Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

perunkirjoituksen teko itse. voiko uskottuna miehenä toimia esimerkiksi äitini ja aviomieheni, tai täysi-ikäinen lapseni?

Vierailija
14.11.2018 |

Olen siis kuolinpesän ainoa osakas, ja kuolinpesä on varaton.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein itse lähes varattomasta kuolinpesästä. Mun mies oli toinen uskottu mies, mä itse toinen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko oikeusaputoimistosta apua?

Vierailija
4/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Perunkirjoituksen uskottu mies voi olla kuka tahansa ilman erillistä pätevyyttä. Usein uskottuina mihinä toimivat naapurit, perhetutut tai kuolinpesän osakkaat. Yksi helpoimmista tavoista säästää perunkirjoituksessa onkin valita uskotut miehet kuolinpesän osakkaiden joukosta.

Yksi uskottujen miesten tehtävistä perunkirjoituksessa on kuolinpesän varojen ja velkojen hinnan arviointi. Tämä voi kuulostaa vaikealta, mutta sitä se ei todellisuudessa ole.

”Uskottujen miesten on perukirjaan kirjoitettava todistus siitä, että he ovat kaiken siihen oikein merkinneet ja pesän varat arvioineet parhaan ymmärryksensä mukaan”. Perintökaari 20 luku 6§

Uskottujen miesten ei tarvitse olla taloustieteen asiantuntijoita tai edes kovin hyvin perillä tavaroiden hintatasosta. Riittää kun perunkirjoituksen uskottu mies arvioi omaisuuden rehellisesti ja parhaan kykynsä mukaan – tällöin lain vaatimukset täyttyvät.”

Tämä tieto löytyi parissa sekunnissa googlaamalla. Suosittelen sinullekin.

Vierailija
5/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei perukirjassa ole vaatimuksia esteettömyydestä, joten kuka vain voi toimia uskottuna miehenä (myös kuolinpesän osakkaat). Jakokirjassa todistajien täytyy olla esteettömiä, mutta jos kerran jaettavaa ei ole, niin ei tarvitse sitäkään miettiä.

Vierailija
6/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistinpää aina hakea joku joka ei ole sukua.

Vierailija
7/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ekassa linkissä väitettiin juuri päinvastaista? Oli tosin jonkun firman mainos.

Vierailija
8/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää pois te jotka suosittelevat googlaamista kun on niin helppoa. Itsellä oli pää sekaisin jo kuolemantapauksesta, saati sitten siitä että jouduin yksin hoitamaan perunkirjoituksen. On ihan sallittua kysyä ja pyytää apua.

Ap, käy https://perukirjanetissa.fi/ Siellä on paljon hyviä neuvoja ihan ilmaiseksikin. Työläin vaihe perukirjoituksessa on sukuselvitysten yms. laatiminen, muusta selviät helposti itse jos ei varallisuutta tosiaan ole. Omassa tapauksessa ei ollut kiinteistöjä, ei edes autoa. Vain lähes tyhjä pankkitili ja tulossa olevat veronpalautukset. Tälläisestä selviää itse hyvin, perehdy vaan asiaan rauhassa. 

-vastaaja 2

Vierailija
9/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai firmat mainostavat eli saavat rahaa mutta minä tein ja ei paljoa vaatinut paperi.

Maalaisjärjellä ajatteli kun perunkirjoituksen teki.

Vierailija
10/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää pois te jotka suosittelevat googlaamista kun on niin helppoa. Itsellä oli pää sekaisin jo kuolemantapauksesta, saati sitten siitä että jouduin yksin hoitamaan perunkirjoituksen. On ihan sallittua kysyä ja pyytää apua.

Ap, käy https://perukirjanetissa.fi/ Siellä on paljon hyviä neuvoja ihan ilmaiseksikin. Työläin vaihe perukirjoituksessa on sukuselvitysten yms. laatiminen, muusta selviät helposti itse jos ei varallisuutta tosiaan ole. Omassa tapauksessa ei ollut kiinteistöjä, ei edes autoa. Vain lähes tyhjä pankkitili ja tulossa olevat veronpalautukset. Tälläisestä selviää itse hyvin, perehdy vaan asiaan rauhassa. 

-vastaaja 2

Pää on niin sekaisin, ettei pysty googlella itse etsimään tietoa mutta perunkirjoitus pitäisi pystyä hoitamaan? Eiköhän sitten olisi paras suosilla antaa se ammattilaisen hommaksi. Tärkeissä asioissa (joissa tarvitaan faktoja eikä mielipiteitä) en kyselisi neuvoja tältä palstalta, koska ihmiset vastaavat osa mutu-tuntumalla, toiset tahallaan väärin sekoittaakseen enemmän pakkaa ja toiset kertovat, kuinka asia on ollut 20 vuotta sitten.

Vierailija
11/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, ettei 20een vuoteen ole kukaan kuollut?

Vierailija
12/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vastaaja 2

Pää on niin sekaisin, ettei pysty googlella itse etsimään tietoa mutta perunkirjoitus pitäisi pystyä hoitamaan? Eiköhän sitten olisi paras suosilla antaa se ammattilaisen hommaksi. Tärkeissä asioissa (joissa tarvitaan faktoja eikä mielipiteitä) en kyselisi neuvoja tältä palstalta, koska ihmiset vastaavat osa mutu-tuntumalla, toiset tahallaan väärin sekoittaakseen enemmän pakkaa ja toiset kertovat, kuinka asia on ollut 20 vuotta sitten.

Ei ole välttämättä mahdollisuutta ottaa sitä ammattilaista. Jos on itse vähävarainen ja kuolinpesä varaton, ei siinä paljon lakiapuja palkata. Oikeusaputoimisto on toki vaihtoehto silloin mutta sinne on välillä aika jono.

Mielestäsi siis täältä ei saa kysyä mitään minkä voi googlettaa? Köyhäksi jää keskustelupalstan anti sillä metodilla.

Vierailija
13/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kuolinpesän ainoa osakas, niin tee itse peruskirja, jolloin säästät paljon rahaa. Uskottuna miehinä vaikka jotkut perheen ulkopuoliset henkilöt mieluummin. Netistä saat perukirjan ja jakokirjan mallit. Ei ole vaikeaa. Tein juuri.

Vierailija
14/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tyhmä. Joku henkilö on voinut 20 vuotta sitten hoitaa perunkirjoituksen ja sitä (mahdollisesti vanhentunutta) tietoa, kuinka se silloin on vaadittu tehtäväksi, jakelee totuutena.

Vierailija
15/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai on voinut hoitaa 6 kk sitten?

Vierailija
16/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse olen pesäselvittäjänä toiminut vaikka olen ollut sen osakas myös. Ei mitään ongelmaa kenelläkään. Paitsi vainajan pankilla siinä vaiheessa, kun halusin lopettaa hänen kaikki tilinsä ja siirtä varat tasasummina osakkaeiden tileille. Sehän ei sitten enää niin helposti käynytkään.  Valtakirjat, joilla siihen saakka kaikki oli onnistunut moitteetta muuttuivatkin pätemättömiksi, kun eivät olleet tehty pankin omalle valtakirjapohjalle:) No, en ole sen koommin Danske Bankin kanssa ollut missään tekemisissä, enkä aio ollakkaan...

Vierailija
17/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tyhmä. Joku henkilö on voinut 20 vuotta sitten hoitaa perunkirjoituksen ja sitä (mahdollisesti vanhentunutta) tietoa, kuinka se silloin on vaadittu tehtäväksi, jakelee totuutena.

Perintökaari on vuodelta 1965, että sen jälkeiset tiedot ovat ajan tasalla.

Vierailija
18/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse olen pesäselvittäjänä toiminut vaikka olen ollut sen osakas myös. Ei mitään ongelmaa kenelläkään. Paitsi vainajan pankilla siinä vaiheessa, kun halusin lopettaa hänen kaikki tilinsä ja siirtä varat tasasummina osakkaeiden tileille. Sehän ei sitten enää niin helposti käynytkään.  Valtakirjat, joilla siihen saakka kaikki oli onnistunut moitteetta muuttuivatkin pätemättömiksi, kun eivät olleet tehty pankin omalle valtakirjapohjalle:) No, en ole sen koommin Danske Bankin kanssa ollut missään tekemisissä, enkä aio ollakkaan...

Onneksi pankeilla on omat valtakirjapohjat, joissa on eritelty valtuudet. Avoin valtakirja on vihoviimeisin valtuutus.

Vierailija
19/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastosta saa ilmaiseksi lainaksi asiakirjaoppaita. Kannattaa kopioida sieltä joku pohja ja muuttaa vain se, mikä on muutettava. Kannattaa myös lukea perintökaari - ilmaiseksi netistä.

Hygieniasyistä on parempi, jos uskotut miehet ovat muita kuin sukulaisia ja perheenjäseniä. Jos omaisuutta ei ole, heillä ei ole paljonkaan hommia. Voivat arvioida, että tavanomaisen koti-irtaimiston arvo on esim 500€, mistä ei mene perintöveroa, eikä muuta ole.

Vierailija
20/21 |
14.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äitini kuoli niin teimme perunkirjan pankissa koska oli varallisuutta. Maksoi 400e.

Kun mieheni äiti kuoli niin mieheni teki itse perunkirjan. Oli aika helppo homma koska pesä oli melkein varaton...tilillä oli pari tonnia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi