Onko huono äiti, jos lasten kanssa syö valmisruokaa?
Paljon syödään valmisruokaa, mutta niistä sitä terveellisempää puolta, pinaattikeittoa, kasviskeittoja, kalakeittoja ja sellaisia valmisruokia, missä on kasviksia, eikä vaan perunaa.
Olenko huono äiti, kun en jaksa laittaa ruokaa, jos ravintosisältö on ravinnossa kuitenkin hyvä.
Eivät syö karkkia, meillä syödään tosi harvoin mitään makeaa, ei juoda mehuja ja limsoja, leipä ruista ja kauraa.
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Tiedätköhän ollenkaan miten helppoa on valmistaa esim kasviskeitto? En näe mitään järkeä siinä että sen ostaa valmiina...
Mä voin vauvan ja kahden isomman äitinä sanoa, että juuri kasviskeitto on ruoka, jonka ostan valmiina tai käytän pakasteita.
Se 2-3 kilon kuoriminen ja pilkkominen on ihan kivaa hommaa viikonloppuisin, kun on isi apuna. Mutta arjessa se on kaikkea muuta.
Vierailija kirjoitti:
Valmisruuissa on yleensä kai aika paljon suolaa, mutta onneksi nykyään löytyy myös vähäsuolaisia, ♥ -merkittyjä ja lisäaineettomiakin vaihtoehtoja.
Ei, et ole huono äiti.
Tai jos jonkun mielestä olet, olen minäkin.
:D
Pyrin kyllä sunnuntaisin ja mahdollisina arkivapaapäivinäni (kuten tänään) tekemään itse ruokaa, jota syömme sitten ainakin 2-3 päivää, ja pakastankin usein.
Itse en syö lainkaan lihaa, mutta ostan joskus esim. valmista makaronilaatikkoa, jonka tuunaan terveellisemmäksi paistamalla/höyryttämällä sekaan esim. paprikaa, porkkanaa, varsiselleriä, kesäkurpitsaa ja sipulia siten, että n. puolet annoksesta on kasviksia.
Ei se suola niissä valmisruuissa se pahis ole. Kyllä ne on ne muut ylimääräiset aineet, jotka ei ruokaan kuulu lainkaan. Valmisruuissa ei myöskään ole ravintoa juuri ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmisruuissa on yleensä kai aika paljon suolaa, mutta onneksi nykyään löytyy myös vähäsuolaisia, ♥ -merkittyjä ja lisäaineettomiakin vaihtoehtoja.
Ei, et ole huono äiti.
Pyrin kyllä sunnuntaisin ja mahdollisina arkivapaapäivinäni (kuten tänään) tekemään itse ruokaa, jota syömme sitten ainakin 2-3 päivää, ja pakastankin usein.
Itse en syö lainkaan lihaa, mutta ostan joskus esim. valmista makaronilaatikkoa, jonka tuunaan terveellisemmäksi paistamalla/höyryttämällä sekaan esim. paprikaa, porkkanaa, varsiselleriä, kesäkurpitsaa ja sipulia siten, että n. puolet annoksesta on kasviksia.
Ei se suola niissä valmisruuissa se pahis ole. Kyllä ne on ne muut ylimääräiset aineet, jotka ei ruokaan kuulu lainkaan. Valmisruuissa ei myöskään ole ravintoa juuri ollenkaan.
Valmisruokien ainekset voi lukea paketin kyljestä. Paljolti samoja lisäaineita saa, kun kokkaa itse. esimerkiksi karrageenitonta kermaa on vaikea löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätköhän ollenkaan miten helppoa on valmistaa esim kasviskeitto? En näe mitään järkeä siinä että sen ostaa valmiina...
Mä voin vauvan ja kahden isomman äitinä sanoa, että juuri kasviskeitto on ruoka, jonka ostan valmiina tai käytän pakasteita.
Se 2-3 kilon kuoriminen ja pilkkominen on ihan kivaa hommaa viikonloppuisin, kun on isi apuna. Mutta arjessa se on kaikkea muuta.
Pakastekasvikset on ihan ok. Ei ne ole valmisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen yhteen soppaan mitään kolmea kiloa tarvitse. Yksi pussillinen porkkanaa riittää pitkälle. Eikä niitä muuten tarvitse kuin laittaa 2-3 palaan. Soseeksihan ne menee.
Vie viisi minuuttia ja lapset tykkää osallistua juurikin tommoiseen ruoanlaittoon. Muistan itsekin aloittaneeni juuri kuorimisesta.
T. Kolmen äiti
Pakastekasvisten käyttö esimerkiksi keitoissa ja wokeissa ei mielestäni ole sama asia kuin valmisruoka. Pakasteet ovat usein edullisia eikä niissä ole mitään lisäaineita. Talvella esim. herneitä on lähes mahdoton saada muuta kuin pakasteena.
Jos vaikkapa kasvissosekeittoon käyttää pakastevihanneksia ja -juureksia, saa helposti ison annoksen keittoa, kun samalla rahalla ostaisi vain yhden tai kaksi annosta valmista soppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastekasvikset on ihan ok. Ei ne ole valmisruokaa.
Mutta mitäs kädentaitoja se lapsi siitä oppii, kun kaadellaan pussit kattilaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, et ole huono äiti.
Valmisruokien ainekset voi lukea paketin kyljestä. Paljolti samoja lisäaineita saa, kun kokkaa itse. esimerkiksi karrageenitonta kermaa on vaikea löytää.
Miten niin karrageenitonta kermaa ei löydy? Kävin ihan tarkistamassa jääkaapista kuohukermapakkauksen tuoteselosteen, eikä siinä mitään karrageenia ole.
Olisiko se meal preppaus vaihtoehto? Tee yhtenä päivänä kun ehdit pakkaseen vaikka koko viikon ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, et ole huono äiti.
Jos ei löydä karrageenitonta kermaa, syy on etsijässä.
Enpä usko, että kotona kokkaaja tunkee ruokaansa lisäaineita siinä määrin kuin niitä valmisruuissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen yhteen soppaan mitään kolmea kiloa tarvitse. Yksi pussillinen porkkanaa riittää pitkälle. Eikä niitä muuten tarvitse kuin laittaa 2-3 palaan. Soseeksihan ne menee.
Vie viisi minuuttia ja lapset tykkää osallistua juurikin tommoiseen ruoanlaittoon. Muistan itsekin aloittaneeni juuri kuorimisesta.
T. Kolmen äiti
Mä haluan nähdä kun sä tuut ruokkimaan mun 6 henkisen perheen jossa on kaksi teinipoikaa pussillisella porkkanoita😂 ohis.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ”en jaksa laittaa ruokaa”?
Etkö viitsi vai oletko oikeasti liian kuormittunut? Mihin aikasi kuluu? Vai onko kyse arjenhallinnan taidoista? Vai pelkästä harjoituksen puutteesta?Miten rahasi riittävät jatkuvaan einesten syöntiin? Annoshinta on aika kova verrattuna itse tehtyyn. Voisiko rahan käyttää viisaamminkin?
Mieti, mitä haluaisit lasten oppivan. Millaisia ruokamuistoja heille jää lapsuudesta? Onko sinulla hyviä muistoja ruoasta omasta lapsuudestasi?
Syöttekö kuitenkin valmisaterianne yhdessä?
En ole ap, mutta käytämme paljon eineksiä, joten vastaan. Kyse on viitseliäisyydestä, ylikuormittumisesta, priorisoinnista ja varmaan myös siitä harjoituksen puutteesta - useimmat "vaikka silmät ummessa" ruokani ovat uuniruokia joita ei työpäivän jälkeen valmisteta, ja minulta puuttuu rutiini nopeampiin ruokiin.
Syömme koko perhe yhdessä lähes päivittäin. Haen nuoremman päiväkodista klo 16:00 ja olemme kotona 16:30 mennessä, siellä odottaa "erityinen" esikoiseni joka ripustautuu hetkeksi kuin apina emoonsa. Seuraavat puoli tuntia hengittelen syvään ja jaan puheenvuoroja kun puhelias leikki-ikäinen ja koulupäivästä kuormittunut esikoinen kilpailevat huomiostani. Haluaisin istua sohvalle ja ihan pysähtyä kuuntelemaan, ja usein teenkin niin, mutta käytännössä saatan täyttää pesukonetta, huuhdella kuriksia, silmäillä Wilma-viestejä tai täyttää jotain koulu- tai päiväkotilomaketta toinen lapsi reppuselässä toisen juttuja kuunnellen. Klo 17 aikoihin pääsen mikrottamaan ruokaa, joskus viikonloppuna valmiiksi laitettua, usein einestä, ja laittamaan jotain kasvista tarjolle. Tai lapset kuorii porkkanoita sillä välin kun minä katan pöydän. Tähän aikaan puoliso tulee kotiin. Ruuan jälkeen alkaakin läksyvalssi esikoisen kanssa, joten on hyvä saada murua rinnan alle ennen kuin lapsi ihan uuvahtaa ja että ehdittäisiin tehdä jotain kivaakin ennen kuin iltapala-aika koittaa.
Kun palasin töihin viime tammikuussa, tein monta kuukautta kaikki ruuat valmiiksi viikonloppuna ja niitä lämmitettiin. Mutta totuus on, että ne olivat rakenteeltaan ja maultaan pakastuksen ja sulattelun jälkeen pahemman makuisia kuin monet einekset, ja niiden valmistamiseen meni ihan liian suuri osa sunnuntaista, jolloin voisi tehdä jotain kivaakin. Kesällä vaihdoin osittaiseen työaikaan, mutta lapsen terapioiden vuoksi 4pv/vko oli fiksumpi ratkaisu kuin 6h/päivä, joten arki-illat eivät pidentyneet lainkaan.
Viikonloppuisin kokkaamme yhdessä.
Raha ei ole muodostunut esteeksi. Haluaisin olla juuri sellainen pullamuori jonka lapsoset tekisivät iloisesti yhdessä salaattia minun hämmennellessä laadukasta kotiruokaa liedellä lasten kanssa rauhallisesti jutustellen, ja tällaista se välillä kotiäitinä ollessa olikin. Mutta ei tällä hetkellä. Ehkä taas hetken päästä.
Ei ole huono äiti, vaikka syö lasten kanssa valmisruokaa. Ei aina tarvitse jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri kiireisille ihmisille ne aikoinaan valmistettiin. Teillä sentään on ruokaa tarjolla, kaikilla ei ole.
Muistan kuinka meillä lapsena oli ruoka-aika aina klo 17 kun isä tuli töistä.
Oli mukava tulla ruuantuoksuiseen kotiin. Onko nykyajan lapsilla ainut ruokamuisto pizzan tuoksu?
Yksi mamma kertoo syöttävänsä lapsilleen valmisruokia ja sinä yleistät sen "nykyajan lapsiin"?👏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, et ole huono äiti.
Jos ei löydä karrageenitonta kermaa, syy on etsijässä.
Enpä usko, että kotona kokkaaja tunkee ruokaansa lisäaineita siinä määrin kuin niitä valmisruuissa on.
Moni laittaa. Esim sitruunamehu on yleinen lisäaine, mitä moni laittaa ruokaan. Eikä monissa valmisruuissa ole mitään sen ihmeellisempää. Esim pakasteet säilyvät hyvin ilmankin. Ja jääkaappiosastoiltakin löytyy ilman lisäaineita tehtyjä eineksiä.
Kasvikeitto ei kyllä mitenkään tule viidessä minuutissa itse tehden. Hirveä kuoriminen ja pilkkominen, ei siitä tule täysipainoista jos vaan jostain porrkkanoita ja perunoista tekee. Pinaattikeitonkin itse tekeminen on pitkällinen homma.
Vien lapset harrastuksiin, käymme yhdessä uimassa, kirjastossa, huolehdin, että on leikkitreffejä tarpeeksi usein ja luon illalla heille. Ruoanlaiton aika on pois lasten kanssa olemisen ajasta jos lapset on pieniä.
Ja valmisruoassa tosissaan on parempi ainesisältö kuin monen kootiruoassa. Siellä valmisruokahyllyssä on nykyään oikeasti hyviä vaihtoehtoja. Juuri söin itse Saarioisen Balanssiaterian, jossa oli kirjolohta vihreällä kaalipyreellä ja uunijuureksia. Tuommoisen tekeminen vie aika paljon aikaa.
Ei voi verrata johonkin valmispizzaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kolmen äiti
Kukin tavallaan, mutta ihan oikeasti ajankäytön kannalta ei ole mitään järkeä tehdä sellaista soppamäärää, minkä pilkkoo viidessä minuutissa. Puhumattakaan sen keiton ravintosisällöstä, jos siinä on pussi (500 g) porkkanaa viisihenkiselle perheelle. Meillä se pussillinen menee raasteena pääruoan ohessa hujauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole huono äiti, vaikka syö lasten kanssa valmisruokaa. Ei aina tarvitse jaksaa.
Jos välillä kuitenkin..
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vähän kysymys siitä, millainen äiti haluaa olla.
Entisaikaan hyvä äiti kokkasi ruoan, siivosi, silitti, mankeloi. Kuulusteli lapsilta läksyt siinä keittiön pöydän ääressä ja potkaisi nämä ulos leikkimään että sai siivota. Huusi sitten sisään syömään. Räjähti joskus jouluaattona.
Nykyään hyvä äiti kuskaa lapsia harrastuksiin, keskustelee, kannustaa, järjestää leikkitreffejä. Siivoaa vieraita varten. Kokkaa jos ehtii. Osallistua lapset pilkkomaan salaattia. Räjähtää ehkä jouluaattona.
Kukaan ei ole täydellinen.
Unohdit työnteon. Ennen työssäkäyvällä äidillä oli kotiapulainen, enää ei. Joten isän kanssa voi yhdessä miettiä mitä ehditään ja jaksetaan, eikä se jaksaminen tosiaankaan ole mikään äidin velvollisuus.
Minusta ruoanlaitto on terapeuttista. Koen myös nautintoa siitä että tiedän lasteni syövän hyvin. Ja näen että he arvostavat sitä. Myös koulussa heille on hyötyä aiitä, että tietävät mitä ruoanlaitto on.