Kertokaa hauskimpia muistisääntöjä joita käytitt koulussa
Kertokaa täällä muistisääntöjä mitä olette itse/ tai lapsenne käyttää. Muistan omilta ajoiltani "KOPUTUSX", oli joku Ruotsiin liittyvä. Esikoinen aloitti koulun syksyllä, joten saa heitellä sellaisia jotka voisi tätkin auttaa :)
Kommentit (54)
Oulun siika pyhä kala lesti veteli ähtävätä Lapuan kautta kyröön.
SPOTPA, muistaakseni ruotsin kielen sanajärjestys, subjekti, predikaatti, objekti, tapa, paikka ja aika.
En ole koskaan tajunnut näitäuistisääntöjä. Ei niissä ole mitään järkeä koska voi ihan samalla vaivalla muistaa ne asiat suoraan.
Ei pidä sekstailla liian monen luokkakaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan tajunnut näitäuistisääntöjä. Ei niissä ole mitään järkeä koska voi ihan samalla vaivalla muistaa ne asiat suoraan.
Täh? Muistisääntöjä käyttävät muistavat huomattavasti paremmin asioita kuin ne, jotka eivät käytä koskaan muistisääntöjä.
Muistisääntöjen keksiminen asiasta kuin asiasta on itse asiassa erittäin fiksua.
Ala-asteen muistisääntö ilmansuunnille, piirtää paperille ristin.
Ylös laittaa kirjaimen P (kuvastaa pohjoista), sitten alas E eli etelä.
Vasemmalle L.
Oikealle I.
Eli:
PE - LI.
Luetaan eka ylhäältä alas ja sit normaalisti vasemmalta oikealle, kuten tekstiäkin. Näin muodostuu sana "peli" ja samalla näkee, missä on länsi ja missä itä (lännen ja idän muistamisessa oli vaikeuksia).
Väli-ilmansuuntiin en koskaan kehittäny mitään enkä niitä vieläkään muista. Onko jollain jotain muistisääntöä niihin?
HaPan = punainen
emäS = sininen
tämä liittyi johonkin testiin en muista enempää.
Väli-ilmansuuntiin minulla on muistisääntö KOLO ja KALU. Oikea ylhäällä-vasen alhaalla on kolo, oikea alhaalla ja vasen ylhäällä on kalu. Ihanan kaksimielistä!
Oikeastaan vain kaksi.
P=UI m U=RI
Sekä sitten Dannyn laulun sävelin: "Seitsemän kertaa seitsemän, on neljäkymmentäyhdeksän".
Kaiken muun päättelin tai lunttasin (tai joskus harvoin opettelin ulkoa).
Vierailija kirjoitti:
Väli-ilmansuuntiin minulla on muistisääntö KOLO ja KALU. Oikea ylhäällä-vasen alhaalla on kolo, oikea alhaalla ja vasen ylhäällä on kalu. Ihanan kaksimielistä!
Aika hyvä! Mutta onko sulla muistisääntöä siihen, kumpi on KOLO ja kumpi on KALU ja missä järjestyksessä muistat lukea ton?
Murtolukuihin otsa osoittaa ja nenä nimittää
Kaikki pojat tappeli - alle jäi sata - liittyi prosenttilaskuun - en vain muista miten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvä! Mutta onko sulla muistisääntöä siihen, kumpi on KOLO ja kumpi on KALU ja missä järjestyksessä muistat lukea ton?
En ole viestin 10 kirjoittaja, mutta auttaa varmaan jo paljon kun muistaa, että l-kirjaimella alkavat ovat länsipuolella:
luode (L = LÄNSI)
lounainen (L = LÄNSI)
Itäpuolella on KO-KA
koillinen
kaakko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole viestin 10 kirjoittaja, mutta auttaa varmaan jo paljon kun muistaa, että l-kirjaimella alkavat ovat länsipuolella:
luode (L = LÄNSI)
lounainen (L = LÄNSI)Itäpuolella on KO-KA
koillinen
kaakko
Eli minusta helpompi sääntö on:
lulo ja koka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luode (L = LÄNSI)
lounainen (L = LÄNSI)Itäpuolella on KO-KA
koillinen
kaakkoEli minusta helpompi sääntö on:
lulo ja koka
Koira kaluaa lounaaksi luuta on oma käyttämäni ja hyvin toiminut
Esko Ahonen Diggaa Golfia Halonen Ei tämä oli kitaran kieliin EADGHE
Banaani = Venäjän keisarien hallitsemisjärjestys kun Suomi oli osa Venäjää eli Aleksanteri I II III ja Nikolai I ja II
Spotpa ja koputus x tuttuja myös
Tsaari Suomen ollessa osa Venäjää = Banaani.
B
Aleksanteri
Nikolai
Aleksanteri
Akeksanteri
Nikolai
I
KOPUTUSX myös omilta kouluajoiltani tuttu. Taisi määrätä verbien päätteet jos en väärin muista (muistan varmaan)