Mitä mieltä äidistä joka on kotiäitinä vielä kun nuorinkin lapsista monilapsisessa perheessä jo ekaluokkalainen
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettisin että tuo nainen on taloudellisesti yhtä riippuvainen miehestään kuin perheen lapsetkin eikä hänen työuransa tai eläkekertymänsä tule olemaan kummoinen.
Mielestäni kotiäitiys on oman potentiaalin, osaamisen ja ammattitaidon haaskausta. Suomessa jokaisen koulutukseen on käytetty runsaasti verorahoja ja jos jää kotiäidiksi niin se koulutus menee hukkaan.Samaa olen miettinyt. En kerta kaikkiaan voi käsittää tuollaista parisuhdetta. Miksi kukaan nainen haluaa olla miehen elätettävänä ja miksi kukaan mies haluaa vaimon joka suostuu elämään noin? Tuo ei ole aikuisten suhde.
Jos 2 aikuista elää yhdessä ja toinen heistä nauttii siivoamisesta ja kodinhuollosta ja on hyvä siinä ja toinen taas ei voi sietää niitä hommia, niin miten ja miksi se on väärin, jos he yhdessä sopivat että toinen tekee ne hommat ja toinen jotain muuta kodin ja perheen eteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mieltä, että ihanaa <3 Edellyttäen että on oma valinta. Lapsille kiva kun turvallinen rakas aikuinen odottamassa kotona.
Ja isä ei ole turvallinen eikä rakas aikuinen. Vain äiti voi olla.
Harmi että teillä on noin, meillä kyllä isäkin on mutta toisen nyt on käytävä töissä.
Ja sen on oltava isä?
Edelleen harmi jos teillä ei muuta vaihtoehtoa ole. Meillä isä on hyväpalkkaisessa vakityössä ja äiti tehnyt vain pätkätöitä, joten järkevämpää niin. Plus isä ei halua missään nimessä jäädä kokonaan kotiin.
Miksi tarvitsette niin paljon rahaa? Onko se uusi auto niin tärkeä, että sen vuoksi isälle ei kehity kunnon suhdetta lapseensa ja äiti ei tule koskaan saamaan kunnon työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettisin että tuo nainen on taloudellisesti yhtä riippuvainen miehestään kuin perheen lapsetkin eikä hänen työuransa tai eläkekertymänsä tule olemaan kummoinen.
Mielestäni kotiäitiys on oman potentiaalin, osaamisen ja ammattitaidon haaskausta. Suomessa jokaisen koulutukseen on käytetty runsaasti verorahoja ja jos jää kotiäidiksi niin se koulutus menee hukkaan.Samaa olen miettinyt. En kerta kaikkiaan voi käsittää tuollaista parisuhdetta. Miksi kukaan nainen haluaa olla miehen elätettävänä ja miksi kukaan mies haluaa vaimon joka suostuu elämään noin? Tuo ei ole aikuisten suhde.
Jos 2 aikuista elää yhdessä ja toinen heistä nauttii siivoamisesta ja kodinhuollosta ja on hyvä siinä ja toinen taas ei voi sietää niitä hommia, niin miten ja miksi se on väärin, jos he yhdessä sopivat että toinen tekee ne hommat ja toinen jotain muuta kodin ja perheen eteen?
Sinulla siis ei ole mitään käsitystä siitä, mitä mahdollisuus käydä työssä ja ansaita rahaa merkitsee naisen asemalle yhteiskunnassa? Oletko tosissasi?
Ei kai se ihme ole jos lapsia on paljon, että työtä riittää kotonakin.
Koksa ne työt kukaan tekisi, jos on vaikka seitsemän lasta ja molemmat vanhemmat kövis töissä. Miten sellanen huusholli pyörisi, kyllä se vaatii helvetisti organisointia ja työtä.
En ole mikään suurperheiden ihailija todellakaan, enkä kannata kotirouvuutta, mutta ymmärrän kyllä hyvin että pakkohan jonkun on sitä perhettä pyörittää, ei voi molemmat juosta töissä. Vaikka ois lapset koulussa niin päähän siinä sekoais kaikilta jos kukaan ei ois kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kotiäitiys on oman potentiaalin, osaamisen ja ammattitaidon haaskausta. Suomessa jokaisen koulutukseen on käytetty runsaasti verorahoja ja jos jää kotiäidiksi niin se koulutus menee hukkaan.Niin ja sitten taas elämä menee hukkaan jos sitä ei käytä niinkuin itse on onnellinen.
Onko sillä väliä, tuleeko tyttäristä onnellisia? Entä jos he haluaisivat uran, mutta eivät usko itseensä kun kotona opetetaan että nainen elää miehen rahoilla, kotia puunaten?
Niin tai jos isä on kalju niin poika oppii että kalju on miehen oltava eikä muuta vaihtoehtoa ole, ja hän on onneton. Tietenkään en kasvattaisi lapsistani mitään aivottomia nukkeja jotka vain matkivat minua joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapselle on hyväksi jos vielä ekalle luokalle mennessä kotona on joku kun tulee kotiin, joku joka varmistaa että lapsi oppii tekemään oikeita valintoja välipalaksi ja auttaa läksyissä ja kannustaa. Lapsella voi olla monenlaista huolta liittyen kouluun ja ihmissuhteisiin joten on hyvä kun on joku jolle puhua. Omassa lapsuudessa äiti oli töiden jälkeen vain höllttömässä siitä kuinka vaikeaa hänellä on töissä eikä paljoa kukaan välittänyt miten minulla menee koulussa saati henkisesti.
Eli äidin on odotettava kotona koko päivä, että voi tehdä tuon? Sinun äitisi olisi valittanut kotitöistään jos ei olisi käynyt muualla töissä. Ei hän olisi sinusta alkanut välittää sen enempää, jos taipumusta siihen ei ole luonnostaan.
Eikö sinulla muuten ollut isää vai miksi äitisi vastuulla oli kaikki välittäminen?
Uupunut ihminen ei kyllä pysty välittämään vaikka olisikin luonnostaan välittävä. Työelämä kun oikein vie mehut niin ei siinä enää oikein jaksa lapsen matikanläksyt kiinnostaa. Niin mutta tietenkin niiden tyttölastenkin täytyy vaan osata luonnostaan kaikki kouluasiat, naiset kun ovat itsenäisiä menestyjiä jotka eivät tarvitse ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että jos on monta alakoululaista, niin ei ole enää kotona hommia? Joopa. Jos pystyy, jaksaa ja haluaa olla kotona, niin siitä vaan. Tuskin tulee aika pitkäksi, jos lapsia on useita.
Mitä hommia siellä on niin paljon, että se riittää 8 tunnin työpäiväksi?
kotitöitä, asioitten hoitoa, kaupassa käyntiä jne. Luuletko että isossa perheessä ei riittäs töitä kun joku vaan tekee.
Kun yksilapsisellakin kyllä piisaa asioitten hoitamista ja hommaa yllinkyllin eikä kaikkea muistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla siis ei ole mitään käsitystä siitä, mitä mahdollisuus käydä työssä ja ansaita rahaa merkitsee naisen asemalle yhteiskunnassa? Oletko tosissasi?
Niin, mahdollisuus. Minulla olisi myös mahdollisuus muuttaa vaikka ulkomaille, mutta en halua. Miksi ihmeessä siis muuttaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mieltä, että ihanaa <3 Edellyttäen että on oma valinta. Lapsille kiva kun turvallinen rakas aikuinen odottamassa kotona.
Harmi että teillä on noin, meillä kyllä isäkin on mutta toisen nyt on käytävä töissä.
Ja sen on oltava isä?
Edelleen harmi jos teillä ei muuta vaihtoehtoa ole. Meillä isä on hyväpalkkaisessa vakityössä ja äiti tehnyt vain pätkätöitä, joten järkevämpää niin. Plus isä ei halua missään nimessä jäädä kokonaan kotiin.
Miksi tarvitsette niin paljon rahaa? Onko se uusi auto niin tärkeä, että sen vuoksi isälle ei kehity kunnon suhdetta lapseensa ja äiti ei tule koskaan saamaan kunnon työtä?
Tottakai miehelle kehittyy suhde lapseensa kun ovat yhdessä aina töiden jälkeen :) äiti ei halua ”kunnon työtä” johan se on kerrottu että on kotiäitinä.
Kaikkea ei aina näe ulospäin, itsekin olen kotona ”kotiäitinä” kahden pienen pojan kanssa, olen nuori alle 30v ja ulkoisesti varmaan näytän ja vaikutan aivan samalta kuin muutkin ikäiseni, on todella vaikeita tilanteita kun puoli vieraat naapurit kyselee kun ulkoilen poikien kanssa, että noh missä olet töissä ja kun vastaan, että ”kotona olen poikien kanssa” niin johan vaihtuu asenne ja alkaa piikittely että mikäs siinä jos isä elättää ym. Todellisuudessa itselläni useita sairauksia mm. Aivovamma, joka riittää sekoittamaan pakkaa jo ihan kiitettävästi ja päivän askareista suoriutuminen tuntuu jo urheilu suoristukselta, ennen tätä kaikkea olen ollut töissä useamman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kotiäitiys on oman potentiaalin, osaamisen ja ammattitaidon haaskausta. Suomessa jokaisen koulutukseen on käytetty runsaasti verorahoja ja jos jää kotiäidiksi niin se koulutus menee hukkaan.Niin ja sitten taas elämä menee hukkaan jos sitä ei käytä niinkuin itse on onnellinen.
Onko sillä väliä, tuleeko tyttäristä onnellisia? Entä jos he haluaisivat uran, mutta eivät usko itseensä kun kotona opetetaan että nainen elää miehen rahoilla, kotia puunaten?
Niin tai jos isä on kalju niin poika oppii että kalju on miehen oltava eikä muuta vaihtoehtoa ole, ja hän on onneton. Tietenkään en kasvattaisi lapsistani mitään aivottomia nukkeja jotka vain matkivat minua joka asiassa.
Lapsethan tunnetusti eivät ota missään asiassa mallia vanhempiensa asenteista. Tuudittaudu siihen vain.
Itsekkin haluisin olla kotona myös tuossa vaiheessa jos ois mahdollista. Kyllä kotona riittää hommaa vaikka lapset koulussakin esim. Pyykinpesu, kaupassa käynti, ruuan laitto, siivous, lasten asioiden hoitaminen ja ajan tasalla oleminen, harrastuksiin kuskaaminen. 1 ja 2 luokkalaisetkin pääsevät viä niin aikaisin koulusta nii ei siinä aamussa montaa tuntia ole kun jo lapsi tulee kotiin. Kiva lapsillekin että vanhempi on kotona.
Ite voisin välillä tehdä lisäksi jotain vapaaehtois hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen on oltava isä?
Tottakai miehelle kehittyy suhde lapseensa kun ovat yhdessä aina töiden jälkeen :) äiti ei halua ”kunnon työtä” johan se on kerrottu että on kotiäitinä.
Juurihan sanoit, että lapselle pitää olla turvallinen ja rakas aikuinen kotona odottamassa. Isä ei voi olla, koska isälle on tärkeää saada rahaa. Isästä siis ei tule turvallista ja rakasta aikuista. Eikä se äitikään ole mikään aikuisen malli ole, kun elää toisen rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen on oltava isä?
Meillä se oli luonnollisesti isä, koska hänen kuukausipalkkansa oli n. 20.000€/kk ja minun sairaanhoitajapalkkani reilu 2000€/kk.. Eli tulimme toimeen huomattavasti paremmin perheen isän palkalla ja toisaalta taas minun palkkaani ei enää tarvittu. Joten panostimme perheen hyvinvointiin ja minä jäin kotiäidiksi. Kaikki olivat onnellisia ja tyytyväisiä (paitsi tietysti tämän palstan valittajat). Mies tietysti maksoi minulle yksityisen eläkkeen, ei ole hätäpäivää
Hik kirjoitti:
Itsekkin haluisin olla kotona myös tuossa vaiheessa jos ois mahdollista. Kyllä kotona riittää hommaa vaikka lapset koulussakin esim. Pyykinpesu, kaupassa käynti, ruuan laitto, siivous, lasten asioiden hoitaminen ja ajan tasalla oleminen, harrastuksiin kuskaaminen. 1 ja 2 luokkalaisetkin pääsevät viä niin aikaisin koulusta nii ei siinä aamussa montaa tuntia ole kun jo lapsi tulee kotiin. Kiva lapsillekin että vanhempi on kotona.
Ite voisin välillä tehdä lisäksi jotain vapaaehtois hommaa.
Muut tekevät tuon kaiken ja käyvät töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsethan tunnetusti eivät ota missään asiassa mallia vanhempiensa asenteista. Tuudittaudu siihen vain.
Oletpa hölmö. Ei lapsesta tule automaattisesti lääkäriä jos äiti on lääkäri. Eikä äidin asenne tarvitse olla tyyliä ”minä passaan miestä kun ei nainen muuhun pysty.” Vaikka kotiäitinä olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se olisi yhtään sen huonompi malli kuin joku muukaan? Mikä sinä olet sanomaan kuinka kaikkien muiden pitää elää? Taidat olla aika itseriittoinen ja kaikkitietävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sen on oltava isä?
Meillä se oli luonnollisesti isä, koska hänen kuukausipalkkansa oli n. 20.000€/kk ja minun sairaanhoitajapalkkani reilu 2000€/kk.. Eli tulimme toimeen huomattavasti paremmin perheen isän palkalla ja toisaalta taas minun palkkaani ei enää tarvittu. Joten panostimme perheen hyvinvointiin ja minä jäin kotiäidiksi. Kaikki olivat onnellisia ja tyytyväisiä (paitsi tietysti tämän palstan valittajat). Mies tietysti maksoi minulle yksityisen eläkkeen, ei ole hätäpäivää
Jos olet niin onnellinen ja tyytyväinen, miksi valitat palstalla? Sen sijaan että olisit tuhlaamassa miehesi miljoonia.
Vierailija kirjoitti:
Hik kirjoitti:
Ite voisin välillä tehdä lisäksi jotain vapaaehtois hommaa.Muut tekevät tuon kaiken ja käyvät töissä.
Ja kaikkien elämän on oltava yhtä paskaa ja stressiä koska jonkun on?
Eli äidin on odotettava kotona koko päivä, että voi tehdä tuon? Sinun äitisi olisi valittanut kotitöistään jos ei olisi käynyt muualla töissä. Ei hän olisi sinusta alkanut välittää sen enempää, jos taipumusta siihen ei ole luonnostaan.
Eikö sinulla muuten ollut isää vai miksi äitisi vastuulla oli kaikki välittäminen?