alusta asti itse? Esimerkiksi tuo pinaattikeitto, itsellä menee kauemman aikaa siihen pakettien repimiseen jos se on pakastettuna, kuin keiton tekeminen alusta asti itse. Lisäksi valmisruoissa on todella useissa piilosokereita ja -rasvoja, joten itse kokkaamalla pystyy aidosti kontrolloimaan, mitä ruuat sisältää. 

Tuokin, mitä ylempänä kommentoitiin, että se voi olla sitä yhteistä aikaa lapsen kanssa. Lapsi oppii tekemään käsillään ja hyödyllisiä taitoja omaa aikuisuuttaan ajatellen. Mieti myös lapsesi tulevaisuutta, sillä voi olla aivan mahdollista, että 20 vuoden päästä pakaste- ja valmisruokien hinta on kallistunut suhteessa muuhun ruokaan valtavasti tai niiden tarjonta on heikentynyt. 

Vierailija
17/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on vähän kysymys siitä, millainen äiti haluaa olla.

Entisaikaan hyvä äiti kokkasi ruoan, siivosi, silitti, mankeloi. Kuulusteli lapsilta läksyt siinä keittiön pöydän ääressä ja potkaisi nämä ulos leikkimään että sai siivota. Huusi sitten sisään syömään. Räjähti joskus jouluaattona.

Nykyään hyvä äiti kuskaa lapsia harrastuksiin, keskustelee, kannustaa, järjestää leikkitreffejä. Siivoaa vieraita varten. Kokkaa jos ehtii. Osallistua lapset pilkkomaan salaattia. Räjähtää ehkä jouluaattona.

Kukaan ei ole täydellinen.

Vierailija
18/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten on hyvä oppia mistä ruoka tulee, miltä näyttää porkkana, peruna ja lohi ennen kuin ne menevät keitton muotoon. Jos kuitenkin otat lapsia mukaan ruuanlaittoon silloin, kun ruokaa teet esim kerran tai pari viikossa, he kyllä oppivat tarvittavat asiat.

Valmisruoka on toki kallista, mitta se on kai jokaisen henkilökohtainen asia, mihin haluaa rahansa käyttää. Hyvä, että syötte valmisruuista sitä terveellisempää puolta.

Vierailija
19/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, mikset opettaisi lapsellesi, miten ruokaa laitetaan ja kuinka oikeasti helpolla voi päästä, vaikka tekeekin kaiken alusta asti itse? Esimerkiksi tuo pinaattikeitto, itsellä menee kauemman aikaa siihen pakettien repimiseen jos se on pakastettuna, kuin keiton tekeminen alusta asti itse. Lisäksi valmisruoissa on todella useissa piilosokereita ja -rasvoja, joten itse kokkaamalla pystyy aidosti kontrolloimaan, mitä ruuat sisältää. 

Tuokin, mitä ylempänä kommentoitiin, että se voi olla sitä yhteistä aikaa lapsen kanssa. Lapsi oppii tekemään käsillään ja hyödyllisiä taitoja omaa aikuisuuttaan ajatellen. Mieti myös lapsesi tulevaisuutta, sillä voi olla aivan mahdollista, että 20 vuoden päästä pakaste- ja valmisruokien hinta on kallistunut suhteessa muuhun ruokaan valtavasti tai niiden tarjonta on heikentynyt. 

Haluaisitko tarkemmin kuvailla sitä prosessia, joka johtaisi valmisruokien katoamiseen markkinoilta.

Vierailija
20/261 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Turha murehtia asiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme